logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۵
[ شناسه خبر : ۲۷۱۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان:

دامپزشکی با کشتار و حمل و نقل غیر مجاز دام برخورد قانونی می‌کند

دامپزشکی-با-کشتار-و-حمل-و-نقل-غیر-مجاز-دام-برخورد-قانونی-می‌کند
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو در دام هیچ‌گونه علائمی ندارد گفت: دامپزشکی با کشتار و حمل و نقل غیر مجاز دام برخورد قانونی می‌کند.

محمد باقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه تب کریمه کنگو از گزش دام توسط حشره کنه ایجاد می شود، اظهار داشت: این بیماری در دام هیچ گونه علامتی ندارد و همین امر ممکن است سبب آلودگی انسان‌هایی شود که از فرآورده دام آلوده استفاده می‌کنند و یا در ارتباط مستقیم با دام قرار دارند.

وی با بیان اینکه زنان خانه‌دار نیز به دلیل ارتباط مستقیم با گوشت خام می‌توانند به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شوند، افزود: قصابان، ذبح و توزیع کنندگان و خریداران، دامداران، کارشناسان ناظر دامپزشکی، در معرض ابتلا به ویروس تب کریمه کنگو هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه افراد باید هنگام مواجه با دام زنده یا لاشه دام از دستکش، ماسک و عینک استفاده کنند تا از ورود این ویروس به بدن جلوگیری کنند، گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق گزش کنه، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت‌های آلوده دام قابل انتقال است.

وی با تاکید بر اینکه در زمان کشتار دام لاشه یا اندام مشکوک به بیماری از چرخه عرضه حذف می‌شود، یادآور شد: مصرف کنندکان باید گوشت مورد نیاز خود را از قصابی‌ها و مراکز معتبر خرید نمایند. اما نکته حائز اهمیت این است که دامپزشکی با هرگونه کشتار و حمل و نقل غیر مجاز برخورد قانونی می‌کند زیرا سلامت مردم خط قرمز است اما همراهی مردم در این مورد مهمترین راه پیشگیری است.

حاج‌کاظمی با تاکید بر اینکه مصرف کنندگان از خوردن جگر یا گوشت خام به طور جدی خودداری کنند و گوشت را ۲۴ ساعت و جگر را ۴۸ ساعت در یخچال قرار دهند تا ویروس‌های احتمالی از بین برود، خاطر نشان کرد: دامداران نیز برای پیشگیری از شیوع این بیماری به طور مرتب بدن دام و جایگاه نگهداری احشام را با سمپاشی ضدعفونی و پاکیزه کنند. 

وی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون استان زنجان جز استان‌های پاک به لحاظ آلودگی انسان‌ها به بیماری تب کریمه کنگو است، گفت: برای عدم ابتلا تاکید این است مردم هشدار‌های دامپزشکی را جدی بگیرند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر