logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۵
[ شناسه خبر : ۲۷۳۴۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیر شرکت شهرک های کشاورزی استان زنجان:

احداث اولین مجتمع تکثیر ماهی سالمون نروژی کشور در شهرستان ماهنشان/ رنگدانه‌های موجود در ماهی سالمون ضد سرطان است

احداث-اولین-مجتمع-تکثیر-ماهی-سالمون-نروژی-کشور-در-شهرستان-ماهنشان-رنگدانه‌های-موجود-در-ماهی-سالمون-ضد-سرطان-است
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان زنجان گفت: احداث اولین مجتمع تکثیر ماهی سالمون نروژی کشور در شهرستان ماهنشان در حال امکان‌سنجی می باشد.

به گزارش موج رسا; به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان زنجان؛ محمود صیاد بورانی اظهار داشت: با درخواست شرکت بکتاش ماهنشان مبنی بر اجرای طرح تلفیقی در 44 هکتار اراضی تحت مالکیت این شرکت واقع در روستای بکتاش شهرستان ماهنشان؛ مجتمع تکثیر ماهی سالمون نروژی در 5 هکتار از اراضی و مجتمع گلخانه‌ای 30 هکتاری در دستور کار این مدیریت قرار گرفت و پس از بررسی طرح و ضوابط بهداشتی و اجرائی محل مورد نظر؛ بازدید از اراضی و امکانات موجود در محل انجام شد.

وی افزود: ماهی سالمون نروژی با نام علمی سالمو سالار؛ یکی از اعضای خانواده آزاد ماهیان است که با نام انگلیسی Atlantic salmon شناخته می شود. ماهی سالمون نروژ بدلیل جنبه‌های مختلف از نظر طبخ، خواص سلامتی و خوشخوارکی در جهان طرفداران بسیاری دارد. گوشت ماهی سالمون به طور طبیعی دارای رنگ نارنجی متمایل به صورتی است این یعنی سرشار از رنگدانه‌های کارتنوئید است. رنگدانه‌های کارتنوئید یک آنتی اکسیدان قوی و ضد سرطان است.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان گفت: دو ویژگی بارز این ماهی که سبب ارزشمندتر شدن آن است رنگدانه‌های طبیعی گوشت آن و همچنین میزان اسیدهای چرب ویژه و بالای آن است. این ماهی علاوه بر این دو ویژگی خاص همچنین دارای میزان پروتئین بالا و مقدار مناسبی فسفر، پتاسیم و ید است. این ماهی دارای انواع ویتامین بخصوص ویتامین Aو B به میزان بالا است. تخم ریزی طبیعی آنها از اواسط مهرماه تا اواسط بهمن ماه به طول می‌انجامد و پس از 70 الی 160 روز بر اساس دمای آب نوزاد از تخم بیرون می‌آید.

وی عنوان کرد: کشور نروژ با تکنولوژی روز در پرورش و فرآوری این ماهی، بهترین محصول و با کیفیت بالا را به سراسر دنیا ارسال می کند. این ماهی بصورت کامل، فیله شده صادر می‌شود. در کشور ما هم محصولات متنوع سالمون را میتوان یافت از جمله کامل، فیله، پورشن(تکه)، سوشی، دودی، طعم دار، استیک . ماهی سالمون نروژ هم بصورت تازه و گرم و هم بصورت منجمد وارد کشور می شود.

بورانی خاطر‌نشان کرد: با آغاز به فعالیت این مجتمع تکثیر در استان در فاز اول سالانه 10 میلیون تخم چشم زده تولید و آماده تحویل به مزارع حد واسط استان خواهد بود و حداقل 3 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی برای این طرح انجام خواهد شد و سالانه نیز از خروج 600 هزار دلار ارز برای خرید تخم چشم زده جلوگیری بعمل می آید و تامین این نهاده با اهمیت با روشهای دانش بنیان در پایتخت تولید ماهیان سردآبی کشور انجام خواهد شد.

وی ابراز داشت: با بخشی از آب خروجی از مزارع آبزی پروری کشت کاهوی سرد سیری در 30 هکتار گلخانه نیز عملیاتی شود که برای این طرح نیز 6000 میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام خواهد شد و حداقل 4000 تن نیز کاهو تولید و به بازار های داخلی و خارجی عرضه خواهد شد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر