logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۱
[ شناسه خبر : ۲۷۴۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]

چرا برخی از انتصاب مجدد آیت‌الله جنتی برآشفته‌اند؟

-چرا-برخی-از-انتصاب-مجدد-آیت‌الله-جنتی-برآشفته‌اند؟
به نظر می رسد آنچه معارضین و معاندین را از انتصاب مجدد آیت‌الله جنتی برآشفته کرده، نه سن و سال آیت‌الله جنتی است و نه دلسوزی آنها برای جوانگرایی.

به گزارش موج رسا;  علی شعبانی:به دنبال صدور حکم ابقای حضرت آیت الله جنتی به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان توسط مقام معظم رهبری ، معارضین  و معاندین انقلاب اسلامی شبهاتی را علیه این انتصاب  به راه انداختند که پاسخ به آن برای نگارنده (که حدود یک دهه در این شورا و از نزدیک با حضرت آیت الله جنتی تعامل داشته ام ) حکم وجوب داشت و لذا در این سطور مطالبی را برای همه کسانی که فارغ از طیف بندی های سیاسی و بدون غرض ورزی به دنبال حقایق هستند ، متذکر می‌شوم.

اولین شبهه ای که علیه تمدید حکم عضویت آقای جنتی در شورا در رسانه های معاند بر آن تأکید شد ، مسئله کهولت سن و ناتوانی این فقیه مجاهد در انجام امور بود . در رد این شبهه به چند مصداق عینی اشاره میشود:

آیت الله جنتی را می توان از پرکارترین اعضای شورای نگهبان نامید چرا که خود شاهد بودم که هر روز صبح (حتی قبل از کارکنان شورا در دفتر خود حاضر می شد و به انجام امور می پرداخت و شب نیز که عازم منزل بودند با یک ساک دستی به منزل می رفتند . یک بار پرسیدم : حاج آقا این کیف چیه که هر روز به منزل می برید ؟ ایشان پاسخ دادند بعد از شام و استراحت مختصر، مجددا برخی کارها راتا آخر شب در منزل انجام می دهم.
در بسیاری مواقع موضوعات و مکاتباتی را در کارتابل ایشان قرار می دادیم که تصورمان این بود که چند روز طول می کشد تا این مطالب را ایشان مطالعه و اظهار نظر کنند اما همواره شاهد بودیم که بسیار سریع و دقیق به همه مکاتبات و گردشکارها رسیدگی می کردند.

آنقدر دقت نظر بالایی داشتند که در موارد زیادی در لابلای متون چند صفحه ای که به ایشان تقدیم می شد ، حتی غلطهای کوچک تایپی را می دیدند و اصلاح می کردند.

تا قبل از شیوع کرونا حتما هفته ای یکبار به ورزش و شنا می پرداختند که موجب تعجب بسیاری از دوستان بود.
در ایام انتخابات که رسیدگی به پرونده صلاحیت داوطلبان (بویژه در انتخابات مجلس و خبرگان) نیاز به حضور شبانه روزی بود ، ایشان علی رغم سن بالا بیشتر از بسیاری از جوانها در محل رسیدگی به پرونده ها حضور داشتند و فعالیت می کردند.

در کنار فعالیت در شورای نگهبان ، ایشان بصورت کاملا منظم و مرتب در شورای فقهی و پژوهشکده فقهی و مجمع تشخیص و  هیئت رئیسه خبرگان و ... حضوری کاملا فعال و با نشاط داشته‌اند.

بنابراین این شبهه که آیت الله جنتی فاقد توان هستند ، شبهه ای از اساس باطل است که ناشی از بی اطلاعی و یا عناد شبهه افکنان است.

دومین شبهه در مورد این انتصاب، این ادعاست که ایشان در انتخابات و در رد صلاحیت ها اعمال نظر می کند و هر آنچه ایشان بخواهند ، همان می شود در حالی که:

بارها وقتی خدمت ایشان می رسیدیم و نسبت به تأیید صلاحیت فردی در جلسات شورای نگهبان گلایه می کردیم و یا به رد صلاحیت برخی افراد اعتراض می شد ، همواره پاسخ ایشان این بود که من عضوی از اعضا هستم و یک رأی دارم و بارها شاهد بودیم کسانی را که ایشان تأکید بر تأیید صلاحیتشان داشتند ، رد می شدند و بالعکس افرادی که آقای جنتی معتقد به رد صلاحیت آنها بودند ، اکثریت اعضای هیئت مرکزی و یا شورای نگهبان به تأیید صلاحیت آنها رأی می دادند.

شاید بارها و بارها از آیت الله جنتی این جمله را خطاب به دست اندرکاران انتخابات شورای نگهبان می شنیدیم که می گفتند: ملاکتان در کار قانون – شرع و اخلاق باشد و در مورد بررسی صلاحیتها به کارشناسان بارها می فرمودند که باید دقت کنید چون کارشما بگونه ای است که اگر کم توجهی کنید و حقی از داوطلب تضییع شود حق الناس است و اگر با کم توجهی فردی فاقد صلاحیت تأیید شود ، حق نظام تضییع می شود. ایشان در مورد رأی خودشان به رد صلاحیت علمی یکی از داوطلبان انتخابات خبرگان می فرمودند که : چه کنم من پشت سر ایشان به راحتی نماز می خوانم اما طبق قانون بخاطر نداشتن صلاحیت علمی(اجتهاد) نمی توانم او را تأیید کنم.
در انتقادپذیری ایشان همین بس که بارها افرادی که از نظر سنی فرزند ایشان محسوب می‌شدند با صراحت نزد ایشان دیدگاه‌ها و مسائل کاری را مطرح می کردند و جالب تر اینکه مشاهده می‌شد ایشان در موارد متعددی که فرد استدلال درستی داشت ، نظر او را می پذیرفتند.

سومین شبهه مطروحه، شبهه عدم جوانگرایی در بین اعضای شورای نگهبان و تعارض این انتصاب با نظرات رهبری در مورد جوانگرایی است در حالی که:

اساسا مراکز غیر اجرایی ، مشورتی ، شورایی و ... در تمام دنیا از افراد با تجربه تر استفاده می کنند و مقتضیات فعالیت‌های آنان و شاخص‌‌های افرادی که در این عرصه‌ها نقش‌آفرینی می کنند با مقتضیات فعالیت‌های عرصه‌های اجرایی و ویژگی‌های مدیران و کارگزاران اجرایی کاملا متفاوت است.
فقه شیعه که کاملا فقه پویا و متکی به اجتهاد فقیه با لحاظ منابع اربعه است که هیچگاه کهنه و فرسوده نمی شود تا بتوان آن را با فقیه جدیدتر ، نوسازی کرد (حَلاَلُ مُحَمَّدٍ حَلاَلٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ اَلْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ اَلْقِیَامَةِ لاَ یَکُونُ غَیْرُهُ وَ لاَ یَجِیءُ غَیْرُهُ – کافی ج1)
نظر مقام معظم رهبری در امر جوانگرایی ناظر به به‌کارگیری جوانان در مسئولیت‌های اجرایی و دولتی است(لبته با تعریف خاصی که ایشان از جوان ارائه فرموده‌اند.) علی هذا متعارض دانستن انتخاب آیت الله جنتی با ایده جوانگرایی‌، شبهه ای کاملا سفسطه آمیز است . به این چند جمله از فرمایشات رهبر معظم انقلاب دقت کنید تا مرتبط نبودن این انتصاب با موضوع جوانگرایی را کاملا مشاهده کنید:

*دولت جوان و حزب اللهی علاج مشکلات کشور است.

*زمینه برای روی کار آمدن دولت جوان و حزب اللهی فراهم کنید.

*بعضی ها تا سنین بالا به یک معنا جوان هستند . صرفاً این نیست که یک جوان سی و چند ساله رئیس دولت باشد. اگر ایشان (شهید سلیمانی) ده سال دیگر هم زنده بود و بنده زنده می ماندم و بنا بود که من مشخص کنم ، او را در همین جا نگه می داشتم.

*دولت جوان[یعنی] دولت سرپا ، پای کار ، آماده، با نشاط ، بتواند کار کند و خسته و از کارافتاده نباشد.

چهارمین شبهه در باره انتصاب مجدد آیت الله جنتی ، این بود که نظام کادرسازی نکرده و توان جایگزنی یک فقیه در شورای نگهبان را نداشته و لذا مجدد ایشان را انتخاب کرده اند. در پاسخ به این شبهه باید یادآور شد که اساسا نهاد حوزه های علمیه به عنوان مرکز نخبه پروری در فقه ، نهادی است که علی رغم همه محدودیت ها توانسته است بیشترین علمای فاضل را در این سالها تربیت نماید به گونه ای که در انتخابات خبرگان(دوره اخیر) شاهد حضور نسل جدیدی از نخبگان مجتهد بودیم که تعدادی از آنها هم به این مجلس راه یافتند و فقهای بسیاری نیز در مکتب امام صادق علیه السلام در حوزه ها پرورش یافته اند که جمعی از آنها در حال حاضر مشغول همکاری با شورای نگهبان در پژوهشگاه فقهی هستند  و هرگز در این زمینه کاستی وجود ندارد
به نظر می رسد آنچه معارضین و معاندین را از این انتصاب مجدد برآشفته کرده است ، نه سن و سال آقای جنتی است و نه دلسوزی آنها برای جوانگرایی ، آنها دو دلیل برای این برآشفتگی دارند:

اولا آیت الله جنتی به عنوان یکی از علمداران انقلاب اسلامی و ثابت قدم در مسیر ارزشها و فردی ولایتمدار را به عنوان نماد ارزشها بر نمی تابند و در این آرزو بودند که این عَلم با پایان یافتن دوران مسئولیت ایشان، پایین کشیده شود که با درایت رهبر فرهیخته انقلاب این پرچم به عنوان نماد بارز انقلابی‌گری و ولایتمداری مؤمنانه همچنان برافراشته ماند و نقش‌آفرینی ماندگار ایشان به عنوان یک الگوی حسنه همچنان مانع کامیابی دشمنان انقلاب اسلامی و بدخواهان برای تغییر مسیر انقلاب اسلامی خواهد شد.
دومین دلیلِ هزیان گویی ها علیه این انتخاب ، ناشی از تأثیرگذاری نهاد شورای نگهبان (فارغ از موضوع آیت الله جنتی) است که به هر مناسبتی تاختن به این نهاد سرنوشت ساز را در برنامه دارند و این تلاش‌ها مسبوق به سابقه است  چرا که شورای نگهبان همواره مورد هجوم اینها بوده است.
در خاتمه باید گفت تکلیف معارضین و معاندین روشن است آنهایی که دست‌پرورده دشمنان هستند مجبورند برای گذران زندگی بهای سر سفره معاویه نشستن را در کینه‌ورزی به ساحت علی پرداخت کنند اما باید به برخی کسانی که نسبتی با این قماش ندارند باید زنهار داد که کلام امام راحل (ره) را به یاد آورید که فرمود: «هشدار می‏‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است.» لذا باید از هر گونه همدلی و همزبانی با این قبیل افراد پرهیز کرد چرا که آنان به چیزی جز دست شستن ما از انقلاب رضایت نخواهند داد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر