logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۰
[ شناسه خبر : ۲۷۹۶۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا؛

زنجان تبدیل به یکی از صادر کنندگان صنایع دستی مسی شده است/ لزوم حمایت بیشتر از فعالان صنایع دستی

زنجان-تبدیل-به-یکی-از-صادر-کنندگان-صنایع-دستی-مسی-شده-است-لزوم-حمایت-بیشتر-از-فعالان-صنایع-دستی-
رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان با اشاره به اینکه صادرات صنایع دستی از زنجان به صورت چمدانی انجام می‌شود، گفت: در گذشته با اینکه زنجان وارد کننده ظروف مسی بود اما در حال حاضر به یکی از صادرکنندگان تبدیل شده است.

مهدی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: صنایع دستی به عنوان یکی از ارزشمندترین محصولات دست ساز بشری است که علاوه بر کارکرد هنری و تاریخی که دارد پاسبان و نگهبان ارزش‌های فرهنگی و تاریخی است و در حوزه اشتغالزایی و تولید ثروت در هر منطقه‌ای نقش بسزایی دارد.

 وی با بیان اینکه استان زنجان در سال‌های اخیر رتبه نخست تولیدات صنایع‌دستی فلزی در سطح کشور را به خود اختصاص داده است افزود: صنایع دستی همچون مس، چاقو و ملیله زنجان بسیار مورد توجه استان‌های دیگر قرار دارد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زنجان با اشاره به اینکه صنعت مسگری و پس از آن چاقو سازی بیشترین تعداد شاغلین این حوزه را در سطح استان به خود اختصاص داده است، گفت: صنایع دستی تولید استان به اغلب مناطق کشور انجام می‌شود. اغلب صنایع دستی به کشور‌های شرق آسیا، عراق، ترکیه، روسیه و کشور‌های اروپایی صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صادرات صنایع دستی از زنجان به صورت چمدانی انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: صادرات ظروف مسی به ترکیه اغلب ظروف مسی است در گذشته با اینکه زنجان وارد کننده ظروف مسی بود اما در حال حاضر به یکی از صادرکنندگان تبدیل شده است.

باقری با بیان اینکه مشکلاتی در بخش صنایع دستی وجود دارد عنوان کرد: در بخش چاقو‌سازی بیشتر قمه‌ها و چاقو‌هایی که تولید می‌شود از ضایعات فنر خودرو‌ها بوده و بقیه مواد از کشور چین وارد می‌شود و این یک دغدغه‌ است که همواره سبب افزایش قیمت می‌شود. یا در خصوص ملیله باید تعاونی‌هایی تشکیل شود تا مواد اولیه با قیمت مناسب به دست تولید کنندگان برسد؛ قیمت‌ها به قدری بالا هستند که رقابت در بازار‌های جهانی سخت می‌شود و باید این امر تسهیل شود.

وی با بیان اینکه در برخی کشور‌ها حمایت از صنایع دستی به قدری بالا است که قیمت محصول را کاهش می‌دهد تا بازار رقابتی خوبی ایجاد شود اما متاسفانه در کشور ما این سیاست احساس نمی‌شود گفت: با این حال تسهیلات ارزان در حال پرداخت است که مشکل مکان کارگاه ها و تجهیزات حل شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان با بیان اینکه؛ ما معدن مس در زنجان داریم اما مس نورد مورد نیاز را از اصفهان تامین می‌کنیم، گفت: اگر حمایت شده و سرمایه‌گذار جذب شده و مس نورد مورد نیاز از معادن خود استان تهیه و دست صنعتگران برسد قطعا در کیفیت صنایع دستی تولیدی تاثیر گذار خواهد بود و در کنار کاهش قیمت سبب ایجاد بازار رقابتی خوبی نیز خواهد شد.

وی اذعان کرد: در خصوص سایر صنایع دستی نیز مشکل تامین مواد اولیه، کارگاه و عدم استاندارد بودن، تسهیلات ارزان قیمت و بیمه مطرح بوده و فعالان این حوزه با مشکلات متعددی همواره مواجه هستند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر