logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۴
[ شناسه خبر : ۲۷۹۱۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
نامهربانی ماه مهر با دانش آموزان؛

کمبود برخی از اقلام لوازم التحریر موجب افزایش قیمت‌ها شد/ تحمیل هزینه‌های کمر شکن مدارس غیردولتی به خانواده‌ها

-کمبود-برخی-از-اقلام-لوازم-التحریر-موجب-افزایش-قیمت‌ها-شد-تحمیل-هزینه‌های-کمر-شکن-مدارس-غیردولتی-به-خانواده‌ها-
بازار لوازم التحریر در آستانه بازگشایی مدارس داغ است اما در این میان عده‌ای از دلالان با سوء استفاده از وضعیت موجود به دنبال بدست آوردن سودهای کلان هستند که با ترفندهای مختلف موجب افزایش قیمت برخی از اقلام لوازم التحریر از جمله دفاتر مشق شدند.

به گزارش موج رسا; کم‌کم بوی ماه مهر و مهربانی در فضای شهر می‌پیچد و بار دیگر دانش آموزان و اولیا بدون دغدغه کرونا و کلاس‌های مجازی وارد کلاس‌ها حضوری می‌شوند مانند سال‌های گذشته از حضور معلم در کلاس بهره می‌برند.

متأسفانه هر چه بوی ماه مهر و مهربانی بیشتر در فضای شهر می‌پیچد بود نامهربانی هزینه‌های تحصیل دانش آموزان بیشتر می‌شود به‌قدری که این نامهربانی‌ها اولیا را شرمنده فرزندان خود می‌کند.

فراهم کردن تحصیل رایگان یکی از الزامات قانون اساسی برای دولت‌های جمهوری اسلامی است تا علم‌آموزی در کشور رواج پیدا کند اما تورم و هزینه‌های جانبی تحصیل به‌قدری افزایش داشته است که این امر رو به کمرنگ شدن می‌رود.

حداقل لوازم‌التحریر یک دانش‌آموز 500 هزار تومان است

رضا مکی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه امسال اولین سالی است که مدارس بعد از همه‌گیری ویروس کرونا در مهرماه به‌صورت حضوری بازگشایی می‌شود، اظهار کرد: بازگشایی مدارس به‌صورت حضوری بعد از چند سال یک فشاری به بازار لوازم‌التحریر وارد کرده است.

وی با بیان اینکه بازار ایران بازار عرضه و تقاضا است و زمانی که تقاضا در بازار افزایش پیدا می‌کند دلالی در بازار افزایش پیدا می‌کند و کالا در بازار کم می‌شود، ابراز کرد: متأسفانه طی ۲۰ روز گذشته قیمت برخی از کالاها به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار زنجان با بیان اینکه با کمبود برخی از کالاها در بازار مواجه هستیم، تصریح کرد: متأسفانه قیمت کاغذ طی یک ماه گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش پیداکرده است.

وی با تأکید برافزایش قیمت کاغذ، عنوان کرد: افزایش قیمت جهانی کاغذ موجب شده است تا قیمت دفاتر و اجناس کاغذی با افزایش قیمت بی‌سابقه مواجه شود.

مکی با بیان اینکه در بازار لوازم‌التحریر ایران حدود ۷۰ درصد از کالاها در داخل از کشور تولید و یا مونتاژ شود، ادامه داد: متأسفانه کمبودهای موجود در بازار در بین کالاهای تولید داخل مانند دفاتر مدارس و دفترچه‌های کاغذی است.

وی با بیان اینکه این کمبود تا حدی جدی است که تأمین‌کننده‌ها نیز با مشکل مواجه شده‌اند، افزود: در کل ایران ۸ کارخانه دفتر سازی ماشینی وجود دارد که از بین این ۸ کارخانه ۲ کارخانه دفتر سازی ماشینی در زنجان است و متأسفانه از این کارخانه‌ها آن‌طور که باید و شاید پشتیبانی نشدند و با کمبود دفتر مدرسه مواجه هستیم.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار زنجان با بیان اینکه کمبود کالا در بازار موجب می‌شود که قیمت کالا خودبه‌خود افزایش پیدا کند، ابراز کرد: هر کالایی که در بازار به‌وفور وجود داشته باشد لزومی ندارد که با افزایش قیمت مواجه شود.

وی با بیان اینکه یک پک دانش‌آموزی بدون کیف مدرسه حداقل ۵۰۰ هزار تومان و یک پَک متوسط حدود یک‌میلیون تومان است، تصریح کرد: قیمت کیف مدرسه بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است.

پیشنهاد افزایش 36 درصدی هزینه سرویس مدارس زنجان

حمید ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه بحث سرویس مدارس زنجان در کارگروه ماده ۱۸ موردبررسی و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در این کارگروه نماینده فرماندار سازمان حمل‌ونقل شهرداری آموزش‌وپرورش و... حضور دارند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات کارگروه ماده ۱۸ آموزش‌وپرورش استان زنجان، ابراز کرد: قیمت پیشنهادی سرویس مدارس در این کارگروه مصوب شده است.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پروش استان زنجان با بیان اینکه قیمت پیشنهادی سرویس مدارس افزایش ۳۶ درصدی قیمت سرویس مدارس نسبت به سال گذشته است، عنوان کرد: افزایش ۳۶ درصدی قیمت سرویس مدارس به شورای شهر اعلام‌شده و در جلسه شورای شهر مصوب شده است.

وی با بیان اینکه شورای شهر افزایش ۳۶ درصدی قیمت سرویس مدارس را مشروط بر اخذ مجوز از کمیسیون تنظیم بازار کرده است، خاطرنشان کرد: بعد از مطرح‌شدن افزایش قیمت سرویس مدارس در کمیسیون تنظیم بازار برای تائید به فرمانداری ارسال می‌شود.

ملکی با بیان اینکه معمولاً در سطح استان زنجان تمام مدارس از سرویس مدرسه استفاده نمی‌کنند، عنوان کرد: معمولاً حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد دانش آموزان هر مدرسه از سرویس مدارس استفاده می‌کنند.

شهریه‌های سر به فلک کشیده مدراس غیردولتی

طبق اصل سی‌ام قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزش‌وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد.

متأسفانه کمبود مدرسه دولتی در شهرها موجب شده است تا خانواده‌ها از سر ناچاری فرزندان خود را در مدارس غیرانتفاعی، هیئت‌امنایی، و... ثبت‌نام کنند تا از آموزش بی‌بهره نمانند که این مغایر با قانون اساسی است.

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی استان زنجان با بیان اینکه تنها ۸.۷ درصد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند، ابراز کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ بالغ‌بر ۱۱۸ مدرسه غیرانتفاعی از ابتدایی و متوسطه اول و دوم و فنی و کار و دانش در سطح استان فعال خواهند بود.

وی با اشاره به رعایت استانداردهای موجود  توسط اداره کل نوسازی و آموزش‌وپرورش، تصریح کرد: اگر طبق استاندارها برای هر کلاس در 25 نفر در نظر گرفته‌شده باشد ما نمی‌توانیم 26 نفر را در این کلاس‌ها ثبت‌نام کنیم و این محدودیت‌ پذیرش برای دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی وجود دارد و یکی از علت‌هایی است که باعث می‌شود در این مدارس با توجه به تقاضای بالا برای تحصیل؛ امکان ثبت‌نام  نداشته باشیم.

لطیفی با بیان اینکه حداقل شهریه‌ مقطع ابتدایی در مدارس غیردولتی حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ تومان و حداکثر شهریه نیز ۱۰ میلیون و ۲۹۳ تومان است، عنوان کرد: میانگین هزینه حدود ۴ میلیون و ۹۲۰ تومان می‌شود که آمارها نشان می‌دهد که تمایل به سمت شهریه‌های پایین‌تر بیشتر است.

وی با بیان اینکه حداقل شهریه در مقطع متوسطه اول ۳ میلیون و ۷۰۰ تومان و حداکثر ۱۰ میلیون و ۳۷۷ هزار تومان پیش‌بینی‌شده است، افزود: متوسط شهریه پایه اول متوسطه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی استان زنجان خاطرنشان کرد: حداقل شهریه مقطع متوسطه دوم 4 میلیون و ۵۰۰ تومان و حداکثر ۱۵ میلیون و ۵۰۰ تومان است که میانگین شهریه مدارس غیردولتی متوسط دوم حدود ۱۰ میلیون و ۲۲ هزار تومان است.

لباس مدرسه 400 هزار تومان

محمود عتیق زاده با اشاره به قیمت لباس فرم مدرسه، اظهار کرد: یک یونیفرم مدرسه برای دانش آموزان متوسطه حدود 400 هزار تومان است که نسبت به سال گذشته افزایش قیمت چندانی ندارد.

رئیس اتحادیه خیاطان زنجان بابیان اینکه در تلاش هستیم که لباس فرمی که تولید می‌شود، لباس باکیفیتی باشد، ادامه داد: اگرچه قیمت لباس برای مقاطع مختلف تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه متفاوت است اما به‌صورت متوسط می‌توان گفت که این قیمت برای مقاطع ابتدایی در حدود ۲۵۰ تومان و برای مقاطع متوسطه اول و دوم حدود ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود.

تشدید نظارت بر بازار لوازم‌التحریر

رضا محمدی در گفت‌وگو با موج رسا با بیان اینکه هرساله به مناسبت فرارسیدن ماه مهر و سال تحصیلی جدید طرح تشدید بازرسی و نظارت بر واحدهای صنفی لوازم‌التحریر فروشی انجام می‌شود، اظهار کرد: امسال در راستای سیاست‌های تنظیم بازار و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نمایشگاه عرضه مستیم کالا در زنجان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه لوازم‌التحریر، پوشاک، کیف و کفش عرضه می‌شود، ابراز کرد: اکنون بازرسی در این نمایشگاه انجام می‌شود تا حقوق مصرف‌کنندگان رعایت شود.

رئیس بازرسی اتاق اصناف مرکز استان زنجان با بیان اینکه طرح تشدید نظارت بر بازار لوازم‌التحریر انجام می‌شود، تصریح کرد: چنانچه واحد صنفی گران‌فروشی داشته باشد برخوردها لازم طبق قانون انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برخوردهای لازم با متخلفان انجام می‌شود، عنوان کرد: بازرسان و ناظران اتاق اصناف اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

هزینه‌های تحصیل نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است و موجب کاهش قدرت خرید اولیا و دانش آموزان شده است.

مسئولان استانی و کشوری باید نسبت به کاهش هزینه‌ها و یا حمایت‌های مالی و یا مدیریت هزینه‌ها اقدام کنند تا هزینه‌های تحصیل دانش آموزان کاهش پیدا کنند و خانواده‌ها شرمنده فرزندان خود نباشند.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر