logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۵
[ شناسه خبر : ۲۷۰۵۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

دعوت از آیت‌الله رئیسی به بریکس، نشان دهنده فهم شرق از قدرت ایران است/ ایران به عنوان قطب قدرت غرب آسیا نقش چشمگیری در تثبیت اجلاس بریکس دارد

دعوت-از-آیت‌الله-رئیسی-به-بریکس،-نشان-دهنده-فهم-شرق-از-قدرت-ایران-است-ایران-به-عنوان-قطب-قدرت-غرب-آسیا-نقش-چشمگیری-در-تثبیت-اجلاس-بریکس-دارد
استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت: دعوت از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به بریکس، ریشه در فهم شرق از جایگاه قدرت ایران و نشانه شکست تمام تلاش‌های قطب‌های قدرت غرب در انزوای سیاسی و اقتصادی ایران دارد.

سید فرشید جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص دعوت رئیس‌جمهوری چین از آیت‌الله رئیسی برای سخنرانی در اجلاس بریکس اظهار داشت: دعوت از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به بریکس در چهارچوب تلاش برای تثبیت قطبیت اقتصادی در شرق قابل تفسیر است.

وی با بیان اینکه جهان به سمت یک ساختار دو - چند قطبی در حرکت است، خاطرنشان کرد: یعنی چند قدرت بزرگ در شرق و چند قدرت بزرگ در غرب، نحوه صف‌آرایی بازیگران عمده بین‌المللی را تعیین می‌کنند.

جعفری افزود: در این میان با عنایت به عناصر تشکیل‌دهنده قدرت جمهوری اسلامی ایران، طبیعی است که جایگاه این بازیگر اصلی غرب آسیا در چندقطبی شرق، تعریف شود.

استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت: قطب‌های قدرت شرق در قالب بریکس و بریکس پلاس باید واجد 3 ویژگی عمده باشند تا بتوانند از عنوان قدرت‌های در حال ظهور اقتصادی، عبور کرده و حضور خود را به‌صورت رسمی از بُعد تاثیرگذاری بر فرآیندهای سیاسی و اقتصادی اعلام کنند.

وی با بیان اینکه این 3 ویژگی شامل توانمندی مادی بالا، فکر و اندیشه تاثیرگذار و نفوذ لازم در نهادهای بین‌المللی است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قطب قدرت منطقه غرب آسیا نقش چشمگیری می‌تواند در تثبیت این 3 ضلع ویژگی، ایفا کند.

جعفری افزود: جمهوری خلق چین و مقامات آن به خوبی این وجه از جمهوری اسلامی ایران را درک کرده‌اند در حالی که قطب‌های قدرت غرب از فهم جایگاه ایران در سلسله مراتب قدرت بین‌المللی عاجز هستند و سعی در انزوای سیاسی و اقتصادی آن دارند اما شرق به این موضوع واقف است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان افزود: از این رو، دعوت از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به بریکس، ریشه در فهم شرق از جایگاه قدرت ایران و نشانه شکست تمام تلاش‌های قطب‌های قدرت غرب در انزوای سیاسی و اقتصادی ایران دارد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر