logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۱
[ شناسه خبر : ۲۷۸۹۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
در جلسه کارگروه امور زیربنایی مطرح شد؛

کارخانه کنسانتره سنگ آهن در اراضی زنگول آباد زنجان ارتباطی به فولاد ندارد/ فعالیت کارخانه کنسانتره سنگ آهن از نظر کارشناسی تاثیری بر آب چاه‌های مجاور ندارد

کارخانه-کنسانتره-سنگ-آهن-در-اراضی-زنگول-آباد-زنجان-ارتباطی-به-فولاد-ندارد-فعالیت-کارخانه-کنسانتره-سنگ-آهن-از-نظر-کارشناسی-تاثیری-بر-آب-چاه‌های-مجاور-ندارد-
ابهاماتی در خصوص فعالیت کارخانه کنسانتره سنگ آهن در اراضی زنگول آباد به فعالیت صنایع فولادی وجود داشت که مورد اعتراض عده‌ای قرار گرفته بود اما در جلسه کارگروه زیربنایی امروز این ابهامات تا حدودی رفع شد.

به گزارش موج رسا; ابهاماتی در خصوص فعالیت کارخانه کنسانتره سنگ آهن در اراضی زنگول آباد به فعالیت صنایع فولادی وجود داشت که مورد اعتراض عده‌ای قرار گرفته بود اما در جلسه کارگروه زیربنایی امروز این ابهامات تا حدودی رفع شد.

ناصر فغفوری امروز در کارگروه امور زیربنایی استان زنجان، اظهار داشت: یکی از سیاست‌های استان زنجان جلوگیری از خام فروشی و استفاده از منابع معدنی استان با ارزش افزوده بالاتر است. در این راستا سیاستی در حوزه سنگ آهن اتفاق افتاد و حدود شش سال قبل حجم بسیار بالایی از سنگ آهن استان زنجان به اصفهان ارسال و ارزش افزوده وارد این استان می‌شد.

وی افزود: در این راستا واحد‌های خردایش سنگ آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، کارخانجات نبرد احداث شد و در حال حاضر به سمتی پیش می‌رویم که بتوانیم تولید لوله‌های بدون درز را انجام دهیم. خوشبختانه وضعیت استان خوب بوده و هر گونه واحد‌های ذوب و نورد را منوط به احداث تصفیه‌خانه‌های خروجی شبکه‌ها که اقدام خوبی برای حفاظت از منابع آبی است، کرده‌ است‌.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان گفت: در انتهای جاده زنگول آباد، یا در همسایگی باغشهر علوم‌پزشکی واحد قدیمی خردایش سنگ آهن در حدود ۱۵ سال قبل فعالیت داشت؛ این واحد توسط سرمایه گذار جدید خریداری شده تا کنسانتره آهن تولید کند، به عبارتی در همین واحد خردایش آهن، کنسانتره آهن تولید می‌شود. و در این راستا فرایند اداری آغاز شده است و هیچ مشکلی برای ارائه مجوز نیست و تنها باید ضوابط و مقررات ابلاغ شود. با این حال جواز صادر شده و در تبصره یک ماده یک، ۱۵ یا ۱۶ استعلام کامل گرفته شده و به کارگروه زیربنایی منتقل و کار کارشناسی شده، در شورای برنامه‌ریزی نیز به تایید رسیده است.

وی با اشاره به اینکه پروانه بهره‌برداری این واحد صادر شده و بیش از یک سال است که در حال فعالیت است، بیان کرد: موضوعی که وجود دارد این است که توسعه این واحد مطرح شده اما هنوز اقدامی انجام نشده است. ولی توصیه کرده‌ایم تا در غرب زنجان فرایند توسعه را انجام دهند و این امر نیز مورد قبول واقع شده است.

فغفوری گفت: موضوعی که مطرح است بحث آب بوده و اهالی نزدیک به این محل معترض فعالیت این کارخانه هستند در حالی که در این کارخانه اصلا بحث فولاد مطرح نیست.

وی با تاکید بر اینکه این واحد هیچ ربطی به فولاد ندارد، گفت: حتی بنا به اذعان مدیر کارخانه تولید کنسانتره آهن، کشاورزان از خروجی این واحد‌ها برای بهبود وضعیت خاک منطقه که قلیایی بوده و آهن کمتری دارد، استفاده می‌کنند و وضعیت آهن خاک مزارع خود را بهبود بخشیده‌اند.

اسماعیل افشاری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان در ادامه این جلسه با بیان اینکه تمام ضوابط در این واحد رعایت شده است، یادآور شد: موضوعی که وجود دارد این است که حریم از سایر چاه‌ها نیز رعایت شده است، اما این منطقه به لحاظ میزان آب فقیر است و اصلا غنی نیست. نگرانی از آینده وجود دارد با این حال با حضور کارشناس بازرسی با معترضان صحبت شد تا میزان تاثیر بر چاه‌ها مجاور سنجیده شود اما با این اقدام مخالفت شد.

وی گفت: فعالیت کارخانه کنسانتره آهن در زنگول آباد از نظر کارشناسی تاثیری بر چاه‌های مجاور نخواهد داشت چراکه ۳ لیتر در ثانیه برداشت آب خواهد داشت، اما برداشت آب از منطقه در حال انجام است و اعتراضات نیز به این سمت حرکت می‌کند و جو سازی و بزرگنمایی مسئله به این سمت می‌رود که نباید فولاد در زنجان نیز همانند اصفهان تکرار شود./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر