logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۴
[ شناسه خبر : ۲۶۹۳۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در غفلت مسئولان:

دریافت کارنامه به‌ شرط کمک به مدرسه/ آموزش رایگان در مدارس زنجان کشکه!

دریافت-کارنامه-به‌-شرط-کمک-به-مدرسه-آموزش-رایگان-در-مدارس-زنجان-کشکه!
در برخی از مدارس زنجان متولیان امر آموزش، دانش آموزان را وادار به پرداخت کمک به مدرسه می‌کنند که این امر با قانون آموزشی کشور مطابقت ندارد.

به گزارش موج رسا; رایگان بودن آموزش یکی مواد قانون اساسی جمهوری اسلامی است که از ابتدای امر مورد تأکید مسئولان بوده است.

آنچه مسلم است از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز مسئولین دولتی و مسئولان متولی امر آموزش به دنبال بهبود کیفیت آموزش و کاهش هزینه‌های آن و به معنای واقعی کلمه رایگان کردن آموزش بودند.

متأسفانه برخی از مدیران جزء در آموزش‌وپرورش به دلیل نداشتن صلاحیت‌های مدیریتی، ناتوانی‌های مدیریتی برای سرپوش گذاشتن بر ضعف عملکرد و یا مدیریت نادرست منابع مالی دست در جیب دانش آموزان و اولیای آن‌ها می‌کنند.

اگرچه طی سال‌های گذشته مجلس و رایگان بودن انرژی را برای مدارس مصوب کرده است و می‌بایست مدیران مدارس و متولیان امر آموزش راه‌های مدیریت انرژی را در دستور کار قرار می‌دادند تا از این مصوبه نهایت استفاده را کنند؛ اما متأسفانه ضعف‌های مدیریتی باعث شده است که مدارس نتوانند از این مصوبه به آن صورت که باید استفاده کنند.

اجبار دانش آموزان برای کمک به مدرسه

یکی از شهروندان زنجانی طی تماس تلفنی با پایگاه خبری موج رسا; اعلام کرده است که مسئولان مدرسه انجم شعاع شهرک کارمندان زنجان دانش آموزان را مجبور به پرداخت هزینه‌های انرژی می‌کنند.

این شهروند زنجانی با بیان اینکه متولی آن مدرسه در تلاش هستند تا ضعف مدیریتی خود در حوزه مدیریت انرژی را از جیب اولیا و دانش آموزان تأمین کنند درخواست پیگیری این مسئله را از این رسانه کرد.

شهروند دیگری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به اینکه در برخی از مدارس اگر دانش آموزان هزینه کمک به مدرسه را پرداخت نکنند کارنامه تحویل آن‌ها نمی‌شود، تأکید کرد: دریافت کمک به مدرسه که یک امر اختیاری است از طرف مسئولان مدارس به یک امر اجباری تبدیل‌شده است.

وی بیان کرد: متولیان مدارس از ابزارهای مختلف برای اجبار به پرداخت کمک به مدرسه اقدام می‌کنند که نمونه آن ندادن کارنامه و یا ثبت نمرات انضباط پایین برای دانش آموزان است.

اولیا هیچ هزینه‌ای به‌جز بیمه و هزینه کتاب پرداخت نمی‌کنند

علی طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به منابع تأمین اعتبارات مدارس، اظهار کرد: به تمامی مدارس تأکید شده است به‌جز هزینه‌های کتاب درسی بیمه پول دیگری از اولیا دریافت نشود.

وی با اشاره به کمک‌های مردمی به مدارس، ابراز کرد: اولیا و شهروندان به‌صورت اختیاری می‌تواند هر مقدار که تمایل دارند به مدارس تحت عنوان کمک به مدرسه کمک کنند.

رئیس ناحیه ۲ آموزش‌وپرورش استان زنجان با بیان اینکه اولیای دانش آموزان هرساله با تمایل قلبی خود کمک‌هایی را تحت عنوان کمک به مدرسه به مدارس تزریق می‌کنند، تصریح کرد: مدیران مدارس به‌هیچ‌عنوان هیچ هزینه‌ای را تحت عنوان شهریه و یا غیره به‌صورت اجباری از اولیا دریافت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه به مدیران مدارس تأکید شده است هیچ‌گونه هزینه‌ای از اولیا با عنوان تأمین اعتبارات انرژی دریافت نشود، عنوان کرد: تا به این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر تخلف مدیر مدارس در این خصوص به ما اعلام‌نشده است.

طاهری بیان کرد: درصورتی‌که عوامل مدرسه هزینه‌ای را به‌اجبار به‌جز هزینه کتاب درسی و بیمه از اولیا تحت هر عنوانی دریافت کرده باشند واحد ارزیابی آموزش‌وپرورش این مسئله را در دستور کار خود قرار می‌دهد و هزینه دریافت شده به اولیا عودت داده می‌شود.

گزارشی از تخلف مدراس در حوزه کمک به مدرسه اعلام نشده است

وی خاطرنشان کرد: درصورتی‌که هر یک از مدیران در این حوزه تخلفاتی داشته‌اند اولیا این مسئله را به نواحی آموزش‌وپرورش اطلاع دهند تا مسئله در دستور کار قرار گیرد و از ادامه این روند جلوگیری شود.

رئیس ناحیه ۲ آموزش‌وپرورش استان زنجان با اشاره به مصوبه رایگان بودن هزینه‌های انرژی برای مدارس، خاطرنشان کرد: برای رایگان بودن انرژی در مدارس سقف مصرف مشخص‌شده است و تا زمانی که مصرف مدارس در انرژی کمتر از آن سخت انرژی باشد رایگان و در غیر این صورت باید هزینه‌ها پرداخت شود.

وی با اشاره به دو شیفته بودن اکثر مدارس ناحیه ۲ زنجان، ادامه داد: با توجه به اینکه مدارس ناحیه ۲ زنجان اکثراً شیفته هستند و در زمستان به دلیل افزایش مصرف گاز از آن حد مجاز تعریف‌شده مدارس مجبور به پرداخت هزینه گاز هستند.

طاهری با بیان اینکه متأسفانه اعتبارات مدارس محدود است، ابراز کرد: با توجه به اینکه سرانه در نظر گرفته برای مدارس محدود است نیازمندی در حوزه کمک‌های مردمی و کمک به مدرسه از طرف اولیا احساس می‌شود.

با پیگریهای انجام‌شده بعد از تماس خبرنگار موج رسا با رئیس ناحیه ۲ آموزش‌وپرورش استان زنجان و پیگری این موضوع در برخی از مدارس اجباری برای پرداخت کمک به مدرسه وجود ندارد و متخلفین متوجه اقدامات خلاف قانونی خود شده‌اند. اما آنچه مهم است حل مشکل دانش آموزان بعد از پیگری این رسانه است.

گزارش از: بیگدلی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر