logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۶
[ شناسه خبر : ۲۷۲۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان هشدار داد:

گوشت قربانی بلافاصله مصرف نشود/ دام قربانی از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی خریداری شود

گوشت-قربانی-بلافاصله-مصرف-نشود-دام-قربانی-از-مراکز-مجاز-و-تحت-نظارت-دامپزشکی-خریداری-شود
مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه تشخیص برخی علایم بیماری فقط توسط کارشناسان دامپزشکی امکان پذیر است، گفت: مردم برای اطمینان از سلامت دام جهت قربانی به میادین عرضه دام تحت نظارت دامپزشکی مراجعه کنند.

محمد باقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه ذبح غیربهداشتی دام در معابر عمومی، تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می‌شود اظهار داشت: با توجه به اینکه عید قربان پیشرو قرار دارد لازم است که مردم در انجام این امر مواردی را رعایت کنند تا احتمال بروز هرگونه خطرات و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به حداقل برسد. بنابراین لازم است در راستای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها و رها شدن آ‌لودگی‌ ناشی از ذبح دام در محیط عمومی ذبح نذورات و قربان در معابر عمومی و محل‌های نامناسب انجام نگیرد.

وی با تاکید بر اینکه در ذبح دام باید همه ضوابط بهداشتی از جمله پوشیدن دستکش، چکمه و لباس مناسب رعایت شود، افزود: برای جلوگیری از احتمال بروز بیماری‌های مشترک همچون بیماری تب مالت، سیاه زخم، تب کریمه کنگو، هاری، سل علاوه بر رعایت کردن بهداشت فردی و استفاده از دستکش در زمان کشتار و قطعه‌بندی گوشت، لاشه دام قربانی شده حداقل بمدت 24 ساعت باید در دمای یخچال(نه فریزر) نگهداری شود و بعد از آن مصرف شود. چراکه در طول زمان مذکور دمای یخچال، اسیدیته گوشت را بالا می‌برد و همین موضوع باعث می‌شود که میکروب بیماری‌های احتمالی از جمله تب کریمه کنگو از بین برود.

مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه تشخیص برخی علایم بیماری فقط توسط کارشناسان دامپزشکی امکان پذیر است، گفت: با این حال در صورت وجود علایم ظاهری در دام‌ها همچون لاغری مفرط، کچلی، ریختگی پشم، پشم‌های ژولیده، لنگش، بیماری‌های گوارشی همچون اسهال و مهم تر از همه دارای کنه خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه در آستانه عید قربان نظارت‌ها بر میادین فروش دام زنده افزایش یافته و مستمر توسط بازرسان دامپزشکی انجام می‌شود، گفت: اگر شهروندان دام خریداری شده را برای ذبح به کشتارگاه ببرند، ناظران بهداشتی و شرعی آمادگی دارند که در همه مراحل ذبح نظارت داشته و اگر اندام و یا لاشه مشکل داشته باشد، اصلاح‌سازی یا سایر راهنمائی‌های لازم را انجام دهند.

حاج‌کاظمی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که شهروندان باید مد نظر قرار دهند این است بعد از اتمام کار ذبح باید همه وسایل از جمله کارد و سینی با شوینده‌های قوی و آب جوش شسته شود چراکه علایم بیماری همانند تب کریمه کنگو که بیماری مشترک بین انسان و دام است به راحتی قابل تشخیص نیست و فقط با رعایت ضوابط بهداشتی می‌توان جلوی شیوع آن را گرفت./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر