logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۹
[ شناسه خبر : ۲۶۸۵۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان:

شرکت‌های دانش‌بنیان به بسته‌بندی صنایع دستی زنجان متمرکز می‌شوند/ کرونا فرصتی برای آموزش ملیله و فروش مجازی صنایع دستی شد

شرکت‌های-دانش‌بنیان-به-بسته‌بندی-صنایع-دستی-زنجان-متمرکز-می‌شوند-کرونا-فرصتی-برای-آموزش-ملیله-و-فروش-مجازی-صنایع-دستی-شد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه زنجان، شهر جهانی ملیله است و صنایع دستی این استان برای صادرات باید در یک بسته‌بندی فاخر باشد، گفت: 3 شرکت دانش‌بنیان فعال در این حوزه بر روی بسته‌بندی فاخر متمرکز می‌شوند.

به گزارش موج رسا; امیر ارجمند، امروز در حاشیه مراسم افتتاحیه اولین دوره مسابقات آزاد کشوری ملیله‌سازی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: زنجان در بهمن 1398 به عنوان شهر جهانی ملیله به ثبت رسید.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه شیوع کرونا چند روز بعد از ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله باعث شد تا بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده را نتوانیم اجرا کنیم اما در کنار مباحث اصلی معاونت صنایع دستی، تمرکز ویژه‌ای بر روی ملیله داشتیم.

ارجمند با بیان اینکه طی 2 سال گذشته به آموزش ملیله و رشته‌های تلفیقی آن تمرکز کردیم، افزود: برخی رشته‌های زیرمجموعه ملیله از جمله مینای ملیله تقریبا به فراموشی می‌رفت که دوره‌های آموزشی ارائه شد تا هنرمندان و صنعتگران با ملیله که آشنا می‌شوند با رشته‌های زیرمجموعه ملیله هم آشنا شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه بحث بعدی این بود که از شیوع کرونا به عنوان فرصتی برای آموزش هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی بابت فروش در بستر فضای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی استفاده کردیم، یادآور شد: خیلی از استادکاران این رشته از فروش در فضای مجازی، آشنایی نداشتند که دوره‌های لازم برای آن‌ها ارائه شد و خوشخبتانه امروز حداقل تمام هنرمندان ملیله‌کار، یک صفحه اینستاگرام دارند و بدون واسطه اقدام به فروش محصول خود می‌کنند.

وی ابراز کرد: صنایع دستی برعکس گردشگری، ظرف مدت 3 تا 4 ماه بعد از شیوع ویروس کرونا به دلیل فروش در بستر مجازی احیا شد.

ارجمند افزود: در حوزه حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی هم فعالیت‌های مختلفی داشتیم از جمله اینکه ملیله را هم در نمایشگاه‌های داخلی و هم خارجی، شرکت دادیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله که بعد از رقابت با 16 کشور جهان رقم خورد، اظهار داشت: اکنون زنجان نه تنها در کشور بلکه در ملیله به عنوان شهر جهانی هم مطرح شده و وقتی هیات‌های ارزیاب به زنجان می‌آمدند آن‌ها را متقاعد کردیم که زنجان، مهد ملیله است.

وی با بیان اینکه با توجه به توسعه و ترویج صنعت دستی ملیله در زنجان سایر استان‌های کشور نیز به مرور اقدام به آموزش انی رشته کردند، خاطرنشان کرد: ملیله به نام زنجان است و به همین دلیل، اولین دوره مسابقات آزاد ملی ملیله‌سازی در زنجان برگزار می‌شود.

ازجمند افزود: علاوه بر زنجان، شرکت‌کنندگانی از 7 استان دیگر در این مسابقات حضور دارند و هنرمندان‌شان با استادکاران زنجانی ارتباط برقرار کرده‌اند که هنرجویان آن استان‌ها در طول تابستان جهت آموزش و یادگیری به زنجان بیایند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» گفت: 3 شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه چاقو، مس و بسته‌بندی صنایع دستی به‌خصوص مس و چاقو که از نظر اقتصادی بازدهی خیلی خوبی دارند را تشویق می‌کنیم و یکی از نکات اصلی که باید تمرکز کنیم و خوشبختانه کارهای خوبی هم شروع شده، بسته‌بندی است.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به شعار سال بر روی صادرات تمرکز کرده‌ایم، اظهار داشت: صنایع دستی استان زنجان برای صادرات باید در یک بسته‌بندی فاخر باشد.

ارجمند با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان مذکور بر روی بسته‌بندی صنایع دستی، کار می‌کنند که در صادرات هم اتفاقات خوبی بیفتد، خاطرنشان کرد: اکنون نیز صادرات داریم و صنایع دستی از جمله ملیله، انگشتر، مس، چاقو و گلیم زنجان صادر می‌شود اما چون شهر جهانی هستیم، قصدمان این است که صادرات صنایع دستی زنجان در بسته‌بندی فاخر باشد.

وی افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و بخشی از اروپا مقاصد صادراتی صنایع دستی استان زنجان هستند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر