logo
امروز : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۹
[ شناسه خبر : ۲۸۲۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

ماجرای وجود انگل در شکم ماهیان سد تهم زنجان چیست؟

ماجرای-وجود-انگل-در-شکم-ماهیان-سد-تهم-زنجان-چیست؟-
در طول روز‌های اخیر کلیپی در فضای مجازی در حال انتشار است که نشان می‌دهد ماهیان سد تهم که تامین کننده بخشی از آب شرب زنجان بوده مورد صید قرار گرفته‌اند، آلوده به انگل لیگولا(بیماری مشترک بین انسان و آبزیان) هستند.

به گزارش موج رسا; در طول روز‌های اخیر کلیپی در فضای مجازی در حال انتشار است که نشان می‌دهد ماهیان سد تهم که تامین کننده بخشی از آب شرب زنجان بوده مورد صید قرار گرفته‌اند، آلوده به انگل هستند. در این راستا خبرنگار موج‌رسا موضوع را از اداره محیط زیست و دامپزشکی پیگیر شد که هر دو ارگان آلودگی ماهیان سد تهم به انگل را تایید کردند.

در این راستا، مجید اسکندرپور، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: با تحقیقات اداره کل دامپزشکی، وجود انگل در ماهی‌های رودخانه‌ای و پشت سدها ثابت شده است.

وی افزود: اما در ماهی پرورشی بدلیل سن پایین آلودگی مشاهده نشده است. با این حال در همه کشورها آلودگی به انگل‌های گوارشی در بسیاری از موارد در ماهیان مسن رودخانه‌ای و دریایی دیده می‌شود، و افرادی که تفریحی و یا برای مصرف خود اقدام به صید می‌کنند و ماهی را بصورت خام یا نیم پز مصرف میکنند معمولا در معرض خطر هستند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: مصرف گوشت ماهی به صورت پخته می‌تواند موارد انتقال بیماری‌های انگلی به انسان را از بین ببرد. 

وی عنوان کرد: به احتمال بالا انگلی که به راحتی در ماهیان سد تهم دیده شده لیگولا انتستینالیس می‌باشد. این کرم در حفره شکمی ماهیان آب شیرین به ویژه کپور ماهیان جایگزین می‌شود و ایجاد بیماری لیگولوز می‌کند.

اسکندرپور تصریح کرد: در جهان گزارش‌هایی از آلودگی انسان به عنوان میزبان تصادفی به انگل لیگولا شده و انتقال به انسان از طریق خوردن گوشت نپخته ماهی اتفاق می‌افتد.

یک توضیح: انگل لیگولا از خانواده لیگولیده و رده سستودها به نام «لیگولا اینتستینالیس» بوده که عامل بیماری لیگولوز می باشد.

این مرحله از زندگی انگل که «پلروسرکوئید» نامیده می شود در بچه ماهیان با اختلال در دستگاه گوارش و فشار به اعضاء ، موجب ضعف و مرگ ماهی شده و در ماهیان بزرگ با فشار بر دستگاه تولید مثل و گوارش سبب عقیمی، لاغری ماهی، تیرگی رنگ، عدم تعادل در شنا، و حساسیت به آلودگی های ثانویه می گردد.

بیش از 3 گونه ماهی در جهان ، میزبان واسط انگل لیگولا می باشند و گزارش های زیادی از آلودگی به لیگولا در گونه های ماهی سیم، شاه کولی، سس، کلمه و ماهی علفخوار در ایران گزارش شده است.

میزبان های واسط، پاروپایان پلانکتونی و ماهیان و میزبان نهایی پرندگانی مثل مرغان ماهی خوار می باشند .

این انگل هیچ واگیری به انسان نداشته و مصرف ماهی، با حذف انگل و دور ریختن امحاء و احشاء ماهی و نهایتاً پختن یا سرخ کردن، بلامانع می باشد.

از راهکارهای پیشگیری و کنترل می توان به دور کردن پرندگان ماهیخوار از مزارع پرورش و آبگیرها، مدیریت بهداشتی در استخرهای پرورش ماهی، تخلیه، ضد عفونی بستر و آیش گذاری اشاره کرد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر