logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۰۰
[ شناسه خبر : ۲۶۹۱۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خبر داد:

احداث دو واحد صنعتی فرآوری گوجه فرنگی در زنجان/ باغ‌شهر‌های بدون مجوز استان زنجان باید از دریافت خدمات محروم شوند

احداث-دو-واحد-صنعتی-فرآوری-گوجه-فرنگی-در-زنجان-باغ‌شهر‌های-بدون-مجوز-استان-زنجان-باید-از-دریافت-خدمات-محروم-شوند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: ۳ هزارو ۷۰۰ نفر از افرادی که دارای قطعات در باغ‌شهر‌های استان هستند در مرحله صدور مجوز قرار دارند اما باغ‌شهر‌های بدون مجوز باید از دریافت خدمات محروم شوند.

به گزارش موج رسا; روح‌الله حسنی امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان اظهار داشت: ۸۳۹ هزار هکتار از اراضی استان زنجان مختص بخش کشاورزی است که فعالیت‌های زراعی، باغی، گلخانه‌ای و آبزی‌پروری در آن انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در سطح استان زنجان ۱۰۰ هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی وجود دارد، گفت: سالانه ۳ میلیون و ۶۵ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی در استان زنجان تولید می‌شود که ۲.۴۵ درصد کل تولیدات کشور را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ارزش تولیدات کشاورزی استان ۱۸۳ هزار و ۷۱ میلیارد ریال است، عنوان کرد: اگر این رقم را به میزان فعالان این عرصه تقسیم کنیم به طور متوسط هر کشاورز سالانه ۱۸۳ میلیون تومان درآمد خواهد داشت.

حسنی با اشاره به اینکه تولیدات در بخش کشاورزی ضامن تامین امنیت غذایی است، خاطر‌نشان کرد: استان زنجان علاوه بر اینکه توانسته در تولید برخی محصولات کشاورزی خودکفا شود بلکه بخشی از تولیدات نیز به استان‌های دیگر صادر می‌شود چراکه مازاد تولید وجود دارد با این حال این استان رتبه اول کشوری در سطح تولید زیتون، رتبه دوم سیر، سوم عدس، چهارم لوبیا و فندق را دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۸۶ هزار هکتار از اراضی استان زنجان آبی است و مستعد آبیاری نوین است، گفت: بیش از ۵۰ درصد از اراضی کشاورزی استان زنجان به آبیاری نوین تجهیز شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۱۲۴ هزار هکتار از اراضی در استان زنجان قابلیت اجرای پروژه‌های آبیاری تحت فشار دارد، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۶۲ هزار هکتار از این اراضی مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه هدف‌گذاری که در سال گذشته برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری وجود داشت به طور کامل اجرا شده است، افزود: یک هزارو ۵۰۰ هکتار از اراضی امسال به این سامانه‌ها مجهز شده‌اند با این وجود در حال حاضر سازمان جهاد کشاورزی ۱۰۲ پروژه با سطح ۳ هزارو ۲۲۰ هکتار در دست اجرا دارد.

وی ابراز داشت: جهاد کشاورزی حمایت‌هایی از کشاورزان در راستای استفاده از آبیاری نوین از کشاورزان دارد اما متاسفانه با توجه به افزایش قیمت رخ داده کشاورزان امسال از این روش آبیاری استقبال نمی‌کنند.

حسنی با اشاره به اینکه این استان پتانسیل تولید سالانه ۲۷ هزار تن آبزی را دارد که خصوصا در معیشت مردم تاثیر قابل توجهی دارد، گفت: شغل مردم ماهنشان در آبزی پروری خلاصه شده است.

وی ادامه داد: میزان تولیدات زراعی استان ۲ میلیون و ۲۸۹ هزار تن، باغی ۵۸۰ هزار تن، دامی ۲۴۹ هزار تن و آبزی‌پروری نیز ۱۸ هزار تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه استان زنجان در اجرای طرح‌های حدنگاری و رفع تداخلات اراضی پیشرو است، عنوان کرد: با اجرای این طرح‌ها بسیاری از مشکلاتی که بین کشاورزان و دولت وجود دارد حل خواهد شد. با این حال ۴۵۳ هزار هکتار از اراضی استان حد نگاری و ۵۲۰ هزار هکتار نیز رفع تداخلات شده است.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان موفقیت‌های بسیاری علاوه بر موارد مذکور دارد، خاطر نشان کرد: وجود شرکت‌های خدمات حمایتی برجسته در استان، تولید و فرآوری انواع بذر محصولات، ایجاد زنجیره‌های تولید و اجرای کشت پنجره واحد سرمایه‌گذاری است.

حسنی با اشاره به اهم دستاورد‌های این سازمان بیان کرد: تثبیت ژن چند‌قلوزایی، برگزیدگان ملی در ۳ سال متوالی، بزرگترین زنجیره پروژه بوقلمون، تولید جوجه بوقلمون، اجرای، صدور اولین سند تک‌برگ، ضریب مکانیزاسیون بالاتر نسبت به کشور از جمله این‌ها است.

وی با بیان اینکه امسال کشاورزان اهتمام بیشتری برای تولید محصول گندم داشته‌اند و رکود مبارزه‌ با آفت سن مادر گندم در استان شکسته شده و به ۸۶ هزار هکتار رسیده است، خاطر نشان کرد: این امر به دلیل قیمت‌گذاری مناسبی بود که بر روی محصول گندم انجام گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون کشور ۲.۰۵ است، افزود: استان زنجان با رقم ۲.۱۷ از میانگین کشوری بالاتر است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۷۲ واحد صنایع تبدیلی در استان مستقر است، که سالانه یک میلیون و ۳۶ هزار تن محصول خام را فرآوری می‌کند، عنوان کرد: ۸ هزارو ۷۹۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها انجام شده و برای ۲ هزارو ۶۳۲ نفر اشتغال ایجاد شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در بحث فرآوری گوجه فرنگی در استان در راستای خارج شدن انحصار از برخی صنایع، دو واحد فرآوری در حال احداث است، عنوان کرد: دشت مشکات دارای ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و آخرین زمان تکمیل نیز سال ۱۴۰۱ اعلام شده است همین طور، صدور مجوز واحد صنعتی بهروز نیز انجام شده که دارای پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی است و زمان تکمیل و بهره‌برداری نیز سال ۱۴۰۳ عنوان شده است.

حسنی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه در سطح استان مجموعا امسال ۲۷ پروژه با ۸۱۴ نفر اشتغال به بهره‌برداری خواهند رسید، گفت: پروژه‌های در دست اقدام نیز زیاد است که مهم‌ترین آن ها مجتمع پرورشی گوسفند ۱۰۰ هزار راسی در خدابنده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در پاسخ به سوال خبرنگار موج رسا در خصوص علت زمان‌بر بودن و صف انتظار ۱۵ ساله دریافت تراکتور در استان زنجان، و با قبول این موضوع که این امر مشکلاتی را در استان برای کشاورزان ایجاد کرده است، گفت: سازمان جهاد کشاورزی یک درخواست کننده است و برنامه‌ریزی برای این مسئله نمی‌تواند داشته باشد، تولید کننده پاسخگوی نیاز بازار نیست، تعداد تراکتورهایی که به استان اختصاص داده می‌شود زیاد و همواره مورد اعتراض قرار دارد، مکرر و به تعداد زیاد در خواست برای اخذ تراکتور وجود دارد اما متناسب به اولویت‌ها و نسبت به تاثیرگذاری در کشاورزی این دستگاه‌ها اختصاص می‌یابد.

وی در خصوص دیگر سوال خبرنگار موج‌رسا در ارتباط با آخرین وضعیت رسیدگی به باغ‌شهر‌ها در استان اذعان کرد: دو سال قبل برای باغ‌ شهر‌ها مصوبه‌ای معروف به تثبیت بنا ارائه شد، تا مشکل بخشی از مسائل باغ‌شهر‌ها حل شود. خلاصه این مصوبه این موضوع بود که تحت شرایطی به برخی از ساخت‌وساز‌ها در باغ‌ شهر‌ها مجوز داده شود.

وی با بیان اینکه این باغ‌شهرها طبق مصوبه بر اساس مساحت باغ باید خانه باغ نیز در مساحت مشخص احداث می‌کردند افزود: اضافه بناها باید تخریب می‌شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در حدود ۶ هزارو ۵۰۰ پرونده در راستای همین باغ‌شهرها در استان تشکیل شد، گفت: قریب به ۳ هزارو ۷۰۰ نفر توانستند شرایط را اخذ کنند و در حال حاضر در مراحل صدور مجوز قرار دارند.

وی با بیان اینکه در ادامه طرح پیش‌بینی‌های انجام شده است، افزود: گام دوم طرح این است، افرادی که شامل نمی‌شدند، افرادی که شامل می‌شدند اما اصلاح انجام نداده‌اند مشمول محدودیت‌هایی در ارایه خدمات از جمله آب، برق، گاز شوند اما هنوز این قانون اجرایی نشده و از حیطه وظایف ما خارج است.

حسنی گفت: تخریب بنا طبعات اجتماعی زیادی در پی دارد و در برخی موارد نیز قدمت بنا بالا است و قانون می‌گوید اگر قدمت بنا بالای ۳ سال باشد تنها با حکم دادگاه امکان تخریب وجود دارد، طبیعتا روال کار این است که ابتدا سازمان جهاد کشاورزی شکایت کرده و دادگاه حکم لازم را صادر می‌کند.

وی ادامه داد: درست است که باغ‌شهرها در اراضی کشاورزی بنا شده‌اند اما این راضی جزو زمین‌های کشاورزی محسوب نمی‌شوند و خروجی این باغ‌ها تولیدات محصولات کشاورزی محسوب نمی‌شوند چرا که تولیدات کم و متنوع است و از سویی دیگر تولیدات اقتصادی نیست و همواره گفته‌ایم که این زمین‌ها را از حیطه کشاورزی خارج کنید و آب، برق مورد استفاده این‌ها را کشاورزی محسوب نکنید با این حال مشکل باغ‌شهرها در استان زنجان کاملا ریشه‌ای است./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر