logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۵
[ شناسه خبر : ۲۷۲۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس انجمن بیماران کلیوی کشور خبر داد

۹۰۰ مورد پیوند کلیه در سال ۱۴۰۰ در کشور انجام شده است

۹۰۰-مورد-پیوند-کلیه-در-سال-۱۴۰۰-در-کشور-انجام-شده-است
رئیس انجمن بیماران کلیوی کشور گفت: پیوند کلیه در سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۰۰ مورد انجام شده که نسبت به سال ۹۹ که ۶۰۰ مورد بوده افزایش داشته است.

به گزارش موج رسا; جلسه گرد‌هم‌آیی مدیران انجمن کلیوی کشور با رویکرد هم اندیشی در جهت هم‌افزایی و ارتقا عملکرد‌ها با بهره‌گیری از حمایت‌های مردمی در راستای خدمات بیشتر به مددجویان کلیوی (دیالیزی، پیوند کلیه و مراقبتی) امروز در استان زنجان برگزار شد.

اعظم پناهی مهر، مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران در این جلسه اظهار داشت: انجمن بیماران کلیوی کشور از سال ۵۹ با کمک خانواده‌های بیماران کلیوی تشکیل و در سال ۶۴ با اخذ پروانه بهره‌برداری از وزارت کشور به ثبت رسید، تعهد اصلی انجمن آموزش، پیشگیری و مشاوره‌ در خصوص بیماری کلیوی، تدارک برنامه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، ارائه خدمات امدادی و حقوقی، خدمات حمایتی، خدمات دارویی و توانمندسازی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در انجمن ۱۸۰ دفتر نمایندگی در سراسر کشور وجود دارد، افزود: این دفاتر بیش از ۱۰۰ هزار بیمار پیوندی و دیالیزی را تحت پوشش قرار داده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران با بیان اینکه با توجه به هزینه‌های درمانی و معیشتی و کاهش آلام بیماران برنامه‌ریزی‌ حمایتی انجام شده است، گفت: از جمله حمایت مالی سازمان‌ها، ارگان‌ها و خیران به صورت نقدی و غیر نقدی برای تامین اهدا کلیه و درمان، اتخاذ تدابیر مورد لزوم جهت ارتباط با سازمان‌ها و مراکز درمانی اعم از خصوصی و عمومی در راستای درمان بیماران، در اختیار داشتن مکان‌های فرهنگی و ورزشی، دسترسی به مکان‌های عمومی جهت معرفی انجمن، وجود امکانات عمومی افراد بیمار است.

وی با اشاره به اینکه بنده در سال ۹۹ به عنوان هئیت مدیره و سپس به عنوان مدیرعامل منصوب شدم، تصریح کرد: درآمد ناشی از کمک‌های مردمی و خیران در سال ۹۹ در انجمن کلیوی کشور بیش از ۲۵ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۹۸ با رشد ۳۶ درصدی مواجه بوده همین‌طور در سال ۹۹ هزینه کمک به بیماران در مقایسه با سال قبل افزایش ۳۸ درصدی داشته است.

پناهی ابراز داشت: درآمد ناشی از کمک خیران در سال ۹۹ مبلغ ۴ میلیارد و ۹۹۴ میلیون تومان بوده که نسبت به سال ۹۸ به میزان ۲.۲ درصد افزایش داشته است، کمک دریافتی از خیران در سال ۱۴۰۰ نیز ۴میلیارد و ۸۹۸ میلیون تومان و کمک‌های پرداختی به بیماران ۲ میلیارد و ۲۱۳ میلیون تومان بوده است.

وی عنوان کرد: در نگاه کلی آمار پیوند در سال ۹۹ بالغ بر ۶۰۰ نفر بوده و در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۹۰۰ نفر رسیده است. در سال ۱۴۰۰ به میزان ۹ هزارو ۵۲ عدد کارت صادر شده این در حالی است که در سه ماهه نخست سال جاری ۴ هزارو ۱۲۷ فقره کارت دیالیز پیوند صادر شده است.

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران با اشاره به اینکه ۶ دستگاه دیالیز با ارزش تقریبی هر یک به میزان ۵ میلیارد ریال توسط انجمن مرکز تهیه شد، گفت: پس از هماهنگی با وزارت بهداشت این دستگاه‌ها به مناطق محروم ارسال شده که دو دستگاه توسط خیران تامین شده است.

محمد‌رضا طهماسبی، مدیر انجمن کلیوی استان زنجان در ادامه این جلسه اظهار داشت: ما با ایمان به خدا و اعتقاد قلبی در عرصه خدمت به بیماران کلیوی وارد شدیم که بیمارانی دردمند هستند. چراکه بیماری امتحانی برای قدردانی نعمت‌های سلامتی است که خداوند عطا کرده است و شکرانه‌ای است تا از امکانات و سلامتمان برای دستگیری بیماران استفاده کنیم. با این حال این راه با اینکه سختی‌هایی داشته اما این سختی‌ها لذت‌بخش بوده است.

وی افزود: اخیرا بیماری افزایش یافته و هزینه‌های جانبی پیوند کلیه نیز افزایش یافته است ما انجمن‌های کلیوی باید پیشگیری و پیوند کلیه بیماران را در دستور کار خود قرار دهیم.

مدیر انجمن بیماران کلیوی استان زنجان تصریح کرد: پیشگیری نیاز به اطلاع‌رسانی دارد باید برای از بین بردن زمینه‌های ابتلا به بیماری مخصوصا دیالیز اطلاع‌رسانی در دستور کار انجمن بیماران کلیوی باشد تا در خانواده نهادینه شود، ما باید با کمک خیرین، نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی تلاش کنیم و دست به دست هم دهیم تا هزینه‌ای که برای بیماران پیوندی افزایش یافته است را با پیوند کلیه به حداقل و بیمار را به چرخه زندگی بازگردانیم.

وی عنوان کرد: بخشی از این کار بزرگ توسط انجمن خیریه کلیوی در طول چهار دهه با همراهی خیرین انجام پذیرفته است، اما هزینه‌ها بالا رفته، پیوند کلیه بنا به دلایلی کم شده، و نیاز است در کنار پیشگیری کمک شود تا بیماران واجد شرایط پیوند کلیه بتوانند تا جایی که ممکن است پیوند شوند و این امر با کمک خیران و نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط امکان‌پذیر است.

طهماسبی تاکید کرد: فرهنگ اهدا عضو باید در جامعه نهادینه شود چراکه این امر می‌تواند در کاهش هزینه‌های پیوند نیز موثر باشد، زیرا دیالیز برای یک فرد بسیار سخت است و امیدواریم بیماران با پیوند کلیه از چرخه دیالیز خارج شوند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر