logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۰
[ شناسه خبر : ۲۷۵۵۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

زیرساخت‌های گردشگری مذهبی توسعه یابد/ نماد تعزیه شهر ارمغانخانه هوشمندانه طراحی و نصب شود

زیرساخت‌های-گردشگری-مذهبی-توسعه-یابد-نماد-تعزیه-شهر-ارمغانخانه-هوشمندانه-طراحی-و-نصب-شود-
رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان با بیان اینکه در گردشگری مذهبی باید زیرساخت‌های لازم توسعه یابد، گفت: با وجود اینکه زیرساخت گاها چندان فراهم نیست اما در مراسم‌هایی که در شهرهای مختلف برگزار می‌شود گردشگران را جذب می‌کند.

مهدی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: گردشگری یکی از سریع ترین صنایع درحال توسعه در اقتصاد جهانی است. گردشگری مذهبی نیز یکی از انواع گردشگری است که در زمره قدیمی‌ترین و پررونق‌ترین گونه‌های گردشگری به ویژه در ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: چند سال است که در ایران بحث گردشگری مذهبی باز و حضور گردشگران در مقاصد و جاذبه‌های مذهبی بیشتر شده است با این حال آیین‌های محرم یک بازه طولانی در ایران است که تا دو ماه فضای شهری کشور را درگیر می کند.

رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان با بیان اینکه زمانی که گردشگران خارجی در این بازه زمانی وارد ایران می شوند، علاقه دارند تا اطلاعاتی در این باره بدست آورند، گفت: چراکه واقعه عاشورا مختص شیعیان یا مسلمانان نیست، بلکه اتفاقی جهانی است و ترویج مضامینی چون آزادگی و اخلاق حسنه را دربر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز، توجه به سفر و گردشگری به اندازه‌ای زیاد شده است که می‌توان از تک‌تک پتانسیل‌های یک منطقه برای افزایش شمار گردشگر به آن، بهره برد، تصریح کرد: امّا پیش از آن باید شرایط زیرساختی و رفاهی گردشگران را مهیّا ساخت و افراد کاردان را برای ارتباط با گردشگران، آموزش داد.

باقری خاطر‌نشان کرد: باید زیرساخت‌های گردشگری مذهبی توسعه یابد، با این حال با وجودی که زیر‌ساخت‌ها گاها فراهم نیست اما مراسم‌هایی در شهرهای مختلف برگزار می‌شود هر ساله گردشگران را جذب می‌کند و دیدن مراسم عزاداری برای آن‌ها به نوعی جذاب است و برخی از آن‌ها در سفر به شهرهایی که آداب خاصی دارند می‌توانند برای توسعه گردشگری آن شهر تبلیغ کنند.

وی با بیان اینکه عزاداری مردم زنجان در ماه محرم زبانزد و این شهر به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی نام گرفته است گفت: باید فرهنگ و آموزه سالار شهیدان ابا عبدالله حسین(ع) سر لوحه شیوه زندگی فرهنگ ما قرار گیرد و نمادی از ایثار و شهادت را در زندگی مردم تداعی کند.

رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان با اشاره به اینکه یکی از عزاداری‌هایی که مردم شهرستان زنجان در سوگ امام حسین(ع) دارند تعزیه خوانی است و این امر در ارمغانخانه سال‌هاست که در ماه محرم انجام می‌شود، ادامه داد: اما آنطور که باید تعزیه خوانی ارمغانخانه شناخته نشده است بنابراین باید به آثار ناملموس استان و شهرستان زنجان بها داد و این آثار را به ثبت رساند.

وی تاکید کرد: برای حفظ این میراث ناملموس باید نماد تعزیه و تکیه شهر ارمغان‌خانه در میدان ورودی شهر طراحی هوشمندانه شود و با متریال مناسب نصب شود. همین‌طور باید زیر ساخت‌های گردشگری مذهبی مانند اقامت‌گاه و اسکان فصلی ایجاد شود و این شهر و تکیه و تعزیه به دنیا معرفی گردد.

وی عنوان کرد: در استان زنجان مراسم روز هشتم محرم حسینیه اعظم زنجان و تعزیه زنجان در سال ۸۷؛ مراسم عزاداری روز سوم امام حسین(ع)، عزاداری یازدهم محرم زینبیه و مراسم رجز‌خوانی در سال ۹۱؛ مراسم آب چهل یاسین، مراسم تشت‌گذاری در سال ۹۷؛ تعزیه رجعین در سال ۹۸ و حلوای اوماج در سال ۱۴۰۰ جزو پرونده ثبتی ناملموس عزاداری حسینی ثبت شده است./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر