logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۵
[ شناسه خبر : ۲۷۲۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مسئولانی که پاسخگو نیستند؛

اندر احوالات عدم پاسخگویی مسئولان به خبرنگاران/ عدم پاسخگویی مسئول به رسانه‌ها به معنای نداشتن عملکرد است؟!

اندر-احوالات-عدم-پاسخگویی-مسئولان-به-خبرنگاران-عدم-پاسخگویی-مسئول-به-رسانه‌ها-به-معنای-نداشتن-عملکرد-است؟!
برخی مسئولان علی‌رغم وظایف قانونی خود پاسخگوی رسانه‌ها نیستند و این در حالی است که رسانه به عنوان یکی از ارکان دموکراسی، پل ارتباطی بین مسئولان و مردم است.

به گزارش موج رسا; مسئول یعنی کسی که وظیفه، تکلیف و تعهد انجام کاری را دارد و در برابر انجام آن نیز باید پاسخگو باشد و این پاسخگویی نه تنها به مقام ارشد بلکه باید پاسخگویی به افکار عمومی و رسانه‌ها باشد چرا که رسانه‌ها پل ارتباطی بین مسئولان و جامعه هستند.

عدم پاسخگویی مسئول به مطالبات و تماس‌های خبرنگاران به 2 دلیل می‌تواند باشد یا هیچ حرفی برای گفتن ندارد یعنی هیچ عملکردی نداشته که بخواهد آن را ارائه دهد و یا اینکه به اندازه‌ای کار می‌کند که فرصتی برای پاسخگویی ندارد. اگر دلیل اول، علت عدم پاسخگویی مسئول است که باید توبیخ و برکنار شود و اگر مسئول به دلیل دوم نمی‌تواند پاسخگو باشد در اینجا توجه به چند نکته ضروری است.

اول: وقتی فردی مسئولیت کاری را می‌پذیرد باید تمام جوانب آن را در نظر بگیرد و بداند که در کنار تمام فعالیت‌ها و درگیری‌های روزانه باید فرصتی هم برای پاسخگویی به افکار عمومی داشته باشد و اگر توانایی این کار را ندارد، بهتر است که مسئولیت را نپذیرد.

دوم: هیچ مسئولی به آن اندازه کار نمی‌کند که بگوید اصلا فرصتی برای پاسخگویی ندارم چرا که همین مسئولان بارها در محافل مختلف و در حین انجام کارهای شخصی هم مشاهده شده‌اند و این نشان می‌دهد که حتماً فرصتی برای پاسخگویی دارند اما شاید ترجیح می‌دهند وقت خود را جای دیگری صَرف کنند!

سوم: پاسخگویی به رسانه و خبرنگاران نیاز به زمان زیادی ندارد چرا که حداکثر زمانی که برای یک مصاحبه تلفنی صَرف می‌شود بیشتر از 10 دقیقه نخواهد بود.

چهارم: پاسخگو نبودن مسئول به معنای این است که وی اهمیتی به رسانه و افکار عمومی نمی‌دهد و این به معنی بی‌احترامی به یکی از ارکان دموکراسی است لذا چنین مسئولی لیاقت ندارد که در خدمت جامعه اسلامی ایران باشد.

پنجم: مسئول هر اندازه هم که درگیر امور محوله و انجام وظایف باشد باز هم می‌تواند یعنی باید بتواند که کانالی برای ارتباط با رسانه داشته و از طریق آن پاسخ خبرنگاران را بدهد که از جمله آن‌ها فضای مجازی است که سوالات را دریافت کرده و پاسخ سوالات را در زمان مناسب به خبرنگاران ارسال کند و البته کار سختی هم نیست.

از مجموع مطالب بالا می‌توان نتیجه گرفت که پاسخگویی، یکی از وظایف و تکالیف بر دوش مسئول است و مسئول علاوه بر انجام سایر وظایف خود باید اصحاب رسانه را محترم شمرده و فرصتی برای پاسخگویی نیز اختصاص دهد.

مسئولانی در استان زنجان هستند که پاسخی به خبرنگاران نمی‌دهند و جای تاسف اینکه حتی مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز پاسخگوی خبرنگاران نیستند و نکته اینجاست که اگر مسئولان ارشاد به عنوان متولیان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، پاسخگوی خبرنگاران نباشند چه انتظاری از سایر مسئولان می‌توان داشت؟! البته عدم پاسخگویی به خبرنگاران مختص مسئولان ارشاد نیست و مسئولان دیگری نیز هستند که پاسخی برای خبرنگاران ندارند و حتی این رویه در بین نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز وجود دارد و نماینده‌ای که در سال اول نمایندگی خود پاسخگوی خبرنگاران بوده و بعد از گذشت یک سال از فعالیت خود دیگر تمایلی به پاسخگویی به رسانه‌ها ندارد.

لازم به ذکر است که مسئولانی هم هستند که پاسخگویی به رسانه را وظیفه خود دانسته در برابر سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهند که از حق نباید گذشت.

نکته دیگری که در این رابطه باید گفته شود این است که برخی از مسئولان در حالی از نداشتن فرصت برای پاسخگویی، سخن می‌گویند که مصاحبه با مقام‌های ارشد و مافوق آن‌ها خیلی راحت‌تر است.

با توجه به اینکه شفافیت، یکی از مهمترین شعارهای انتخاباتی دولت سیزدهم از زمان تبلیغات انتخاباتی تاکنون بوده، انتظار می‌رود تا این شفافیت در عمل نیز آشکار شود تا مردمی که متاسفانه به شنیدن شعار و وعده عادت کرده‌اند، روزی شاهد شکسته شدن این سدّ باشند و این انتظار به‌ویژه از مدیران دولت سیزدهم بیشتر است.

استاندار زنجان در جلسه اخیر توسعه استان به مدیران و مسئولان ارگان‌ها تاکید کرده است که باید گزارش عملکرد به رسانه‌ها دهند و از رسانه‌ها نیز درخواست کرد تا مطالبه‌گری را پیشه راه خود دهند؛ اما ظاهرا برخی از آقایان مدیر خود را از استاندار بالاتر می‌دانند و به رسانه‌ها و یا بهتر بگویم به مردم پاسخگو نیستند و برای نمونه فرماندار زنجان که نماینده عالی دولت در شهرستان است باید بیشتر از سایر مدیران با رسانه‌ها در ارتباط باشند اما در صورت عدم پاسخگویی مدیران بالا دستی به رسانه‌ها چه انتظاری از سایر مدیران هست؟!

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر