logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۸
[ شناسه خبر : ۲۷۹۴۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
جوابیه‌ای به یک خبر؛

ثبت میراث ناملموس همکاری همه جانبه را می‌طلبد

ثبت-میراث-ناملموس-همکاری-همه-جانبه-را-می‌طلبد-
میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان جوابیه‌ای در خصوص خبری که ۶ شهریور ماه با تیتر "استان زنجان در حوزه معرفی میراث ناملموس ضعیف عمل کرده است" که روی خروجی این رسانه رفت؛ ارسال کرده است.

به گزارش موج رسا; میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان جوابیه‌ای در خصوص خبری که ۶ شهریور ماه با تیتر "استان زنجان در حوزه معرفی میراث ناملموس ضعیف عمل کرده است" روی خروجی این رسانه رفت؛ ارسال کرده است.

متن جوابیه به شرح ذیل است: از سال 1387 سیاست دولت بر حفظ میراث ناملموس به تمامی استانها ابلاغ شد، استان زنجان نیز هم ردیف سایر استان‌ها در تلاش برای صیانت، به پا خواست و شروع به تهیه پرونده‌های ثبتی نمود در دی‌ماه همان سال مراسم عزاداری هشتم محرم حسینیه اعظم به لطف پروردگار ثبت ملی شد و بنیانی بر پایتخت شور و شعورحسینی استان شد. در بهمن ماه همان سال نیز تعزیه با شکوه ارمغانخانه به ثبت ملی کشور رسید و به همین منوال در سال‌های آتی، دیگر عناصر ثبت ناملموس شناسایی و پرونده ثبت آن تهیه و در شورای ثبت ملی کشور دفاع و لوح ثبتی دریافت نمود.   از سال1398 با ابلاغ جدید مدیرکل محترم ثبت آثار تاریخی و حرائم کشور واحد ثبت ناملموس استان‌ها بصورت مستقل فعالیت خود را با قدرت بیشتری ادامه داد و در این زمان ضمن اعلام و درخواست یاری از تمام ارگانها و NGOs فعال استان و مردم بومی منطقه و روستا در خواست معرفی عناصر ناملموس را نمود.

در این راستا تعدادی از شهرستان‌ها و روستاها دست یاری به گرمی فشردند و نتیجه این همکاری شناسایی 22 عنصر ناملموس در شهرستان ابهر، شناسایی 13 عنصر ناملموس در شهرستان ایجرود، شناسایی 26 عنصر ثبت ناملموس در شهرستان زنجان، شناسایی 13 عنصر ثبت ناملموس در شهرستان سلطانیه، شناسایی 20 عنصر ثبت ناملموس در شهرستان طارم، شناسایی 7 عنصر ناملموس در شهرستان ماهنشان، شناسایی 2 عنصر ثبت ناملموس در شهرستان خدابنده و شناسایی 2 عنصر ثبت ناملموس در شهرستان خرمدره می باشد.

از تعداد مذکور عنصر ناملموس استان تعداد 5 عنصر در سال 1395، تعداد 9 عنصر در سال 1396، تعداد 8 عنصر در سال 1397 تعداد 5 عنصر در سال 1398، تعداد 8 عنصر در سال 1399 و تعداد 5 عنصر در سال 1400 بوده که در شورای ثبت ملی کشور دفاع و لوح ثبت صادر گردیده است که در مجموع تا به امروز تعداد 61 عنصر ثبت ملی درکشور شده است.

در خرداد ماه سال 1400 ابلاغیه ای مبنی بر تشکیل کارگروه پاسداری از میراث ناملموس شهرها و روستا به تمامی استان‌ها از طریق هیئت محترم دولت و به امضاء معاون اول رییس جمهور به ریاست فرمانداران محترم و عضویت اصلی ادارات دولتی شهرستان‌ها به تمامی استانها با دستور کار اجرایی ابلاغ گردید.

ثبت میراث ناملموس کشور در بهترین شرایط مالی و کاری قطعا بدون همکاری جامعه محلی شهرها و روستاهای استان و مساعدت و یاری موسسسات خصوصی و دولتی استان کاری به جد سخت و طاقت فرسا خواهد بود./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر