logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۹
[ شناسه خبر : ۲۷۵۴۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
استاندار زنجان مطرح کرد

تصمیم گیری در حوزه اقتصاد سریع و چابک انجام شود/ فرهنگ اقتصادی کشور تکان خورده است

تصمیم-گیری-در-حوزه-اقتصاد-سریع-و-چابک-انجام-شود-فرهنگ-اقتصادی-کشور-تکان-خورده-است-
استاندار زنجان با بیان اینکه ما در انتهای چرخه تولید قرار داریم گفت: باید به سمتی رفت که از طریق دانش ارزش افزوده در کشور ایجاد کرد.

به گزارش موج رسا; محسن افشارچی امروز در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور معاون صنایع عمومی وزرات صمت برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، اظهار داشت: زنجانی‌ها با توجه به اینکه شخصیت مستقلی در عزاداری امام حسین(ع) دارند؛ باید روزی خود را در دهه محرم بگیرند، با این حال درخواست این است ابتدا مسائل کلان کشور و در نهايت استان پیگیری شود.

وی با بیان اینکه اتفاقاتی که در کلان کشور رخ می‌دهد از دید بنده مثبت است اما ایراداتی هم دارد، افزود: اصل موضوع این است که صحبت‌ها و فرهنگ شکل متفاوتی به خود می‌گیرد، به جای اینکه فکرمان مداوم درگیر این موضوع باشد که نفت را به کجا فروخته‌ایم، بنده پیگیر این مسائل هستم که حجم تجارت خارجی کشور چگونه در حال انجام است.

استاندار زنجان با بیان اینکه تراز تجاریمان در سه ماه اول مثبت و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است، گفت: کل تجارت خارجی ۲۵.۵ میلیارد دلار بوده که رقمی مختص صادرات و رقمی مختص واردات بوده است که این نشان می‌دهد فرهنگ اقتصادی کشور تکان خورده است و فکر صرفا فروخت نفت و توسعه دولت محور نیست و توسعه بر مبنای بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه انرژی که ما در استان بکارگرفته‌ایم بیشتر توسعه بخش خصوصی است و توسعه دولت محور نیست، اذعان کرد: بیشترین ارزش را در استان به بخش خصوصی قائل هستیم، اگر گفتمان به این شکل باشد کم کم به مراجع تصمیم‌گیر پایین هم این گفتمان سرازیر می‌شود.

افشارچی با اشاره به اینکه با عوض شدن گفتمان و فرهنگ قطعا در مدت زمان مسائل حل خواهد شد، تصریح کرد: حجم سرمایه‌گذاری در زنجان افزایش خواهد یافت، برای اینکه بتوان سرمایه‌گذاران را جذب کنیم شخصا با سرمایه‌گذاران در ارتباط هستم و امیدواریم قدم‌های مثبتی در استان برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه ما در انتهای چرخه تولید قرار داریم، و در یک مثال ما تولید کننده بیسگویت هستیم و هیچ نقشی در تولید ماشین‌آلات خط تولید و دانش آن نداریم، ادامه داد: گفتمان کشور این است که به سمت اقتصاد دانش‌بنیان برویم اما این امر زمان‌بر خواهد بود.

استاندار زنجان گفت: در حال حاضر مشکلی در معافیت گمرکی ماشین‌آلات خط تولید که ساخت خارج هستند وجود دارد، اما باید جامع مسئله را نگاه کرد و در سطح کشور این مسائل حل شود.

این مسئول با اذعان به اینکه اتفاقاتی که در یک محل رخ می‌دهد تاثیر و طبعات خود را در جایگاه دیگری می‌گذارد، گفت: خواهش بنده این است که هر زمان برای تولید‌ کننده محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود سیستم‌به صورت چابک پاسخگو باشد. تغییر مبنای ورودی از ارز ۴۲۰۰ به ۲۵ هزار تومان ضربه زننده است، باید کاری کرد که تولید کننده این مسئله را درک کرده و در طول زمان خود را با این موضوع تطبیق دهد تا مشکلات در یکی دو سال آینده حل شود.

وی با تاکید بر اینکه پاسخگویی به مسائل باید سریع باشد، گفت: ما دوره تحریم را می‌گذرانیم و در حال برنامه‌ریزی استراتژی مقابله با تحریم هستیم بنابراین تصمیم گرفتن در حوزه اقتصاد با در نظر گرفتن این مسائل باید چابک، فرز و سریع باشد.

افشارچی با اذعان به اینکه مهم است ارز واردات از محل صادرات تامین شود، گفت: باید به صادرت ارزش دهیم و از این محل تامین کننده ارز کشور باشیم./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر