logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۸
[ شناسه خبر : ۲۷۵۶۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل انتقال خون استان زنجان:

مشکلی از بابت ذخایر خونی در استان زنجان وجود ندارد/ مراکز انتقال خون استان زنجان در ایام محرم شیفت صبح و عصر فعال است

مشکلی-از-بابت-ذخایر-خونی-در-استان-زنجان-وجود-ندارد-مراکز-انتقال-خون-استان-زنجان-در-ایام-محرم-شیفت-صبح-و-عصر-فعال-است-
مدیرکل انتقال خون استان زنجان گفت: خوشخبتانه مشکلی از بابت ذخایر خونی در استان زنجان وجود ندارد اما انتظار داریم که اهدای خون توسط مردم باز هم افزایش پیدا کند تا بتوانیم نقش فعالی در شبکه ملی خون‌رسانی ایفا کنیم.

سیامک اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: از اسفند ماه ۱۳۹۸ تا به امروز کشور ما نیز همانند کشور‌های دیگر با بحران بیماری کرونا رو به رو بود؛ بنابراین طبیعی بود که فعالیت‌های انتقال خون نیز تحت تاثیر این همه گیری قرار بگیرد. خوشبختانه با پیش بینی‌ها و برنامه ریزی هایی که در سازمان وجود داشت روز به روز این نگرانی ها به امید تبدیل شد.

وی افزود: بدون شک مردم سخاوتمند استان زنجان در این زمینه کمال همکاری را داشتند و در کنار بیماران نیازمند خون بودند به رغم موج‌های پی در پی کرونا و نگرانی‌های اجتماعی و محدودیت های اعلامی خوشبختانه در تامین فرآورده‌های خونی پیش نیامده است.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان گفت: انتقال خون استان زنجان سالانه ۶۰ هزار واحد فرآورده خونی در استان تولید می‌کند که در سال ۱۴۰۰ نیز علاوه بر تامین فراورده‌های مورد نیاز مراکز درمانی استان، بیش از ۴ هزارو ۵۰۰ واحد فراورده خونی به شبکه ملی خون‌رسانی کمک کرد.

وی تصریح کرد: طبیعی است که نیاز به فراورده‌های خونی نیاز همیشگی است، همیشه نیاز به تمام فرآورده های خونی وجود دارد و تاکید ما به گروه های خونی به ویژه O منفی به دلیل اینکه در اورژانس مصرف بالایی دارد بیشتر است، اما همه گروه های خونی مورد نیاز است می‌طلبد مردم در این کار خیر و انسان دوستانه مشارکت داشته باشند.

اسدی با اشاره به اینکه اهدا خون کار چندان پیچیده و سختی نیست، خاطر نشان کرد: تامین، تهیه و نگه داری فرآورده‌های خونی شرایط استاندارد و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و همکاران تلاش کرده اند تا فرآورده‌های سالم را تهیه و در اختیار مراکز درمانی قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون دارای تجارب گران قیمتی در زمینه مدیریت بحران است، ابراز داشت: برخی مناسبت‌ها که هر سال هم تکرار می‌شوند مناسبت‌های طبیعی هستند و انتقال خون همیشه آمادگی دارد تا مدیریت مناسبی در همه شرایط داشته باشد تا مشکلی در سطح کشور و استان به وجود نیاید.

مدیر کل انتقال خون استان زنجان گفت: خوشخبتانه مشکلی از بابت ذخایر خونی در استان زنجان وجود ندارد اما انتظار داریم که اهدای خون توسط مردم باز هم افزایش پیدا کند تا بتوانیم نقش فعالی در شبکه ملی خون‌رسانی ایفا کنیم.

وی در خصوص گروه‌های خونی نادر، خاطرنشان کرد: گروه‌های خونی منفی مانند O منفی، نادر نیستند بلکه مصرف زیادی در شرایط اورژانسی دارند و به خاطر اینکه در اورژانس‌ها پُرمصرف هستند لذا تاکید زیادی بر روی این گروه‌ها می‌کنیم.

اسدی تصریح کرد: نیاز به خون و فرآورده‌های آن یک نیاز دائمی و همیشگی بوده و شامل تمام گروه‌های خونی می‌شود.

مدیر‌کل انتقال خون استان زنجان با بیان اینکه مصرف خون کامل، کم است، خاطرنشان کرد: فرآورده‌های متعددی از خون، تولید می‌شود که هرکدام مصرف خاص خود به فراخور نیاز بیماران را دارند

وی با بیان اینکه مراکز انتقال خون استان همچون سال‌های گذشته در ایام ماه محرم فعالیت دارند، عنوان کرد: مراکز انتقال خون شیفت صبح و عصر دایر هستند.

اسدی با اشاره به اینکه سن اهداکنندگان خانم و آقا ۱۸ سال تمام است و تا ۶۰ سال برای بار اول می‌توانند مراجعه کنند، عنوان کرد: اگر افراد از اهدا کنندگان مستمر هستند تا ۶۵ سال امکان اهدای خون را خواهند داشت./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر