logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۸
[ شناسه خبر : ۲۸۰۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس میراث فرهنگی شهرستان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا؛

لزوم توجه به صنایع دستی به عنوان یک صنعت ارز آور/ تولید صنایع دستی متناسب با نیاز جامعه انجام شود

لزوم-توجه-به-صنایع-دستی-به-عنوان-یک-صنعت-ارز-آور-تولید-صنایع-دستی-متناسب-با-نیاز-جامعه-انجام-شود-
رئیس میراث فرهنگی شهرستان زنجان گفت: توجه نکردن به صنایع دستی به عنوان یک صنعت ارز آور، مشکلی است که همواره مطرح است در حالی که تجارت صنایع دستی سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی و افزایش درآمد های ارزی میتواند داشته باشد.

مهدی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: توجه نکردن به صنایع دستی به عنوان یک صنعت ارز آور، مشکلی است که در این زمینه وجود دارد در حالی که تجارت صنایع دستی سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی و افزایش درآمد های ارزی میتواند داشته باشد.

وی با اینکه در خصوص صنایع دستی برخی مشکلات همواره وجود دارند، افزود: مشکلات صادرات صنایع دستی، وجود محصولات صنایع دستی تقلبی، نبود استانداردهای مورد نیاز برای تولید، مشکلات مرتبط با بازاریابی و فروش کالا، توجه نکردن به صنایع دستی به عنوان یک صنعت ارزآور، ارائه تسهیلات بانکی مناسب برای افزایش نقدینگی و سرمایه ی در گردش از جمله مشکلات است.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زنجان با اشاره به اینکه در ساخت و تولید محصولات کمبود خلاقیت و نوآوری وجود دارد، گفت: طراحی ضعیف و به روز نبودن محصولات با بازار روز دنیا، مشکلات متناسب نبودن آموزش‌های صنایع دستی با نیازهای بازار، کاربردی نبودن برخی محصولات، تحمیل هزینه های اضافی به دلیل دوری کارگاه های تولیدی از بازار، فقدان نظارت بر کیفیت برخی محصولات تولید شده، نبود کارگاه های تولیدی مدرن و مجهز و گرانی و ابزار تولید از جمله مشکلات مربوط به طراحی و تولید است.

وی بیان کرد: بالا بودن قیمت محصولات صنایع دستی در رقابت با تولیدات خارجی، وجود محصولات کپی کاری شده‌ و تقلبی با قیمت ارزان، گرایش مصرف کنندگان به محصولات خارجی نسبت به نمونه های تولید شده مشابه داخلی‌، نبود رقابت پذیری محصولات صنایع دستی‌، مسائلی است که گاها مطرح شده و نیاز است تا این مشکلات مرتفع شود.

باقری با بیان اینکه ادامه ی حیات صنایع دستی و تولید هرچه بیشتر این صنایع باید بر اساس نیاز های جامعه صورت گیرد، عنوان کرد: برای کاربردی کردن محصولات صنایع دستی به صورت هدفدار باید تلاش کرد.

وی با بیان اینکه باید اقداماتی برای دستیابی آسان به مواد اولیه مناسب‌ داشت، گفت: گاها برخی فعالان صنایع دستی در دسترسی به مواد اولیه با مشکل رو به رو می‌شوند که این امر ادامه روند کار را با مشکل مواجه می‌سازد هرچند میراث فرهنگی تلاش می‌کند تا مشکلات پیش پای فعالان را حل کرده و کم تر نماید./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر