logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۷
[ شناسه خبر : ۲۷۵۰۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور مطرح کرد:

سهروردی کوچک‌ترین مغایرت با اندیشه تابناک اسلام را حذف می‌کرد

سهروردی-کوچک‌ترین-مغایرت-با-اندیشه-تابناک-اسلام-را-حذف-می‌کرد
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با بیان اینکه بسیاری از دلایل را می‌توان بیان کرد که شیخ اشراق در اصل ایجاد کننده اندیشه نوری ایرانیان باستان بود، گفت: سهروردی هر جا کوچک‌ترین مغایرتی با اندیشه تابناک اسلام پیدا می‌کرد، حذف می‌کرد و نقد می‌کرد پس مقابل اندیشه‌های جاهلانه ایستاد.

به گزارش موج رسا; حسن بلخاری شامگاه روز گذشته در مراسم بزرگداشت شیخ اشراق با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند هر کس عالمی را تکریم کند، من را مورد تکریم قرار داده است و هر کس مرا اکرام کند خداوند را اکرام کرده است، اظهار داشت: من در حیرتم که شهر سهرورد اینگونه گوهر خیز، عالم و عارف خیز است‌ بنابراین باید ارج و قرب و منزلت ایران دانسته شود چراکه اگر ایران نبود این اسلام در شنزار عربستان دفع می‌شد.

وی افزود: شیخ اشراق که موثر بر مولانا است توانست در قرن به شدت بحرانی ششم هجری که یک تنه عقلانیت و فلسفه ما را مورد هجمه قرار داده بودند بایستد و از این حملات نجات دهد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با اشاره به اینکه ما برای شیخ اشراق مقام تمدنی قایل هستیم، نه صرفا عالمی که مرز‌ها را جا‌به جا کرد! پس چرا سهرورد او همچون قونیه ملجا و پناهگاه، قلب و قطب کسانی که امثال مولانا را پروراندند، نیست؟ گفت: هم مسئولان این سوال را خود بپرسند و هم دست‌اندرکاران و هم خود سهروردی‌ها.

وی ابراز کرد: برخی از افراد متاسفانه نادانسته و جاهلانه می‌گویند سهروردی عامل بت‌پرستی در ایران بود در حالی که این حرف مزخرف است، کسی که بعد از ملاصدرا، بیشترین ارجاعات به قرآن را دارد چگونه می‌تواند ایجاد کننده تفکرات بت‌پرستان باشد؟

بلخاری با بیان اینکه بسیاری از دلایل را می‌توان بیان کرد که شیخ اشراق در اصل محی و مجدد اندیشه نوری ایرانیان باستان بود، ابراز داشت: به شهادت فلاسفه باستان بیان می‌کنم سهروردی هر جا کوچک‌ترین مغایرتی با اندیشه تابناک اسلام پیدا می‌کرد، حذف می‌کرد و نقد می‌کرد پس مقابل اندیشه‌های جاهلانه ایستاد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر