logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۵
[ شناسه خبر : ۲۷۶۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
لحظه شماری برای برگزاری دسته زینبیه اعظم زنجان

پایتخت شور و شعور حسینی آماده برای ثبت ارادت زینبی مردم زنجان به اهل بیت امام حسین (ع)/ ندای یا زینب (س) امروز در زنجان طنین انداز می‌شود

پایتخت-شور-و-شعور-حسینی-آماده-برای-ثبت-ارادت-زینبی-مردم-زنجان-به-اهل-بیت-امام-حسین-(ع)-ندای-یا-زینب-(س)-امروز-در-زنجان-طنین-انداز-می‌شود
امروز اوج اقتدار و عزت شیعه و اسلام را می‌توان در عزاداری باشکوه یازدهم محرم برای حضرت زینب (س) یار باوفای امام حسین (ع) دید.

به گزارش موج رسا; مسجد زینبیه یکی از اماکن مذهبی زنجان است که هر سال در ایام محرم برنامه های بسیار ویژه ای را برگزار می کند.

دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان روز یازدهم محرم هر سال برگزار می شود که بعد از دسته عزاداری حسینیه اعطم زنجان بزرگترین دسته عزاداری استان زنجان، پایتخت شور و شعور حسینی محسوب می شود.

زینبیه اعظم زنجان از شهره جهانی برخوردار است و از اماکن مهم مذهبی شهر زنجان بشمار می‌آید که هر سال در ایام محرم پذیرای خیل عاشقان حسین(ع) از سراسر ایران و حتی خارج از کشور می‌شود و حاضرین به صورت خالصانه و عاشقانه ارادت قلبی خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) اعلام می‌کنند.

عاشقان سالار و سرور شهیدان با شرکت گسترده و پرشور در دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان، همدلی، وحدت و یکپارچگی شیعیان و عاشقان خط سرخ امام حسین(ع) را به تصویر کشیده و جلوه‌ای از دلدادگی خود را به نمایش می‌گذارند. از صبح روز یازدهم محرم، زنجان به‌عنوان پایتخت شور و شعور حسینی جلوه معنوی خاصی به خود می‌گیرد و عاشقان امام حسین(ع) از پیر و جوان و حتی کودکان خردسال خود را آماده برای حضور در اجتماعی بس عظیم و حماسی می‌کنند تا ندای یا حسین (ع) و یا زینب (س) سر دهند و به یاد شهدای دشت کربلا، ناله کرده و اشک ماتم را از گونه‌های خود جاری کنند.

امروز اوج اقتدار و عزت شیعه و اسلام را می‌توان در عزاداری باشکوه یازدهم محرم برای حضرت زینب (س) یار باوفای امام حسین (ع) دید.

این عزاداری که ریشه در عزت و اقتدار و ایستادگی و آزادی خواهی شیعه دارد به جهت پاسداشت گفتمان حضرت زینب (س) برای نشر و ذفاع از  گفتمان عاشورا و کربلا برگزار می شود.

امروز با گذشت نزدیک به ۱۴۰۰ سال از حادثه کربلا و روایت های حضرت زینب (س) و دفاع آن شیرزن از گفتمان انقلاب امام حسین (ع) بیش از هر زمان دیگر وجود این گفتمان در جهان احساس می‌شود و گفتمان حضرت زینب عدم سازش با کفر و ظلم است.

اینجا زنجان دیار عاشقان و دلدادگان امام حسین(علیه السلام) و حضرت زینب (س) است، این شهر به جهت شکوه عظمت دسته عزاداری حسینیه اعظم و زینبیه اعظم در روز هشتم و یازدهم محرم و به پایتخت شور و شعور حسینی معروف است. 

زینبیه اعظم زنجان سه بار تجدید بنا شده است، بار اول در سال 1092 هجری قمری زینبیه با تیر چوبی تجدید بنا می‌شود، بار دوم در سال 1292 بانویی به نام «زینب خانم» هزینه تبدیل آن را به مسجد متقبل می‌شود و برای سومین بار در سال 1395 هجری قمری مطابق با سال 1354 شمسی به همت مردم زنجان و عاشقان اهل بیت این مسجد تجدید بنا شده است.

دکتر «هوشنگ ثبوتی»، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، در خصوص تاریخچه و میزان قدمت مسجد زینبیه اعظم زنجان در سال های قبل گفته است که این مسجد داخل کهن دژ اصلی خاستگاه شهر زنجان است و در قلب مرکزی شهر قرار دارد.

او در خصوص معماری این مسجد گفته است که بنای مسجد فعلی، قدمتی 130 ساله دارد و به عبارتی در سال 1300 هجری قمری احداث شده است. این مسجد یکی از مساجد شبستان شهر زنجان است با قوس‌های یک مرکزی است و سبک معماری اسلامی بوده و با پوسته سنتی از سازه مدرن ساخته شده است.

با توجه به استقبال و حضور خیل عظیم مردم در دسته عزاداری زینبیه زنجان در شهریورماه سال ۱۳۹۱ دسته عزاداری زینبیه اعظم با شماره ۷۲۲ در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت ملی شد.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر