logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۸
[ شناسه خبر : ۲۷۳۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
با افزایش روند طلاق در استان زنجان

ساز جدایی از 5 ازدواج برای یکی کوک می‌شود

ساز-جدایی-از-5-ازدواج-برای-یکی-کوک-می‌شود

بنیان سست ازدواج های امروزی و بالا رفتن میزان طلاق در طی سالهای اخیر یک تهدید برای سلامت جامعه استان است که آمارها نشان می دهد از هر ۵ازدواج یک مورد به طلاق ختم شده است.

به گزارش موج رسا; ازدواج  یکی از مهمترین اتفاقات زندگی ما انسانهاست که این رسم و سنت مختص به یک جا و مکان نبوده و بلکه در طول سابقه زندگی بشر و در تمام ادیان مورد توجه قرار گرفته است .

لذت پیوندبرای طی ادامه مسیر زندگی و رسیدن به سعادتمندی خواسته همه این پیوندها بوده و تلاش برای رسیدن به این هدف مطلوب سبب شده است که سختیهای این راه برای ما آسان شده و آنها را به جان بخریم تا به سامان برسیم.

اما این روزها حرف از ازدواج و سامان رسیدن خریداری نداشته و برای داشتن یک زندگی سعادتمند نیاز به صرف هزینه های چند صد میلیونی هستیم تا به اصطلاح عروسی لاکچری و با کلاس داشته باشیم و با این وجود  این وصلتها چندان دوام نداشته و بسیاری از زوج ها در ابتدای زندگی مشترک ساز جدایی را کوک می کنند و بنیان خانواده پر طمتراق و پر هزینه را از ریشه و بن ویران می کنند.

دیگر حرف پیران که  با لباس سفید رفتن و با کفن سفید از خانه بخت بیرون آمدن در گوش جوانان بدهکار نیست و به قولی مجبور نیستند که یک عمر بسوزند و بسازند همان ابتدای امر تصمیم می گیرند به مانند دو انسان فرهیخته از هم جدا شوند!!!

معضل طلاق همچون ویروسی در حال گسترش و سرایت بوده و امروزه بسیاری از خانواده  ها در بین اعضای خانواده خود افرادی را دارند که درگیر طلاق و بسیاری دیگر از مسائل و مشکلات به جا مانده از این آسیب اجتماعی هستند.

سلمان حسینی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان  در مصاحبه های خود به رشد طلاق در استان زنجان اشاره کرده و بیان داشته است: بر اساس سرشماری سال ۹۰نسبت ازدواج به طلاق در استان زنجان ۹٫۴ بوده ، یعنی در این استان از هر ۹٫۴ ازدواج یکی منجر به طلاق شده است  این در حالی است که این میزان در سال ۹۵ با رشد معنی دار مواجه بوده و به ازای هر ۴٫۹ ازدواج یک مورد طلاق ثبت شده است.

وی می گوید: هر چند استان زنجان از نظر میزان طلاق در رده های پایین و در رده بیست و دوم کشور قرار دارد اما در طی سالهای اخیر مانند سایر استانهای کشور رشد طلاق را بخصوص در سالهای اول ازدواج داشته ایم.  معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان مداخله، ارائه خدمات روانشناختی و مددکاری در قالب فعالیت مداخله در خانواده را از جمله برنامه ها برای کاهش طلاق دانست و گفت: ارائه خدمات مشاوره به زوج های جوان می تواند در حل مشکلات آنهابسیار موثر باشد که در این راستا استقرار تیم تخصصی در محل شعبه های دادگاه خانواده، ارجاع متقاضیان طلاق به مراکز مورد تایید بهزیستی برای پیگیری تخصصی مشاوره و تنظیم برنامه های آموزشی به خانواده هایی که دچار طلاق شده اند از برنامه های بهزیستی است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی ثبت احوال استان زنجان میانگین سن طلاق در استان برای آقایان ۳۴٫۴ و برای خانم‌ها ۲۹٫۳ است که دادخواست طلاق توافقی جزو بیشترین پرونده‌های حقوقی ورودی به دادگستری بوده است.

پایین بودن آستانه تحمل افراد،عدم یادگیری مهارتهای زندگی از جمله علل است که مقدمی معاون امور پیشگیری دادگستری زنجان در افزایش میزان طلاق موثر دانست و ابراز کرد: امروزه با کاهش آستانه تحمل افراد بنیان خانواده ها نیز تحت تأثیر قرار گرفته است و برخی از زوج ها در برابر ناملایمات زندگی راه را در دادگاه خانواده می بینند.

وی اضافه می کند:هرگاه خانواده دچار آسیب‌، تزلزل و ناپایداری شود بسیاری از مشکلات و آسیبهای اجتماعی نیز گریبانگیر خانواده ها می شود که متاسفانه یکی از موضوعاتی که بیشترین ورودی پرونده ها به دادگستری را دارد دادخواست طلاق است.

مقدمی با اشاره به لزوم ارائه برنامه های لازم در زمینه پیشگیری از امر طلاق عنوان کرد: در این زمینه نیازمند آسیب شناسی، برنامه‌ریزی و اتخاذ سیاست‌های مناسب فرهنگی و اجتماعی هستیم که یکی از راهکارهای اجرایی نیز اجباری شدن انجام مشاوره قبل از ازدواج است.

وی تاکید کرد: لازم است در ابتدا رشد امار و ارقام طلاق را ثابت و در مراحل بعد میزان وقوع طلاق را کاهش داد چرا که اگر اقدامی در این زمینه صورت نگیرد، آسیب‌های جدی در بنیان خانواده و به تبع آن در جامعه امری قطعی است.  ارائه مشاوره،بالا بردن استانه تحمل افراد،رفع بیکاری، کاهش اعتیاد ، ارائه مهارتهای زندگی به متقاضیان در استانه ازدواج همگی به عنوان راهکارهای اجرایی در زمینه کاهش طلاق شناخته می شوند که برای اجرایی شدن هریک از این موارد نیازمند همت جدی و کار جهادی تمامی دستگاهها هستیم.

منبع: سایت زنجانم

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر