logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۱
[ شناسه خبر : ۲۷۲۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

ذینفعان در مجلس و دولت مانع تصویب قانون مالیات بر سیگارهای خارجی شرکت های چند ملیتی شدند

ذینفعان-در-مجلس-و-دولت-مانع-تصویب-قانون-مالیات-بر-سیگارهای-خارجی-شرکت-های-چند-ملیتی-شدند
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از عدم پرداخت مالیات از سوی شرکت های خارجی (شرکت JTI آمریکایی-ژاپنی و شرکت BAT انگلیسی- آمریکایی ) گفت: متاسفانه ذینفعان در مجلس و دولت مانع تصویب مالیات برای شرکت های چند ملیتی آمریکایی، انگلیسی و ژاپنی تولید کننده سیگار شدند.

به گزارش موج رسا; 

حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تولید سیگار از سوی شرکت های چند ملیتی در داخل کشور گفت: علیرغم اینکه کشورهای خارجی  بخصوص اروپا و آمریکا ما را در همه کالاها و حتی برخی خدمات تحریم کردند، اما برای تولید سیگار در داخل کشور حضور دارند.

وی افزود: این کشورها حتی مانع واردات دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی به داخل کشور می شوند اما نه تنها مانع واردات محصولات دخانیات و از جمله سیگار، توتون و تنباکو به کشور نشدند، بلکه سرمایه گذاری آنها در این زمینه بیشتر هم شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه شرکت های چند ملیتی ثروت زیادی را از کشور خارج می کنند و سهم زیادی از بازار فروش را در اختیار دارند، تصریح کرد: آنها با این درآمدهای زیاد، مالیات نمی دهند.

شهریاری تاکید کرد: متاسفانه برخی در داخل مخالف اخذ مالیات از این شرکت های چند ملیتی هستند و این برداشت می شود که آنها در این زمینه ذی نفع هستند .

وی افزود:در دو مقطع یکی در دهه ٨٠ و پس از آن بعد از سال ٩٢ بیشترین سرمایه گذاری که کشورهای خارجی در داخل ایران انجام دادند در زمینه تولید سیگار بود بطوریکه آنها در همین راستا کارخانه های تولیدی راه اندازی کرده و سهم زیادی از بازار فروش سیگار  را قبضه کردند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه برخی افراد ناآگاه حتی شاید افرادی که ذی‌نفع هستند مانع تصویب قانون مالیات بر درآمد این شرکت های خارجی و چندملیتی شدند، گفت: متاسفانه به رغم آن که سرمایه های زیادی از کشور نصیب شرکت های چند ملیتی می شود اما آنها مالیات پرداخت نمی کنند، و حتی برای کسب سود زیاد بر مصرف گرایی نیز تمرکز دارند که این مسئله یک آسیب جدی برای کشور خواهد بود.

شهریاری تصریح کرد: در زمان تصویب لایحه بودجه در صحن مجلس هنگامی که موضوع مالیات بر سیگار در دستور کار مجلس قرار داشت، یکی از مسئولین اطلاعات غیر واقعی در زمینه قاچاق سیگار در صحن مجلس ارائه کرد. اینجانب در همان زمان به رئیس جمهور گزارش دادم چرا آن مسئول باید در خصوص قاچاق سیگار گزارش غیر واقعی دهد.

وی افزود: همچنین در آن ایام همچنین یکی از وزرا نامه ای به رئیس مجلس نوشت و خواستار عدم تصویب قانون مالیات بر سیگار شد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: این موضوعات باعث شد تا قانون مالیات بر سیگار در مجلس مصوب نشود.

شهریاری با بیان اینکه مشکل سیگار و مالیات بر آن همیشه وجود داشته و دارد، افزود: متاسفانه عده ای  ذینفع در این زمینه مانع تصویب قانون مالیات بر سیگار هستند این افراد هم در دولت وجود دارند و هم در مجلس.

وی در پایان تأکید کرد: می شود در دولت آقای رئیسی با سیاست گذاری درست جلوی چپاول منافع ملی از سوی شرکت های خارجی را گرفت و نگذاشت آنها برای کسب سود بیشتر بر مصرف گرایی سیگار با محصولات دخانی خود جولان دهند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر