logo
امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۴
[ شناسه خبر : ۲۷۳۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان زنجان خبر داد:

۱۸ متهم حفاری غیر مجاز اشیا عتیقه در زنجان دستگیر شدند

۱۸-متهم-حفاری-غیر-مجاز-اشیا-عتیقه-در-زنجان-دستگیر-شدند
فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان زنجان گفت: ۱۸ متهم حفاری غیر مجاز اشیا عتیقه در زنجان دستگیر و تعداد 15 قلم شیء تاریخی از حفاران غیرمجاز کشف و ضبط‌ شد.

به گزارش موج رسا; به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان زنجان حسنعلی فضلی اظهار داشت: در استان زنجان ۱۶ اثر تاریخی، فرهنگی پایگاه ثابت دارند که به‌صورت ۲۴ ساعته حفاظت و نگهبانی می‌شوند و روزانه آمار آن به مرکز فرماندهی توسط کارشناسان یگان حفاظت ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، حفاری و کاوش در مکان‌هایی که آثار تاریخی فرهنگی وجود دارد ممنوع بوده و خاطیان طبق قانون مجازات می‌شوند، افزود: امید است با همراهی مردم، حراست و حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی بهتر و بیشتر صورت پذیرد تا این آثار برای نسل‌های متمادی پابرجا بماند و همه از این آثار بهره‌مند شوند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان زنجان با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 8 مورد حفاری شناسایی شده است، گفت: 2 کشف دستگاه فلزیاب، دستگیری 18 متهم، 21 مورد اسکورت، تشکیل 8 پرونده، 38 مورد تعاملات، 69 مورد اخبار دریافتی، 27 هزار و 940 نفر ساعت پایش در اماكن و محوطه‌های تاريخي و همچنین تعداد 15 قلم شیء تاریخی از حفاران غیرمجاز در 6 دفعه کشف و ضبط‌شده است.

وی بیان کرد: مأموران یگان حفاظت این اداره‌کل در سه‌ماهه اول سال جاری، 14 هزار و 135 بازدید و سرکشی از آثار تاریخی، فرهنگی در شهرستان‌ها و واحدهای تابعه داشته‌اند.

فضلی در خصوص پیگیری‌های یگان حفاظت در راستای هم‌افزایی و تسریع در روند حفاظت و حراست از میراث‌فرهنگی تصریح کرد: جلساتی با پلیس فتا، روسای کلانتری‌ها، پلیس آگاهی و فعالان اجتماعی داشته‌ایم و روند برخورد سریع با حفاران و جلوگیری از خریدوفروش اشیای عتیقه را در دستور کار جلسات قرارداده‌ایم که نتایج خوبی داشته است./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر