logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۶
[ شناسه خبر : ۲۷۵۱۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر‌عامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

امکان ارائه آب از سد بلوک برای تمام متقاضیان کشت نیست/ صاحبان زمین در را به روی دلالان آب باز می‌کنند

امکان-ارائه-آب-از-سد-بلوک-برای-تمام-متقاضیان-کشت-نیست-صاحبان-زمین-در-را-به-روی-دلالان-آب-باز-می‌کنند
مدیر‌عامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه عملا امکان ندارد که آب سد بلوک در رودخانه رها‌سازی شود، گفت: ما به اهالی این روستا اعلام کردیم که اگر قصد استفاده از آب این سد را دارند باید خود نسبت به خرید لوله و پمپاژ آب اقدام کنند اما به دلیل اینکه اهالی توان مالی ندارند این امر را انجام نداند با این وجود امکان ارائه آب به تمام کشاورزان نیست.

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در پاسخ به این سوال که چرا از سد تنظیمی بلوک زنجان آب به کشاورزان روستای کهاب اختصاص نمی‌یابد، اظهار داشت: این روستا و اراضی کشاورزی آن چندین کیلومتر با سد تنظیمی دارای فاصله است و اگر قرار بر این باشد آب ناچیز این سد در رودخانه رها سازی شود نه آبی در سد خواهد ماند و نه آب به دست اراضی کشاورزان در پایین دست سد خواهد رسید چرا که بیشتر آب رها سازی شده در بستر رودخانه نفوذ خواهد کرد.

وی با بیان اینکه عملا امکان ندارد که آب سد بلوک در رودخانه رها‌سازی شود، افزود: ما به اهالی این روستا اعلام کردیم که اگر قصد استفاده از آب این سد را دارند باید خود نسبت به خرید لوله و پمپاژ آب اقدام کنند اما به دلیل اینکه اهالی توان مالی ندارند این امر را انجام نداند با این وجود امکان ارائه اب به تمام کشاورزان نیست.

مدیر‌عامل شرکت آب‌منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه آب تنظیمی سد بلوک سالانه یک میلیون و ۷۷هزار مترمکعب است که این طرح ۲۱۶ هکتار از زمین های کشاورزی منطقه را زیرکشت آبیاری تحت فشار قرار داده است، گفت: محدودیت در ارایه آب وجود دارد و به همان میزان درخواستی که وجود دارد آبی در سد موجود نیست.

وی با بیان اینکه اهالی روستای کهاب از آب این سد حق‌آبه ندارند عنوان کرد: به اراضی که آب اختصاص یافته طبق استعلام از جهاد کشاورزی و منابع طبیعی این امر انجام شده است با این حال هزینه آب ارائه داده شده نیز توسط شرکت آب منطقه‌ای اخذ شده و کشاورزانی که توانسته‌اند آب خرید کنند راضی هستند چراکه چند برابر هزینه پرداختی درآمد کسب کرده‌اند.

افشاری با ابراز تاسف از اینکه دلالان به همه عرصه‌ها ورود کرده‌اند، خاطر نشان کرد: اطراف سد گلابر در ایجرود و سایر سد‌ها کشاورزان و دلالانی از سایر استان‌ها نفوذ کرده‌اند و آب را از صاحبان اصلی زمین که دارای حق‌آبه هستند می‌خرند، با این حال شرکت آب منطقه‌ای دلالان را نمی‌شناسد و با صاحب زمین دارای حق‌آبه قرار داد اختصاص آب را می‌بندد.

وی با بیان اینکه این صاحبان زمین هستند که راه را برای سو استفاده از آب استان به روی دلالان باز می‌کنند، گفت: گاها کشاورزان استان نمی‌توانند درآمدی که از طریق اجاره زمین دریافت می‌کنند را کسب کنند ترجیح به اجاره زمین به دیگران و حق‌آبه به دلالان می‌شوند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر