logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۳
[ شناسه خبر : ۲۷۵۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب استان زنجان خبر داد:

آب شرب استان زنجان هیچ گونه آلودگی به فلزات سنگین ندارد

آب-شرب-استان-زنجان-هیچ-گونه-آلودگی-به-فلزات-سنگین-ندارد
مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه مستندات آزمایش بر روی عدم آلودگی آب استان زنجان به فلزات سنگین از سال ۸۹ موجود است، گفت: آب شرب استان زنجان هیچ گونه آلودگی به فلزات سنگین ندارد

به گزارش موج رسا; کبری اترک امروز در حاشیه بازدید از تصفیه خانه آب شهر زنجان، در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: استاندارد ملی آب شرب در کشور ۱۰۵۳ است، بنابراین پارامتر‌هایی که در آزمایشگاه مرکزی آب و فاضلاب زنجان نیز اندازه‌گیری می‌شود بر طبق همان استاندارد است.

وی افزود: اندازه گیری فلزات سنگین طبق دستورالعملی‌هایی که از شرکت فنی و مهندسی ارسال می‌شود انجام می‌گیرد، با این وجود با تعدادی چاه‌ که نزدیک سرب و روی وجود دارد میزان تبادل را به حداقل رسانده‌ایم و به صورت فصلی نمونه‌برداری انجام می‌دهیم تا روند پارامتر‌های فلزات سنگین را پایش کنیم؛ با این شرایط تا حال حاضر مشکلی به لحاظ فلزات سنگین نداشته‌ایم.

مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب استان زنجان با تاکید بر اینکه آب شرب زنجان مطابق با استاندارد‌ است و هیچ گونه آلودگی با فلزات سنگین ندارد، گفت: فلزات سنگین با پساب‌های صنایع در ارتباط است و اگر شرایط محیط زیستی را رعایت نکرده‌ باشند و منابع آبی در نزدیکی این آب‌ها باشند این عوامل تاثیر‌گذار بر آلودگی آب خواهد بود.

وی با اشاره به آلودگی نیتراتی که گاها خبرساز می‌شود در برخی مناطق استان وجود دارد، تصریح کرد: نمی توان صرفا گفت که آلودگی نیتراتی با کود ایجاد شده است هر چند بی‌تاثیر نیستند چراکه بافت زمین شناسی بر روی این موضوع اثر می‌گذارد.

اترک با اشاره به اینکه آزمایشگاه مرکزی شرکت آب و فاضلاب استان مجهز به دستگاه‌هایی است که داده‌های ارائه شده از آن مبنای تصمیم‌گیری هستند، ابراز داشت: اگر این داده‌ها درست نباشند یقینا تصمیمات درست نخواهند بود اما دیتا‌هایی که از این دستگاه‌ها خارج می‌شود مطابق با استاندارد‌ها بوده و دارای سطح اطمینان بالای ۹۵ درصد هستند.

وی با بیان اینکه در بحث فلزات سنگین در آزمایشگاه ۱۰ عنصر از جمله سرب، روی، کادمیم، جیوه، آرسنیک اندازه‌گیری می‌شود، ادامه داد: استاندارد اندازه‌گیری فلزات سنگین طبق دستورالعمل هر سه سال یکبار است اما ما در استان آب‌هایی که در نزدیک شهرک سرب‌وروی قرار دارند را هر فصل اندازه‌گیری می‌کنیم به عبارتی هر سال، ۴ بار اندازه‌گیری فلزات سنگین در آب انجام می‌شود.

مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه از سال ۸۹ مستندات موجود در زمینه عدم آلودگی آب استان به فلزات سنگین موجود است، گفت: در طول این ۱۲ سال هیچ موردی از آلودگی به فلزات سنگین در آب استان مشاهده نشده است./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر