logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۱
[ شناسه خبر : ۲۷۷۳۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
در سایه غفلت مسئولان؛

کمبود مدرسه و معلم نمکی بر زخم نظام آموزشی/ بی‌توجهی مدیرکل نوسازی استان زنجان به دستور استاندار در پاسخگویی به رسانه‌ها

کمبود-مدرسه-و-معلم-نمکی-بر-زخم-نظام-آموزشی-بی‌توجهی-مدیرکل-نوسازی-استان-زنجان-به-دستور-استاندار-در-پاسخگویی-به-رسانه‌ها
کمبود مدرسه و معلم چالشی است که آموزش و پروش را سال‌ها است رنج می‌دهد به نحوی که دیگر این نظام آموزشی توان تحمل این رنج را ندارد و این معضل به مرور زمان در آینده‌ای نه چندان دور بر کیفیت آموزشی تاثیرگذار می‌گذارد.

به گزارش موج رسا; یکی از مهم‌ترین نهاد ها و سازمان‌های تمامی کشورها، مراکز و نهاد‌های آموزشی و تربیتی آن کشور ها است. آموزش و پرورش به عنوان اولین نهاد آموزشی که کودکان و نوجوانان با آن سرو کار دارند جزء پیشرو ترین نهادهای آموزشی کشور یا به تعبیری تنها‌ترین نهاد آموزشی کشور برای کودکان و نوجوانان است.

سیاست های آموزش و پرورش نشان از نگاه مسئولین کشوری و استانی به امر مهم آموزش دارد و تفاوت بین گفته های و شعارها با وضعیت موجود نشان از همت مسئولان برای اجرایی کردن گفته های مسئولان است؛ که در این بین نوع تجهیز امکانات نرم افزاری و سخت افزاری این نهاد نشان از نگاه دولت‌ها به این امر مهم دارد.

آموزش و پرورش استان زنجان نیز به فراخور سیاست های نهاد بالا دستی خود در استان اقدام به اجرای سیاست‌های دولت‌ها کرده است تا به اینجا رسیده و با کم و کاستی‌های زیادی مواجه شده است.

کمبود شدید مدرسه در شهرک‌های اقماری زنجان

امکانات سخت افزاری در امر آموزش اگرچه اصل نیست، ولی تاثیر به سزایی در این امر مهم و خطیر دارد به گونه ای که نمی توان آثار سوء و مثبت آن را در یادگیری کودکان بی نتیجه یا کم تاثیر دانست.

امکانات سخت افزاری در امر آموزش به مثابه سخت افزار در یک سیستم الکترونیکی است به گونه ای که اگر سخت افزاری وجود نداشته باشد نمی‌توان نرم افزاری را اجرا کرد.

متاسفانه در دولت‌های مختلف و به خصوص بعد از دولت سازندگی توجه خاصی به این امر مهم نشد و به مرور با کاهش کیفت سخت افزار های آموزشی کشور و به فراخور آن استان زنجان، موجب بروز آثار منفی این سیاست در امر مهم آموزش و پرورش شد.

امکانات سخت افزاری نیز در مواجه با محل مناسب تحصیل دانش آموزان و یا به عبارتی مدارس در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

متاسفانه در استان زنجان علی‌رغم پایین بودن کیفت امکانات سخت افزاری در مدرسه با کمبود شدید مدرسه در شهرک‌های اقماری مواجه هستیم به گونه ای که صدای مدیرکل آموزش و پروش و نواحی آموزشی را در آورده است.

باید 911 مدرسه در زنجان مقاوم سازی شود

به گفته علی اسماعیلی مدیرکل آموزش و پروش استان زنجان شهرک های اقماری شهر زنجان با کمبود ۷۶۲ کلاس درس مواجه است که باید این مدارس هرچه سریعتر ساخته شود.

اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا همچنین به لزوم تعمیر برخی از مدارس استان زنجان اشاره و تاکید کرد: ۹۱۱ مدرسه در استان نیاز به مقاوم سازی دارد.

وی با بیان اینکه ۵۹۳ مدرسه در استان نیاز به تعمیرات دارد، خاطر نشان کرد: متاسفانه در دولت های قبلی به ساخت مدارس در شهرک های اقماری توجه نشده است.

همچینین طاهری رئیس ناحیه ۲ آموزش و پروش زنجان با تاکید بر کمبود شدید مدرسه در ناحیه ۲ زنجان، عنوان کرد: اگر برای واحد های مسکونی نهضت ملی مسکن مدرسه ساخته نشود دیگر نمی توان پاسخگوی نیاز شهرک های اقماری در خصوص فضای آموزشی شد.

رئیس ناحیه ۲ آموزش و پروش زنجان با بیان اینکه برای دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرک های اقماری سخت است که به هسته مرکزی شهر تردد کنند، افزود: ۱۹۰۰ دانش آموز در مقطع متوسطه اول برای تحصیل وارد هسته مرکزی شهر می شوند.

پنج شهرک زنجان با کمبود مدرسه مواجه است

احمد خداوردی معاون هماهنگی سازمان مدیریت ‌و برنامه‌ریزی استان زنجان با تاکید بر لزوم تکمیل فضاهای آموزشی زنجان به توسعه شهری اشاره کرد و گفت: طبق بررسی‌هایی که در سال ۹۹ انجام شد مشخص شد فضاهای آموزشی موجود کفاف استان را نمی‌دهد بنابراین این نتیجه حاصل شد تا ۷۶۲ کلاس تا پایان سال ۹۹ در زنجان ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در پنج شهرک زنجان کسری مدرسه وجود دارد، تصریح کرد: تا سال ۱۴۰۴ کسری ۲۴۳ کلاس دیگر نیز ایجاد خواهد شد.

خداوردی با بیان اینکه در همان مقطع محاسبات انجام شد و نشان داد برای ایجاد ۷۶۲ کلاس اعتباری در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز است، ادامه داد: در حال حاضر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای ساخت و احداث همین کلاس ها مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه در سال‌های قبل ۴ مدرسه احداث و فعال شده است، گفت: ۶ مدرسه نیز در حال بهره‌برداری است با لحاظ این ۱۰ مدرسه باید ۷۶۲ کلاس دیگر ایجاد شود که گویای یک نیاز اساسی است.

شهرک‌سازان در طول سالیان گذشته به وظایف خود عمل نکردند

معاون هماهنگی سازمان مدیریت ‌و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به اینکه در مقاطع مختلف به ویژه مقطع ابتدایی کسری ۱۵ هزار نفری فضا وجود دارد، خاطر نشان کرد: تفاهم نامه بین ۳ نهاد انجام شد تا فضاهای آموزشی به استان اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه شهرک‌سازان در طول سالیان گذشته به وظایف خود عمل نکرده‌اند، یادآور شد: از سویی دیگر تکالیفی نیز برای مولد سازی بر عهده آموزش و پرورش قرار داده شده بود که به خوبی انجام نشده است.

اگرچه اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس مدعی است که مدارس کانکسی، کپری و خشت و گلی در استان زنجان وجود ندارد اما صرفا نبود چنین مدارسی نشان از عملکرد قابل قبول این اداره نیست چراکه طبق آمار اعلام شده مدارسی در سطح استان وجود دارند که نیازمند تعمیرات اساسی و مقاوم سازی هستند و اگر چنین به حال خود رها شوند وضعیت اسفباری را تجربه خواهند کرد همین جز کافی است تا به این نکته پی برده شود که اداره کل نوسازی در کنار بزرگنمایی برخی اقدامات تقریبا عملکرد هیچ در استان داشته است.

سرپیچی مدیرکل نوسازی استان زنجان از دستور استاندار

متاسفانه مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان زنجان حاضر به پاسخگویی به رسانه ها نیست، این در حالی است که استاندار زنجان در جلسه اخیر توسعه استان به مدیران و مسئولان ارگان‌ها تاکید کرده است که باید گزارش عملکرد به رسانه‌ها دهند و از رسانه‌ها نیز درخواست کرد تا مطالبه گری را پیشه راه خود دهند.

با این حال مدیر کل نو سازی مدارس آیا خود را موظف به تبعیت از دستور استاندار و پاسخ‌گویی به رسانه‌ها نمی‌داند! چراکه وی در پاسخ به سوال رسانه ها عنوان می‌کند که نمی‌توانم مصاحبه تلفنی داشته باشم و با در دست داشتن کارت خبرنگاری به دفتر مدیریت مراجعه کرده و درخواست وقت مصاحبه کنید. آیا برخورد تمام مدیران با رسانه‌ها به همین روال است؟

با تمام این‌ها عدم اشراف مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان زنجان به حوزه کاری خود منجر به درگیری لفظی وی با یکی از مدیران کل در یکی از جلسات در محل استانداری زنجان شد که در نهایت استاندار زنجان خواستار خروج رسانه‌ها از جلسه شد.

کمبود معلم در استان زنجان

در آموزش و پرورش آنچه مهم تر از امکانات سخت افزاری است امکانات نرم افزاری و معلمانی است که در این نهاد مشغول به ارائه خدمت هستند. امکانات نرم افزاری و معلمان اولین اولویت این نهاد آموزشی باید باشد که متاسفانه به دلیل سوء مدیریت در کل کشور و در سطح مسئولین کشوری مشکلات زیادی را برای این نهاد آموزشی پدید آورده اند.

طی چند سال اخیر آنچه در صدر اخبار آموزش و پرورش خود نمایی کرده است کمبود معلم است که به گفته رئیس دانشگاه فرهنگیان استان زنجان وزارت آموزش و پرورش در خصوص جذب معلم توجهی به رشد و یا کاهش جمعیت دانش آموزی در بازه های زمانی مختلف نداشته است‌.

بازنشستگی 1600 معلم در سال آینده

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در سال گذشته ۱۲۰۰ نفر از اداره کل آموزش و پرورش بازنشسته شده اند که فقط ۶۰۰ نفر به جای این بازنشستگان جذب آموزش و پروش استان شده و از سال گذشته ۶۰۰ نفر نیازمندی انباشته در حوزه نیروی انسانی برای اداره کل آموزش و پرورش وجود دارد.

اسماعیلی در گفت و گو با موج رسا گفته است پیش‌بینی می‌شود امسال یک هزار و ۶۰۰ نفر از آموزش و پروش استان زنجان بازنشسته شوند که به جای این افراد ۶۵۰ تا ۷۰۰ نفر جایگزین می‌شوند و فقط ۵۰ درصد نیازمندی خود در نیروی انسانی را می‌توانیم جذب کنیم.

با توجه به موارد ذکر شده و نیازهای روز افزون کشور به معلم‌های متعهد و متخصص این نیازها هرچه سریعتر باید رفع شود تا جامعه آموزشی به یک آرامش نسبی دست یابد.

اما آنچه مهمتر است لزوم ساخت مدارس در استان زنجان برای رفع تراکم جمعیتی و افزایش کیفیت تحصیل دانش آموزان است.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر