logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۷
[ شناسه خبر : ۲۷۵۰۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

گرانی، ۱۷ واحد پرورش قارچ خوراکی در زنجان را به تعطیلی کشاند/ سالانه ۱۲۰۰ تن قارچ در استان زنجان تولید می‌شود

گرانی،-۱۷-واحد-پرورش-قارچ-خوراکی-در-زنجان-را-به-تعطیلی-کشاند-سالانه-۱۲۰۰-تن-قارچ-در-استان-زنجان-تولید-می‌شود
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه از ۱۰۷ واحد پرورش قارچ خوراکی در زنجان در سال گذشته ۱۷ واحد غیر فعال شده‌اند، گفت: افزایش قیمت نهاده‌ها همچون کمپوست، خاک پوششی و همچنین عدم آشنایایی با بازریابی سبب شده تا این واحد‌ها تعطیل شوند.

مظفر یوسفی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه در برهه‌ای از زمان اقبال برای پرورش قارچ خوراکی بالا بود و درخواست‌کنندگان بیشتری در صف دریافت مجوز قرار داشتند، اظهار داشت: اما افزایش قیمت نهاده‌ها همچون کمپوست، خاک پوششی و همچنین عدم آشنایایی با بازریابی سبب شد تا تعدادی از واحد‌ها تعطیل شوند با این حال در صورتی که واحد‌های سنتی زیر ۱۰ تن فعالیت داشته باشند موفقیتی نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه از ۱۰۷ واحد پرورش قارچ خوراکی در زنجان در سال گذشته ۱۷ واحد غیر فعال شده‌اند، افزود: در طول سال گذشته یک هزار و ۹۶۶ تن قارچ از واحد‌های صنعتی و سنتی استان برداشت شده است که علاوه بر تامین نیاز استان به استان‌های دیگر نیز صادر شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ در سطح استان ۲۲ واحد مجوز پرورش قارچ خوراکی را دریافت کرده‌اند، گفت: در سطح استان ۶ واحد صنعتی با ظرفیت بالای ۶۰ تن در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به این که متوسط میزان تولید قارچ خوراکی دکمه‌ای در هر متر مربع بستر کشت در استان عملکرد حدود 20 کیلوگرم است گفت: تولید سالانه این محصول در واحدهای صنعتی و خانگی استان سالانه به بیش از یک هزار و 200 تن می‌رسد و ممکن است شرایطی ایجاد شده و این رقم کمتر یا بیشتر شود.

مظفری با بیان اینکه از افرادی که تمایل دارند واحد‌های خانگی پرورش قارچ احداث کنند از آموزش‌های لازم که توسط سازمان جهاد کشاورزی استفاده کنند، ادامه داد: افراد بدون اطلاعات وارد این کار نشود، حتما نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند تا اگر زمانی مقرر به دریافت تسهیلات شد، جهاد کشاورری بتواند از این واحد حمایت کند. چراکه واحد‌های غیر مجوز دار در استان زیاد است و اقدام به اخذ مجوز نکرده‌اند و نمی‌توانند تحت هیچ شرایطی از تسهیلات بانکی استفاده کنند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر