logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۷
[ شناسه خبر : ۲۷۲۲۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با موج‌رسا:

ویترین مغازه‌ها وسیله‌ای برای تبلیغ لباس‌های مبتذل است/ نظارت بر صنف مد و لباس رها شده است

ویترین-مغازه‌ها-وسیله‌ای-برای-تبلیغ-لباس‌های-مبتذل-است-نظارت-بر-صنف-مد-و-لباس-رها-شده-است-
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه لباس‌های مبتذل و نامتناسب ارائه شده در مغازه‌ها کاملا مدیریت شده و از اتاق‌های فکری صهیونیستی بیرون آمده‌اند، گفت: با این که تا حال حاضر غفلت کرده‌ایم اما باز همچنان خود را به خواب خرگوشی زده‌ایم.

اکرم علوی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: متاسفانه تربیت از دست خانواده خارج شده است و توسط فضای مجازی و رسانه‌ها در حال انجام است، با توجه به اینکه الگوگیری و تقلید یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر مباحث تربیتی است، رسانه‌ ملی و فضای‌مجازی الگو‌هایی برای مردم ارائه می‌دهند که پایبندی به حجاب در آن‌ها وجود ندارد.

وی افزود: جنگ نرم، تهاجم فرهنگی و الگوسازی نادرست؛ خواسته یا ناخواسته جامعه را به سمت بی‌حجابی سوق داده و از سویی دیگر فرهنگ بومی تحقیر شده است.

استاد حوزه و دانشگاه در زنجان با بیان اینکه عدم بینش و سواد رسانه‌ در خانواده عامل دیگر تاثیرگذار بر حجاب و عفاف در جامعه است، گفت: خانواده بدون اینکه اطلاعی از رسانه؛ مزایا و معایب آن داشته باشد، رسانه را وارد خانه کرده است، این ضعف بینش و سواد رسانه‌ای در والدین نیز دلیلی شده تا تهاجم فرهنگی بیشتر تاثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه رزق حلال در مباحث دینی و تربیتی اثر دارد، یادآور شد: با اینکه اغلب مردم رزق حلال دارند، اما پرداخت خمس و زکات و واجبات مالی را انجام نمی‌دهند این امر سبب می‌شود تا رزق حلال تاثیر مثبت خود را در خانواده نداشته باشد.

علوی با بیان اینکه کم‌اطلاع بودن والدین و رها کردن امور تربیتی او سبب شده تا کم‌کم از حجاب فاصله گرفته شود، گفت: گاها پدر و مادر تمام نیاز‌ها از جمله کلاس‌های تقویتی، موسیقی، نیاز‌های رشد جسمی فرزند را تامین می‌کنند اما هیچ تمرکزی بر تامین نیاز‌های معنوی و روحی فرزند خود ندارند در حالی که یکی از بحث‌های مهم روان‌شناسی توجه به بعد معنوی است اما متاسفانه از این امر غافل شده‌ایم.

وی بیان کرد: تمام عوامل مذکور دست به دست هم داده و همانند پازل در کنار هم قرار گرفته و شرایط جامعه به لحاظ حجاب و عفاف را به وضعیت موجود سوق داده است.

استاد حوزه و دانشگاه در زنجان عنوان کرد: جامعه‌ای که در آن امر به معروف و نهی از منکر انجام نشود به سمت فساد می‌رود، متاسفانه دو واجب امر به معروف و نهی از منکر فراموش شده و حضرت آقا نیز برای این موضوع واژه واجب فراموش شده را به کار گرفته‌اند. با این حال اگر از همان ابتدا که ما نشانه‌های کوچک‌ترین بی‌حجابی در جامعه را می‌دیدیم و از همان زمان امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شد شرایط به وضع حاضر نبود.

وی با بیان اینکه بخش‌نامه و کارگروه در خصوص حجاب زیاد تشکیل شده و کتاب زیاد نوشته شده، گفت: اما متاسفانه نوشته‌های روی کاغذ اجرا نشد، با اینکه در اکثر ادارات منشور عفاف و حجاب وجود دارد اما مدیری که در راس اداره قرار دارد حتی یک بار هم این منشور را نخوانده است و یا اگر خوانده باشد فقط به این قناعت کرده و صرفا به یک بنر اکتفا کرده است و هیچ زمان موضوع حجاب را جزو ارزشیابی کادر خود قرار نداده است.

علوی تاکید کرد: اگر بحث حجاب و عفاف در ادارات پیگیری می‌شد، بسیاری از مسائل در این خصوص پیش نمی‌آمد چرا که اغلب بانوان در ادارات شاغل هستند.

وی با اشاره به اینکه گرایش به بدی بسیار بیشتر از گرایش به خوبی است، بیان کرد: اگر بخواهیم اقدام جدی در راستای ترغیب به حجاب انجام شود باید مقوله امر به معروف و نهی از منکر جدی گرفته شود، ستاد‌ها فعال شود، پشتوانه قانونی ایجاد شود و قوانین در این زمینه اجرا شود.

استاد حوزه و دانشگاه در زنجان با بیان اینکه یکی از راه‌هایی که بدحجابی را ترویج می‌کند بحث مد و لباس است، یادآور شد: متاسفانه این مسئله به حالت خودنمایی کشیده شده است. با تمام این‌ها هیچ نظارتی به صنف ارائه دهنده مد و نیست. از زمانی که به فروشگاه‌ها اجازه داده شد تا هر گونه لباسی در ویترین مغازه‌ها قرار گیرد خود ویترین‌ مغازه‌ها وسیله‌ای برای تبلیغات مد‌های مبتذل جدید شد.

وی با بیان اینکه کوتاهی مسئولان سبب شده تا ویترین‌ها به چنین شرایطی تبدیل شوند، گفت: اگر خود مسئولان این صنف چه تولیدکنندگان و چه فروشندگان را کنترل می‌کردند قطعا مقابل ترویج چنین لباس‌هایی می‌شد ایستادگی کرد.

علوی تاکید کرد: لباس‌های مبتذل و نامتناسب ارائه شده در مغازه‌ها کاملا مدیریت شده و از اتاق‌های فکری صهیونیستی بیرون آمده‌اند با این که تا حال حاضر غفلت کرده‌ایم اما باز همچنان خود را به خواب زده‌ایم و توجهی به این موضوعات نداریم.

زهرا بیات

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر