logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۱
[ شناسه خبر : ۲۶۸۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
گزارش موج‌رسا از معضلی که گریبانگیر اهالی منطقه محروم زنجان شده؛

مشکل چندین ساله خروج آبهای زیرزمینی از منازل اهالی منطقه جنوب زنجان/ افشاری: خروج آب‌های زیرزمینی منطقه جنوبی زنجان می‌تواند در آینده به بحران تبدیل شود

مشکل-چندین-ساله-خروج-آبهای-زیرزمینی-از-منازل-اهالی-منطقه-جنوب-زنجان-افشاری:-خروج-آب‌های-زیرزمینی-منطقه-جنوبی-زنجان-می‌تواند-در-آینده-به-بحران-تبدیل-شود-
مدتی است که آب‌های زیرسطحی از منازل جنوب شهر زنجان بالا آمده و شهروندان را دچار مشکل می‌کند و این در حالی است که شهرداری اعلام کرده شرکت آب منطقه‌ای، متولی این آب‌ها است و آب منطقه‌ای نیز پمپاژ را راهکار کوتاه‌مدت برای این معضل بیان می‌کند.

به گزارش موج رسا; چند وقتی است که آب از برخی منازل مرکزی و به‌ویژه جنوبی شهر زنجان به بیرون آمده و شهروندان را دچار مشکل می‌کند. ابتدا گفته می‌شد که این آب‌ها مربوط به قنات‌هایی است که در گذشته در شهر زنجان بوده و امروزه با احداث پل سیدالشهدا(ع) در جنوب شهر زنجان و جابه‌جایی عمق زمین، آب‌ها نیز بالا آمده است و بعدها دلایل دیگری نیز مطرح شد اما مساله مهم این است که آب‌های سطحی بالا آمده و شهروندان را دچار مشکل کرده است چرا که آن‌ها مجبور هستند هر از گاهی آب‌هایی که بالا آمده را با پمپ به بیرون هدایت کنند ضمن اینکه با بالا آمدن آب‌ها اقلام و لوازم موجود در منزل آسیب دیده و خود بنا نیز مورد تهدید قرار می‌گیرد.

موضوع مهم دیگری که مطرح است اینکه هدایت آب‌های سطحی و جلوگیری از بالا آمدن آن وظیفه کدام دستگاه است و چرا تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و یا اقدامات در حدی نبوده که جلوی بالا آمدن آب‌های زیرسطحی را بگیرد.

*‌ مدیریت آب‌های زیرمینی طبق قانون بر عهده شرکت آب منطقه‌ای است

علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان در این رابطه گفت: در قانون شهرداری‌ها (مصوب سال 1334) تمام امور شهری به شهرداری واگذار شده بود.

وی با بیان اینکه همه چیز پیشرفت کرده و قوانین نیز تغییر پیدا کرده‌اند، اظهار داشت: 9 قانون جدید بعد از قانون اولیه مذکور آمده که تمام آن‌ها مدیریت آب‌های زیرزمینی را از عهده شهرداری خارج کرده و به شرکت آب منطقه‌ای داده است.

فیروزفر با تاکید بر اینکه شهرداری هیچ اختیاری برای آب‌های زیرزمینی ندارد، خاطرنشان کرد: در صورتی که متولی آب‌های زیرزمینی وارد میدان شود، شهرداری نیز صد درصد هم به متولی و هم به مردم و شهروندان در این زمینه کمک می‌کند تا معضل بیرون‌زدگی آب‌های زیرزمینی و زیرسطحی در شهر زنجان حل شود.

شهردار زنجان تاکید کرد: مدیریت آب‌های زیرزمینی طبق قانون بر عهده شهرداری نبوده و ما به عنوان متولی نمی‌توانیم وارد این موضوع شویم اما همانطور که گفته شد اگر متولی مربوطه وارد شود به آن‌ها کمک می‌کنیم.

*‌ بیرون‌زدگی آب از مناطق جنوبی شهر زنجان به عنوان یک بحران مطرح است  

اسماعیل افشاری، مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج‌رسا؛ اظهار داشت: بیرون‌زدگی آب از منازل جنوبی شهر زنجان به عنوان یک معضل مطرح است که این مساله می‌تواند در آینده به یک بحران تبدیل شود.

افشاری در خصوص بیرون‌زدگی آب از چاه‌های منازل قسمت جنوبی شهر زنجان و راهکار‌های اندیشیده شده گفت: کارگروهی به ریاستِ معاونت امور عمرانی استانداری زنجان، شرکت آب‌وفاضلاب، اداره کل راه و شهرسازی، شرکت آب منطقه‌ای و فرمانداری زنجان تشکیل شده و مطالعات اولیه در خصوص موضوع مذکور انجام شده است.

وی افزود: توسعه شهر سبب شده تا قنات‌های قدیمی در برخی مناطق مسدود شوند و مسیر تخلیه آب قنات نیز تخریب شود بنابراین آب دیگر امکان خروج از قنات و ورود به زنجانرود را ندارد.

*‌ پمپاژ آب به بیرون، راهکار کوتاه‌مدت بیرون‌زدگی آب است

افشاری خاطرنشان کرد: با این وجود، جاهایی که زهکش کار می‌کند، مشکلی نیست اما آب در قنات‌هایی که خروجی مسدود شده، مسیر خود را از محل دیگری پیدا کرده و به بیرون نشت می‌کند و غالباً از چاه آب زیرزمین منازل در قسمت‌های جنوبی شهر خارج می‌شود.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه برخی از قنات‌ها در حال بررسی هستند تا لایروبی شوند، گفت: اما برای برخی از قنوات اصلا امکان لایروبی وجود ندارد چرا که ساختمان‌سازی انجام شده و برخی زیر‌ساخت‌ها ایجاد شده و اصلا امکان بازسازی و لایروبی دیگر ممکن نیست.

وی ابراز کرد: بیرون‌زدگی آب از منازل به عنوان یک معضل مطرح است و ممکن است بعدها به یک بحران تبدیل شود اما راهکاری که در کوتاه‌مدت می‌توان به کار برد، همان پمپاژ آب به بیرون از منازل است.

افشاری ادامه داد: راهکار میان‌مدت این است که سرمایه‌گذاری حاضر شود تا آبی که در زیر سطح شهر جریان دارد و مسیر خروجی خود را در قسمت جنوبی شهر پیدا می‌کند، استفاده کند و مشکل بیرون‌زدگی آب از منازل را به‌طور کامل حل نماید.

وی گفت: مجموع قنات‌های ثبت شده طبق آخرین آمار‌برداری ۸۱۸ حلقه است که دارای تخلیه ۴۷ میلیون مترمکعب آب بوده و بیشتر آب تخلیه‌شده به عنوان حق‌ آبه برای کشاورزان مورد مصرف قرار می‌گیرد.

*‌ آب‌های زیرسطحی شهر زنجان با مدیریت درست به فرصت تبدیل می‌شود

سعید نجفی، عضو شورای اسلامی شهر زنجان نیز گفت: بالا آمدن آب‌های زیرسطحی در شهر زنجان در صورت مدیریت درست می‌تواند یک فرصت باشد.

وی با اشاره به بالا آمدن آب‌های زیرسطحی شهر زنجان اظهار داشت: مساله بالا آمدن آب‌های زیرسطحی شهر زنجان، زمانی مطرح شده که ضرورت همگرایی مسئولان، تفکیک وظایف دستگاه‌ها برای رسیدن به خروجی مشترک و تبدیل تهدید به یک فرصت برای شهر و توسعه آن نیاز امروز شهر زنجان است.

نجفی خاطرنشان کرد: امروز بالاآمدگی آب‌های زیرسطحی با مدیریت بهتر می‌تواند تبدیل به یک فرصت برای استفاده بهینه از منابع انرژی و صیانت از داشته‌های زیست‌محیطی شهر شود.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان تصریح کرد: هدایت مناسب و کانال‌کِشی درست برای فاضلاب شهری و آب‌های سطحی و زیرسطحی، تصفیه مناسب این آب‌ها و به‌کارگیری آن در بخش صنعتی، آبیاری فضای سبز شهری و دیگر بخش‌های مورد نیاز می‌تواند انجام شود.

بیرون آمدن آب در منازل جنوبی به عنوان یک معضل در منطقه محروم شهر زنجان مطرح است که امیدواریم مسئولان مربوطه به جای بیان و توصیف مشکل به ارائه راهکار اجرایی و عملی برای مقابله با این آب‌ها بپردازند تا منازلی که در منطقه جنوبی شهر زنجان قرار داشته و عموم آن‌ها نیز فرسوده هستند بیش از این دچار مشکل نشوند و شهروندان با خیال راحت و بدون نگرانی از بالا آمدن آب‌های زیرسطحی به زندگی خود ادامه دهند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر