logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۶
[ شناسه خبر : ۲۷۱۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

محصولات کشاورزی تولیدی استان زنجان آلودگی نیتراتی ندارند/ امکان ریختن کود نیترات داخل چاه‌های عمیق کشاورزی نیست

محصولات-کشاورزی-تولیدی-استان-زنجان-آلودگی-نیتراتی-ندارند-امکان-ریختن-کود-نیترات-داخل-چاه‌های-عمیق-کشاورزی-نیست
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: طبق نمونه‌برداری‌های انجام شده میزان نیترات در محصولات کشاورزی استان پایین‌تر از حد استاندارد است و سلامت محصولات کشاورزی استان تاییده شده است.

اکبر طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه پایش سلامت محصول به شکل کلی بر عهده وزارت بهداشت و ساختمان غذا و دارو است، اظهار داشت: سازمان‌هایی از جمله جهاد کشاورزی نیز در این امر یاریگر هستند.

وی با بیان اینکه همواره شبهاتی در خصوص مصرف بالای کود نیتراته و حتی ریختن کود به داخل آب چاه‌های کشاورزی وجود دارد، افزود: برای رسیدن به این موضوع و رد این شایعات با درخواست از سازمان غذا و دارو یک سال به صورت رندوم از مناطقی که این دغدغه وجود داشت نمونه برداری از آب انجام شد و نمونه‌ها به وزارت بهداشت ارسال شد؛ نهایتا یک نمونه برای پایش نهایی ارسال شد که باید بعد از شش ماه باید نتیجه نهایی اعلام می‌شد ما نشد!

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه دوباره در سال بعد از مرکز تحقیقات درخواست شد و ۱۰ نمونه در شهرستان خدابنده نمونه‌گیری شد، گفت: حد مجاز نیترات ۱۷۰ ppm در محصول سیب‌زمینی است اما طبق آزمایشات ما میزان نیترات در حدود ۳۰ ppm بود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه محصول تولیدی در سالم‌ترین شرایط به لحاظ مصرف کود‌های نیترانه خصوصا در مناطقی بود که شایعات بالا بود وجود داشت، و ما این اطمینان را یافتیم که محصولات ما سالم هستند؛ اما منکر این موضوع نیستم که شاید کشاورز به دلیل ناآگاهی اقدام به ریختن کود در داخل چاه‌های سنتی آب کشاورزی کند.

طیبی با تاکید بر اینکه چاه‌های عمیق کاملا غلاف شده هستند و امکان ریختن کود به داخل آن‌ها نیست، عنوان کرد: دو سال تمام بر روی این موضوع کار شد و خوشبختانه آلودگی نیتراته وجود نداشت.

وی بیان کرد: سال گذشته بیش از ۲۰۰ نمونه‌برداری در سه محصول اساسی سیب‌زمینی، پیاز و سیب انجام شد و خوشبختانه سلامت در تمام محصولات تایید شد با این وجود بر روی محصولاتی که صادر می‌شوند نیز پایش‌ها و آزمایشات انجام می‌شود؛ با تمام این‌ها تا امروز مورد مستندی که محصول تولیدی بالاتر از حد استاندارد کود مصرف کرده باشد، وجود نداشته است./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر