logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۴۲
[ شناسه خبر : ۲۶۹۹۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور مطرح کرد:

افراطی به سمت فضای مجازی رفتیم/ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با روند موجود در مدارس پیاده شدنی نیست

افراطی-به-سمت-فضای-مجازی-رفتیم-سند-تحول-بنیادین-آموزش-و-پرورش-با-روند-موجود-در-مدارس-پیاده-شدنی-نیست
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور گفت: تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدرسه‌های فعلی پیاده شدنی نیست.

به گزارش موج رسا; محمد مهدی طهرانچی در آئین افتتاح بوستان‌های تربیت علوی و فاطمی در استان زنجان اظهار داشت: اساسا مهم‌ترین نقش را در زندگی و ارتقا یک شهر تربیت و مدرسه آن دارد و در مدرسه مهم‌ترین اثرگذاری را معلمان بر دانش‌آموزان دارند. تلاش‌ها و حرکت بسیار است اما آنچه که مهم‌ می‌باشد تربیت درست نسل است.

وی با بیان اینکه اساسا ما در سنتمان نهادی به نام مکتب داشتیم که مربی محور بود و سازمان محور نبود افزود: زمان گذشت و در ۱۵۰ سال گذشته با مفهومی به نام مدرنیته آشنا شدیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور گفت: روز به روز از سنت معلم محور فاصله گرفتیم و پا در آموزش سازمان محور گزاشتیم پس از مدتی مشاهده کردیم این نوع تعلیم و تربیت سرابی بیش نیست چراکه به یکبار اول سازمان، سپس شبکه ایجاد شد و با این ترفند اختیار شبکه نیز در دست گرفته شد.

وی با بیان اینکه فضایی را ایجاد کردند که معلمان دیگر در آن معلم نیستند ادامه داد: دانش‌آموز نیز عضو همین شبکه شدند. ما با کرونا شتابان بچه‌هایمان را به این فضا هل دادیم.

طهرانچی با بیان اینکه در همان روز‌های نخستین آغازین کرونا با اینکه گفتم به جای اینکه شاد را برای دانش‌آموزان علم کنید، مادر معلم را مطرح کنید اما توجهی نکردند، ادامه داد: هدف این بود مادر تعلیمات را فرا بگیرد بعد به کودکان آموزش دهد، بچه را نباید وارد فضای مجازی می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه برای اینکه سلامتی جسمی بچه را تامین کنیم سلامتی روح و روان آینده بچه را به خطر انداختیم، گفت: بدون شک با هر دید منصفی اشتباه کردیم. باید مبتنی بر مربی از این فضا عبور می‌کردیم. در این شرایط می‌توانستیم از دانشجویان خانم و آقا که در خانه نشسته بودند به عنوان معلم استفاده کنیم؛ بنابراین می‌شد طور دیگر به این مسئله نگاه کرد اما افراطی به سمت این فضا رفتیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور ابراز داشت: این موضوع جز با ایده جدید قابلیت حل ندارد. دانش‌آموز امروز با دانش‌آموز سال ۱۳۹۸ کاملا متفاوت است، لازم است نگاه جدیدی حاکم شود. باید از مفاهیم گذشته عبور کنیم حال که مدرسه ما با school به گروگان گرفته شده است با بوستان علوی در پی نقش‌آفرینی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ما نیازمند بوستان تربیت با جهت دهی هستیم، تصریح کرد: انسان کامل امام علی(ع) برای آقایان و صدقیه طاهره(س) برای بانوان الگو است. در این بوستان تربیت، کلاس اصل نیست، معلم اصل است که باید با بچه‌ها زندگی کند.

طهرانچی یاد‌آور شد: معلمان نقش راهبر تربیتی هستند و زندگی راهبر تربیتی با بچه‌ها عجین می‌شود و بیش از ۵۰ درصد کلاس بچه‌ها را راهبر تربیتی شامل می‌شود. آقا معلم و خانم معلم مثل خانواده دوم با بچه زندگی می‌کنند.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش روزی زمین خورد که معلم از شاگرد هزینه طلب کرد، اولیای دانش‌آموز نیز اقدام به جذب معلم خصوصی در خانه کرد. وقتی معلم به داخل خانه‌ها رفت شان معلم به مستخدم تبدیل شد در صورتی که معلمی مستخدمی نیست بلکه کار انبیا است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور ادامه داد: روزی که معلم را مستخدم و شغل او را شغل مستخدمی کردیم، در سازمان وارد شدیم. معلم به جای محیط آموزشی به سازمان رفت و دغدغه‌اش ارتقا رتبه، معیشت شد  این روز معلم از فضای تعلیم و تربیت قهر کرد و دانش‌آموزان نیز به سراغ دوست‌یابی در شبکه‌ها وارد شدند.

وی گفت: تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدرسه‌ها با آموزش و پرورش به شکل فعلی پیاده شدنی نیست./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر