logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۶
[ شناسه خبر : ۲۷۳۵۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
امام جمعه موقت زنجان:

غدیر خم برای همیشه باید زنده نگه داشته شود/ هیچ قانونی بدون تایید شورای نگهبان قابل اعتنا نیست

غدیر-خم-برای-همیشه-باید-زنده-نگه-داشته-شود-هیچ-قانونی-بدون-تایید-شورای-نگهبان-قابل-اعتنا-نیست
امام جمعه موقت زنجان با بیان اینکه غدیر خم به اندازه‌ای اهمیت داشت که خداوند آن را مساوی با دوران پیامبریِ حضرت محمد(ص) قلمداد می‌کند، گفت: خداوند به پیامبر(ص) فرمود آنچه که به تو نازل شد و به آن مامور شده‌ای را ابلاغ کن وگرنه تبلیغ رسالت نکرده‌ای.

به گزارش موج رسا; حجت‌الاسلام سیدیعقوب موسوی امروز در خطبه‌های نماز جمعه زنجان ضمن توصیه و سفارش به تقوای الهی اظهار داشت: تقوای الهی، مایه سعادت و وسیله رحمت بوده و موجب مخلّق شدن در بهشت برین است.

وی خاطرنشان کرد: تقوای الهی، عبارت از رعایت محرمات الهی و عمل به واجبات الهی و فرایض دینی است.

خطبی جمعه موقت زنجان با اشاره به مناسبت‌های پیش رو گفت: 15 ذی‌الحجه، مصادف با سالروز ولادت باسعادت امام هادی‌النقی(ع) است.

وی با بیان اینکه همه ائمه هدی(ع) چه در زمان بنی‌امیه و چه در زمان بنی‌عباس، رنج‌هایی دیده و با آزار و اذیت دشمنان مواجه شده‌اند، اظهار داشت: به‌خصوص امام هادی(ع) در زمان متوکل عباسی که طبق فرمایش امیرالمومنین(ع) اَکفر بنی‌امیه بود، آزاد و اذیت‌های خیلی زیادی دیده است.

حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: 20 ذی‌الحجه نیز مصادف با سالروز ولادت باسعادت امام موسی کاظم(ع) است.

وی با اشاره به 26 تیر، سالروز تاسیس شورای نگهبان قانون اساسی بیان کرد: قانون اساسی، بخش مهمی از قوه قانونگذاری نظام جمهوری اسلامی است که بدون تایید شورای نگهبان، هیچکدام از قوانین قابل اعتنا نیست.

حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: هر قانونی که تصویب می‌شود باید به تایید شورای نگهبان برسد وگرنه هیچ قانونی قابل اعتنا نیست.

امام جمعه موقت زنجان با بیان اینکه شورای نگهبان 12 عضو دارد، افزود: 6 عضو آن حقوقدان و 6 عضو دیگر مجتهد فقیه هستند.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان 3 وظیفه اصلی دارد، گفت: این وظایف شامل نظارت بر قانونگذاری، نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و تفسیر قانون اساسی است.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه 18 ذی‌الحجه، مصادف با روز عید سعید غدیر خم، مهمترین مناسبت پیش رو است، اظهار داشت: شخصی از امام صادق(ع) پرسید آیا غیر از عید فطر و قربان، باز هم عیدی برای مسلمانان وجود دارد؟ امام صادص(ع) در پاسخ آن شخص فرمودند بله؛ روز عید سعید غدیر خم که برتر و والاتر از اعیاد فطر و قربان است.

وی با اشاره به برخی آداب مستحب روز عید سعید غدیر خم خاطرنشان کرد: روزه گرفتن، غسل کردن، زیارت بزرگان قوم، زیارت سادات و بنی‌فاطمه، ایجاد اخوت و برادری بین مومنین، احسان و انفاق و مصافحه مسلمانان با یکدیگر با ذکر جمله «الحمدلله الّذی جعلنا من المتسمکین بولایت امیرالمومنین و اولاده المعصومین(ع)» از جمله آداب این روز است.

امام جمعه موقت زنجان با اشاره به آیه «یا ایها الرسول بلّغ ما اُنزل الیک....» که جبرئیل پیام آورد، گفت: خداوند خطاب به حضرت محمد(ص) فرمود: ای پیامبر(ص) آنچه که به تو نازل شد و به آن مامور شده‌ای را ابلاغ کن وگرنه تبلیغ رسالت نکرده‌ای.

وی با بیان اینکه غدیر خم به اندازه‌ای اهمیت داشت که خداوند آن را مساوی با دوران پیامبری حضرت محمد(ص) قلمداد می‌کند، اظهار داشت: در قسمت بعدی آیه مذکور آمده که خداوند تو را از شرّ مردم حفظ می‌کند.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به آخرین حج پیامبر(ص) و وقتی که در بازگشت از حجه‌الوداع به منطقه غدیر خم رسیدند، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) بعد از اقامه نماز ظهر و عصر، علی(ع) را کنار خود آورد و پس از قرائت خطبه غدیر هم از وفات خود خبر داد و هم اینکه 70 مرتبه در این خطبه به امام مهدی(عج) اشاره کرد.

وی افزود: سپس پیامبر(ص) دست حضرت علی(ع) را بلند کرد و فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه ....» و سپس فرمود که با علی(ع) بیعت کنید و تبریک بگویید.

امام جمعه موقت زنجان با بیان اینکه ابوبکر و عُمر طبق روایت‌های شیعه و سنی، اولین نفراتی بودند که با امیرالمومنین(ع) بیعت کردند، گفت: اولین افراد بیعت‌کننده با امیرالمومنین(ع) در واقع به درب خانه علی(ع) هم آتش زدند.

وی با تاکید بر اینکه روز عید سعید غدیر خم، عید امامت و ولایت است و باید زنده نگه داشته شود، اظهار داشت: حضرت علی(ع)، موجوی الهی بوده و با هیچ کس قابل مقایسه نیست.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینه علامه امینی بعد از 20 سال جست‌وجوی منابع مختلف در شهرها و کشورهای متعدد، کتاب «الغدیر» را نوشته است، خاطرنشان کرد: فرزند علامه امینی نقل می‌کند که در اواخر عمر به ایشان گفتم اگر خداوند چند سال دیگر به شما عمر دهد آیا دوباره کتاب الغدیر را می‌نویسید؟ ایشان فرمودند نه؛ چرا که هیچ نقصی در آن نگذاشته‌ام بماند.

وی خاطرنشان کرد: فرزند علامه امینی می‌گوید گفتم اگر خداوند چند سال دیگر به شما عمر دهد پس چه کار می‌کنید؟ که ایشان فرمودند می‌روم در یک بیابان چادر می‌زنم و تا عمر دارم به مظلومیت حضرت علی(ع) گریه می‌کنم.

خطیب موقت جمعه زنجان با بیان اینکه از حضرت علی(ع) پرسیدند که شیرین‌ترین و سخت‌ترین روز شما چه روزی بود، ابراز کرد: ایشان فرمود: آن روز که پیامبر(ص) دستم را بالا برد و فرمود من کنت مولاه.... آن روز شیرین‌ترین و لذت‌بخش‌ترین روز و آن روز که همسرم حضرت فاطمه زهرا(س) بین در و دیوار ماند و به شهادت رسید، سخت‌ترین روز عُمرم بود.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر