logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۰
[ شناسه خبر : ۲۶۸۸۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون استاندار زنجان:

تامین حقوق کودکان در آموزه‌های دین مبین اسلام مورد تاکید قرار گرفته است/ ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌ها برای تامین حقوق کودکان

تامین-حقوق-کودکان-در-آموزه‌های-دین-مبین-اسلام-مورد-تاکید-قرار-گرفته-است-ضرورت-هم‌افزایی-دستگاه‌ها-برای-تامین-حقوق-کودکان
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه افتخار ما این است که نظام حاکمیتی‌مان تحت آموزه‌های دین مبین اسلام است، افزود: برای اینکه بتوانیم حقوق مساوی و لازم برای کودکان تامین کنیم باید هم‌افزایی داشته باشیم.

به گزارش موج رسا; ابوالفضل رفیعی، ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مرجع استانی حقوق کودک استان زنجان اظهار داشت: کودکان در کل دنیا آسیب‌پذیرترین گره جوامع انسانی هستند و در معرض عوارض مختلفی قرار دارند که آسیب‌ها از ناحیه‌ای غیر از خودشان به آن‌ها وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه افتخارمان این است که در آموزه‌های دین مبین اسلام، تاکید زیادی در زمینه رعایت حقوق کودکان شده است، خاطرنشان کرد: این آموزه‌ها از سقط جنین گرفته و زنده به گور کردن دختران گرفته تا نامگذاری بعد از تولد و جزئیات دیگر مربوط به علم‌آموزی که مباحث آن به‌صورت جدی در آموزه‌های دینی آمده است.

رفیعی با بیان اینکه افتخار ما این است که نظام حاکمیتی‌مان تحت آموزه‌های دین مبین اسلام است، افزود: برای اینکه بتوانیم حقوق مساوی و لازم برای کودکان تامین کنیم باید هم‌افزایی داشته باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه تمام آنچه که در بضاعت است باید در تامین حقوق کودکان مورد توجه قرار گیرد، گفت: اولویت‌بندی‌ها طبق آمار و اطلاعات تعیین می‌شود اما آموزش، بهداشت و تغذیه در اولویت قرار دارند.

وی با بیان اینکه ایجاد گفتمان لازم برای تامین حقوق کودکان در دستور کار است که در تمام برنامه‌ریزی‌ها باید مد نظر و توجه باشد، تصریح کرد: در بخش پشتیبانی نیز پیش‌بینی تامین و تخصیص اعتبارات این حوزه به‌موقع باید صورت پذیرد.

*‌ هم‌افزایی دستگاه‌ها در حوزه تامین نشاط کودکی

حسین نجفی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان نیز در این جلسه گفت: در تمام اقداماتی که انجام می‌شود، کم‌توجهی ناخواسته‌ای در سیستم بروکراتیک به کودک وجود دارد اما فرهنگ غنی اسلامی سبب شده که همواره متوجه این امر باشیم.

وی با اشاره به اقدامات حوزه کودک که در دفتر امور اجتماعی استانداری زنجان انجام شده است، اظهار داشت: سعی بر این است که تمام آنچه که متعلق به حقوق کودک است از لحاظ روحی، جسمی و تربیتی را دنبال کرده و وظایف دستگاه‌ها را گوشزد کنیم.

نجفی با بیان اینکه کودک‌همسری، یکی از عوامل بازماندن از تحصیل است، خاطرنشان کرد: قرار است در این زمینه با همکاری دستگاه‌های مختلف در یکی از شهرستان‌ها طرحی را پیگیری کنیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با بیان اینکه در حوزه نشاط کودکی نیز قرار است با کمک دستگاه‌های مربوطه هم‌افزایی کنیم، ابراز کرد: از شهرداری و راه و شهرسازی انتظار می‌رود در صدور مجوزها به جای اینکه فقط هزینه در دریافت کنند، حضور کودک را نیز در صدور مجوزهای ساخت‌وساز و احداث پارک‌ها مورد توجه قرار دهند.

*‌ بسیاری از سوءتغذیه‌ها به دلیل ناآگاهی است

مشهود تقی‌لو، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز گفت: جمعیت زیر یک ساله‌های استان 14602 نفر و جمعیت زیر 5 ساله‌ها نیز 93504 نفر است.

وی با اشاره به انجام 59647 مورد مراقبت‌های کودک سالم و پایش رشد برای کودکان در سال 1400 اظهار داشت: پایش غربالگری تکامل نیز در سال گذشته برای 18770 نفر انجام شده است.

تقی‌لو با اشاره به برخی از اقدامات این حوزه خاطرنشان کرد: سوءتغذیه به معنای کم خوردن نیست بلکه به معنای بد خوردن است و بسیاری از سوءتغذیه‌ها نه به دلیل اقتصادی بلکه به دلیل ناآگاهی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با بیان اینکه متوسط مرگ و میر کودکان استان زنجان از سال 1395 تا 1398 پایین‌تر از میانگین کشور بود، گفت: این میزان در سال‌های 1399 و 1400 بالاتر از میانگین کشوری رفته است.

سلمان حسینی، سرپرست اداره کل بهزیستی استان زنجان نیز گفت: بهزیستی، جزء معدود دستگاه‌هایی است که خدمات گوناگونی دارد که یکی از آن‌ها ارائه خدمات به کودکان است که در بخش‌های مختلف صورت می‌گیرد.

افزود: اخیراً برنامه‌ای از سوی سازمان جهت حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابانی ابلاغ شده که تکالیفی برای دستگاه‌های مختلف در نظر گرفته شده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر