logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۶
[ شناسه خبر : ۲۷۱۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

استان زنجان عاری از بیماری وبا است/ چیزی که آلوده به فاضلاب انسانی باشد می‌تواند بیماری وبا را منتقل کند

استان-زنجان-عاری-از-بیماری-وبا-است-چیزی-که-آلوده-به-فاضلاب-انسانی-باشد-می‌تواند-بیماری-وبا-را-منتقل-کند
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: با اینکه آمار مبتلا به وبا در برخی استان‌ها در سطح کشور بالا رفته است، اما خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری وبا در سطح استان زنجان شناسایی نشده است.

مشهود تقی‌لو در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه آمار مبتلا به وبا در برخی استان‌ها در سطح کشور بالا است اما، خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری وبا در سطح استان زنجان شناسایی نشده است، اظهار داشت: وبا از جمله بیماری‌های اسهالی است که از گذشته تا به حال باعث ایجاد بسیاری از همه‌گیری‌های اسهالی بوده است.

وی با بیان اینکه با گرم شدن هوا شرایط برای رشد میکروب در محیط و بیمار شدن افراد بالاتر می‌رود، افزود: با پیشرفت علم و تکنولوژی ‌و شناسایی زودرس بیماری و درمان بیماران، مرگ و میر بیماری وبا به شدت پایین آمده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه میکروب عامل وبا، در انسان بیماری ایجاد می‌کند، گفت: این بیماری از طریق مصرف آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع انسان آلوده، سرایت می‌کند.

وی با اشاره به این که آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع مهم‌ترین راه ورود میکروب عامل وبا به بدن انسان است گفت: هرآنچه که آلوده به فاضلاب انسانی باشد می‌تواند این بیماری را منتقل کند، بنابراین میوه و سبزیجاتی که با فاضلاب انسانی آبیاری شده باشند زمینه ساز انتقال این بیماری هستند.

تقی‌لو با تاکید بر اینکه راه موثر پیشگیری از این بیماری رعایت بهداشت فردی است، ابراز داشت: اگر افراد پیش از صرف هر نوع خوراکی و نوشیدنی دست‌های خود را با آب و صابون با دقت بشویند، تا حد زیادی می‌توانند از ابتلا به این بیماری در امان بمانند.

وی ابراز داشت: اسهال نشانه بارز بیماری وبا است و اسهال وبایی در بیشتر موارد بدون تب و درد است. همراه این نوع اسهال بی اشتهایی و حالت تهوع هم وجود دارد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر