logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۸
[ شناسه خبر : ۲۸۱۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 12 دقیقه ]

جدول افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان بر حسب نظرات دولت و مجلس

جدول-افزایش-حقوق-کارکنان-دولت-و-بازنشستگان-بر-حسب-نظرات-دولت-و-مجلس-
جدول افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان بر حسب نظرات دولت و مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

به گزارش موج رسا; گزارش نهایی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه دوفوریتی متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری منتشر شد. دوفوریت این لایحه در جلسه علنی مورخ 1401/7/17 به تصویب رسید که با تصمیم مورخ 24 مهرماه صحن علنی مجلس، ضمن تصویب کلیات آن، برای اعمال برخی تغییرات مجدداً به کمیسیون برنامه و بودجه اعاده شد.

گفتنی است، در نهایت، عنوان این لایحه به «لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری» تغییر یافته است. بر اساس دستور صحن علنی مجلس، بررسی این لایحه در دومین دستور امروز چهارشنبه 27 مهرماه 1401 (بعد از بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی) قرار دارد.

در هر سه مرحله این مصوبات، تغییرات قابل‌توجهی به‌شرح جدول زیر وجود داشته است که برای درک بهتر به‌صورت جدول افزایش حقوق کارکنان (تطبیقی لایحه و مصوبات کمیسیون) ارائه شده است:

جدول افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان بر حسب نظرات دولت و مجلس

لایحه دولت

مصوبات کمیسیون (1)

مصوبات کمیسیون (2)

ماده واحده ـ به دولت اجازه داده می‌شود علاوه بر افزایش‌های حقوق و دستمزد ناشی از تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور، از تاریخ 1 /6/ 1401 افزایش‌های زیر را برای اشخاص مشمول این قانون اعمال نماید:

‌ماده واحده ـ علاوه بر افزایش‌های حقوق و دستمزد ناشی از تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور، از تاریخ 1/ 7/ 1401 افزایش‌های زیر برای اشخاص مشمول این قانون اعمال می‌شود:

ماده واحده ـ علاوه بر افزایش‌های حقوق و دستمزد ناشی از تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور، از تاریخ 1/ 7/ 1401 افزایش‌های زیر برای اشخاص مشمول این قانون اعمال می‌شود:

1 ـ (3000) امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ـ مصوب 1370 ـ و سایر مشمولین جزء (1) بند (الف) تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور (به‌استثنای مشمولان قانون کار) و (210) امتیاز برای اعضای هیئت علمی و قضات، ‌با عنوان متناسب‌سازی حقوق، به‌صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج شود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی است.

1 ـ (3000) امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 1370 و سایر مشمولین جزء (1) بند «الف» تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور (به‌استثنای مشمولان قانون کار) و معادل ریالی (210) امتیاز برای اعضای هیئت علمی و قضات، با عنوان متناسب‌سازی حقوق، به‌صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج شود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی و مستثنی از سقف دریافتی و نیز در سال جاری از سقف موضوع جزء (8) بند (الف) تبصره (12) می‌باشد. امتیاز مذکور به افرادی که پس از تصویب این قانون در دستگاه‌های موضوع این بند به‌کارگیری می‌شوند، قابل پرداخت است.

1 ـ (3000) امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/ 7/ 86 و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 13/ 6/ 70 و سایر مشمولین جزء (1) بند «الف» تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور (به‌استثنای مشمولان قانون کار) و معادل ریالی (210) امتیاز برای اعضای هیأت علمی و قضات، با عنوان ترمیم حقوق، به‌صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج می‌شود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی می‌باشد. امتیاز مذکور برای افرادی که پس از تصویب این قانون در دستگاههای موضوع این بند به‌کارگیری می‌شوند، نیز اعمال می‌گردد.

تبصره: علاوه بر افزایش مندرج در این بند، حداکثر 15% به‌عنوان «فوق‌العاده جهش علمی بر مبنای عملکرد» به حقوق و مزایای مستمر اعضای هیئت علمی غیربالینی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاههای اجرائی، اضافه می‌شود.

دستورالعمل مربوطه به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری استخدامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری به تصویب شورای حقوق و دستمزد می‌رسد.

2 ـ حقوق مشمولین جزء (2) بند (الف) تبصره (13) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی، ‌مبلغ نه میلیون (9/000/000) ریال افزایش می‌یابد. افرادی که تا پایان شش‌ماهه دوم سال 1401 بازنشسته می‌شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان میزان ریالی افزایش مذکور در بند (1) این قانون، کمتر از مبلغ نه میلیون (9/000/000) ریال شود تا سقف مذکور متناسب‌سازی دریافت می‌نمایند.

2 ـ حقوق مشمولین جزء (2) بند «الف» تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی، مبلغ نه میلیون (000ر000ر9) ریال افزایش می‌یابد.

علاوه بر این مبلغ، 5% از محل مبلغ هفتاد هزار میلیارد (70.000.000.000.000) ریال ناشی از تغییر زمان اجرای این قانون و از پنج درصد (5%) تا ده درصد (10%) از محل سهام، سهم‌الشرکه و اموال و اولویت اختصاص سایر منابع قابل تأمین به بند (ی) تبصره (2)، به حقوق و مستمری مشمولان این بند اضافه می‌شود و در سالهای بعد نیز مشمول افزایش سنواتی می‌گردد.

افرادی که پس از اجرای این قانون بازنشسته می‌شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان، میزان ریالی افزایش مذکور در بند (1) این قانون کمتر از افزایش ناشی از این بند برای بازنشسته هم‌طبقه و دستگاه مشابه به‌علاوه افزایش سنواتی گردد، تا سقف مذکور متناسب‌سازی دریافت می‌نمایند.

2

2-1- حقوق مشمولین جزء (2) بند «الف» تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی، مبلغ نه میلیون (000ر000ر9) ریال افزایش می‌یابد.

تبصره- افرادی که پس از اجرای این قانون بازنشسته می‌شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان، تاثیرمیزان ریالی افزایش مذکور در بند (1) این قانون کمتر از افزایش ناشی از این جزء برای بازنشسته هم طبقه و دستگاه مشابه به علاوه افزایش سنواتی گردد، تا سقف مذکور مبلغ ترمیم رادریافت می‌نمایند.

2 ـ 2 ـ علاوه بر مبلغ افزایش مندرج در جزء 1 ـ 2 این قانون، حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی، پنج درصد (5%) نسبت به حکم حقوقی شهریور 1401 افزایش می‌یابد.

3 ـ در اجرای ماده (16) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، کمک‌هزینه اولاد و حق عائله‌مندی تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های مذکور در ماده (29) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، ‌وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی ایران (به‌استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی، در صورت تصویب مجلس به‌ترتیب به‌میزان صددرصد (100%) و پنجاه درصد (50%) افزایش می‌یابد.

3 ـ در اجرای ماده (16) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب 1400، کمک‌هزینه اولاد و حق عائله‌مندی تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های مذکور در ماده (29) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی ایران (به‌استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی، به‌ترتیب به‌میزان صددرصد (100%) و پنجاه درصد (50%) افزایش می‌یابد.

3 ـ در اجرای ماده (16) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب 1400، حق عائله‌مندی و کمک‌هزینه اولاد تمامی گروههای مختلف حقوق‌بگیر در دستگاههای مذکور در ماده (29) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی ایران (به‌استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی، به‌ترتیب به‌میزان پنجاه درصد (50%) و صددرصد (100%) افزایش می‌یابد.

4 ـ افزایش فوق‌العاده ویژه موضوع بند (10) ماده (68) قانون مدیریت خدمات کشوری صرفاً در مورد دستگاه‌های مشمول قانون مذکور که به‌موجب مصوبات قبلی کمتر از میزان سی‌وپنج درصد (35%) بوده، حداکثر تا میزان سی‌وپنج درصد (35%) مجموع حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر منوط به رعایت ترتیبات مقرر در ماده (74) قانون مدیریت خدمات کشوری و پس از تأیید شورای حقوق و دستمزد و در سقف اعتبارات ابلاغی با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور قابل اجرا می‌باشد.

4 ـ فوق‌العاده ویژه موضوع بند(10) ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری مشمول جزء (3) بند (الف) تبصره (12) نمی‌باشد.

4 ـ فوق‌العاده ویژه موضوع بند (10) ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری مشمول جزء (3) بند (الف) تبصره (12) نمی‌باشد.

5 ـ مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور به‌میزان ده درصد (10%) و مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور که در دهک‌های درآمدی (1) و (2) و (3) هستند به‌میزان پنج درصد (5%) بیشتر افزایش می‌یابد.

‌5 ـ مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور به‌میزان سی درصد (30%) افزایش می‌یابد.

5 ‌‌ـ مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور به‌میزان سی درصد (30%) افزایش می‌یابد.

6 ـ به دولت (سازمان برنامه و بودجه کشور) اجازه داده می‌شود اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرائی را تا بیست درصد (20%) و در سقف مصارف بودجه عمومی سال 1401 دولت بابت اجرای این قانون افزایش دهد.

‌6‌ ـ به دولت (سازمان برنامه و بودجه کشور) اجازه داده می‌شود اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرائی در سال 1401 را تا بیست درصد (20%) و در سقف مصارف قانون بودجه سال 1401 بابت اجرای این قانون افزایش دهد و در سال‌های بعد نیز در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی نماید.

‌6 ـ به دولت (سازمان برنامه و بودجه کشور) اجازه داده می‌شود اعتبارات هزینه‌ای دستگاههای اجرائی در سال 1401 را تا بیست درصد (20%) و در سقف مصارف قانون بودجه سال 1401 بابت اجرای این قانون افزایش دهد و در سالهای بعد نیز در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی نماید.

وجود نداشت

‌7 ـ کمک معیشت جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر و مشمولین ماده 38 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران حداقل به پنجاه و شش میلیون (56.000.000) ریال و کمک‌معیشت جانبازان زیر بیست و پنج درصد (25%) و رزمندگان معسر به چهل و پنج میلیون (45.000.000) ریال افزایش می‌یابد.

‌7 ـ کمک‌معیشت جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر فاقد شغل و درآمد و مشمولین ماده (38) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب 3/ 4/ 86 به 000/ 000/ 56) ریال و کمک‌معیشت جانبازان زیر بیست و پنج درصد (25%) و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد به (000/ 000/ 45) ریال افزایش می‌یابد.

وجود نداشت

‌8 ـ معافیت مالیاتی و بیمه بازنشستگی و درمان ایثارگران موضوع مواد (37)، (56) و (13) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران با اصلاحات و الحاقات بعدی آن از شمول سقف حقوق و مزایای مستمر و خالص دریافتی و نیز در سال جاری از سقف مقرر در جزء (8) بند (الف) تبصره (12) مستثنی است.

‌8 ـ معافیت مالیاتی و بیمه بازنشستگی ایثارگران موضوع مواد (37) و (56) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران با اصلاحات و الحاقات بعدی آن از شمول سقف مقرر در جزء (8) بند (الف) تبصره (12) مستثنی است.

وجود نداشت

‌9 ـ کلیه معلمین طرح مهرآفرین مشمول قانون رتبه‌بندی معلمان بوده و باید به آنان بدون نیاز به آزمون کد شناسه و مستخدم اختصاص داده شود.

‌9 ـ کلیه معلمین طرح مهرآفرین مشمول قانون رتبه‌بندی معلمان بوده و دستگاههای اجرائی ذی‌ربط مکلفند بدون نیاز به آزمون، کد شناسه و مستخدم به آنان اختصاص دهند.

7 ـ حداقل حکم کارگزینی و هرگونه تغییر در ضرایب، جداول حقوقی و طبقه‌بندی مشاغل و افزایش مبنای حقوقی تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های مذکور در ماده (29) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی ایران (به‌استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و حداقل حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی با پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر تأمین بار مالی، صرفاً توسط شورای حقوق و دستمزد تعیین می‌گردد.

‌10 ـ حداقل مبلغ حکم کارگزینی کارکنان دولت موضوع جزء (1) بند (الف) تبصره (12) مبلغ شصت و شش میلیون ریال و برای مشمولین جزء (2) بند یادشده مبلغ شصت و یک میلیون و پانصد هزار ریال تعیین می‌شود و سقف موضوع جزء (8) بند (الف) تبصره (12) به میزان افزایش‌های موضوع این قانون اضافه می‌شود.

‌10 ـ افزایش‌های ناشی از اجرای این قانون از مابه‌التفاوت موضوع جزء (1) بند (الف) تبصره (12) کسر نمی‌شود.

 
انتهای پیام/

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر