logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۷
[ شناسه خبر : ۲۶۸۳۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان:

حفاظت از محیط زیست یعنی در عین استفاده از آن حفاظت نیز بکنیم/ شرکت‌های دانش‌بنیان در پایش آنلاین مناطق حفاظت‌شده کمک کنند

حفاظت-از-محیط-زیست-یعنی-در-عین-استفاده-از-آن-حفاظت-نیز-بکنیم-شرکت‌های-دانش‌بنیان-در-پایش-آنلاین-مناطق-حفاظت‌شده-کمک-کنند
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با تاکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست با اینکه هیچ استفاده‌ای از آن نداشته باشیم، متفاوت است، گفت: تفاوت‌ها را در عمل باید بتوانیم بالانس کنیم یعنی هم از محیط زیست استفاده کنیم و هم در عین استفاده به عنوان امانت که در آموزه‌های دینی نیز آمده از آن حفاظت کنیم.

به گزارش موج رسا; محمدرضا یافتیان، عصر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست که در منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد (دشت سهرین) زنجان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره 150 شهید محیط زیست از جمله 2 شهید محیط‌بان زنجانی اظهار داشت: شهدای محیطبان از مهمترین هدیه‌ای که خداوند به آن‌ها اعطا کرده یعنی جان خود گذشته‌اند و این نشان می‌دهد که حفاظت از محیط زیست به اندازه‌ای اهمیت دارد که جان خود را نیز در این راه فدا می‌کنند و با فداکاری آن‌ها وظایف ما سنگین‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم، مهمترین رکن در تمام موضوعات و مسائل کشور هستند، خاطرنشان کرد: مردم در هر کاری مشارکت نداشته باشند، موفق نخواهیم شد و در حوزه حفاظت محیط زیست نیز موفق نخواهیم شد مگر اینکه مردم را پای کار بیاوریم.

یافتیان با بیان اینکه انتقاد، خوب است اما انتقاد باید همراه با راهکارهای ممکن ارائه شود، افزود: برای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تکرار حوادثی مانند شهادت محیط‌بانان باید جامعه را به لحاظ فرهنگی، قوی‌تر کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه بخشی از مشکلات فرهنگی به آموزش برمی‌گردد، گفت: از آموزش‌های کلاسیک باید کمی دور شویم و آموزش‌های محیط زیستی هم اگر به‌صورت کلاسیک و درسی که نمره دارد، ارائه شود به نتیجه نمی‌رسد و در این زمینه نیاز به روانشناس داریم و مسائل مربوط به حفاظت از محیط زیست را باید به خانه‌ها ببریم.

*‌ حفاظت از محیط زیست با استفاده نکردن از آن متفاوت است

وی ضمن گرامیداشت 15 خرداد (روز جهانی محیط زیست) اظهار داشت: حفاظت از محیط زیست در اصل 50 قانون اساسی آمده که بخشی از آن به مردم و بخشی دیگر به مسئولان برمی‌گردد اما حفاظت از محیط زیست، وظیه عموم مردم است تا شرایط زیستی را به آیندگان نگه داریم.

یافتیان با تاکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست با اینکه هیچ استفاده‌ای از آن نداشته باشیم، متفاوت است، تصریح کرد: تفاوت‌ها را در عمل باید بتوانیم بالانس کنیم یعنی هم از محیط زیست استفاده کنیم و هم در عین استفاده به عنوان امانت که در آموزه‌های دینی نیز آمده از آن حفاظت کنیم.

وی با بیان اینکه نافی مشکلات موجود نیستیم، ابراز کرد: در عین حال به محیط زیست نباید نگاه سیاه داشته باشیم بلکه اقداماتی که انجام شده را نیز باید در کنار انتقادات بیان کنیم تا انگیزه بدهد چرا که مشکلات باعث پیشرفت می‌شود به شرطی که جلوی تکرار اشکالات را بگیریم.

*‌ 62 درصد استعلامات سال گذشته مورد تایید قرار گرفته است

یافتیان در خصوص سختگیری‌ها برای صدور مجوز واحدهای صنعتی خاطرنشان کرد: صدور هر مجوزی نیاز به استانداردهایی دارد و اینکه از محیط زیست به عنوان محیط ایست تعبیر می‌شود، درست نیست چرا که 1188 درخواست  استعلام صدور مجوز در سال گذشته به اداره کل حفاظت از محیط زیست استان زنجان واصل شده که با 724 مورد معادل 62 درصد درخواست‌ها و استعلام‌ها موافقت شده و با 162 مورد مخالفت شده که همین ها نیز ممکن است بعد از انجام اصلاحات و رفع ایرادات، مورد موافقت قرار گیرند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان تاکید کرد: موافقت یا مخالفت با درخواست‌ها برای واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ، تفاوتی ندارد و اگر استانداردها رعایت شود، موافقت می‌شود و مخالفت در جایی است که هیچ راهی وجود نداشته باشد.

وی در خصوص انتقال پسماند واحدهای شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان گفت: دپوی پسماندها در لَندفیل سردهات حدود 2 سال است که قطعی شده و نظارت لازم در این زمینه صورت می‌پذیرد تا تمام پسماندهای حاصل از صنایع روی به این منطقه منتقل شوند.

یافتیان در خصوص محل قبلی دپوی پسماند اظهار داشت: حدود 9 میلیون تُن پسماند در محل قبلی دپو شده بود که با رای دستگاه قضایی در اختیار دولت قرار داده شده و به عنوان سرمایه و ثروت ملی قرار است عیارسنجی شود که درآمد حاصل از آن در راه توسعه استان هزینه خواهد شد.

*‌ ریزگردها با ما هستند فقط باید بتوانیم مدیریت کنیم

وی در خصوص ریزگردها خاطرنشان کرد: واقعیت این است که با توجه به منطقه‌ای که در آن هستیم و در اقلیم خشک زندگی می کنیم، ریزگردها با ما خواهد بود که دلایل مختلفی دارد اما باید بتوانیم ریزگردها را مدیریت کنیم.

یافتیان افزود: ریزگردها فقط مختص فصل تابستان نیست و در سایر فصول نیز ممکن است وجود داشته باشند لذا آموزش و پرورش، آموزش مجازی را همواره به عنوان یک جایگزین باید داشته باشد ضمن اینکه آلودگی‌های اخیر زنجان طبق داده‌های ایستگاه‌ها فقط بر اثر ریزگردها بوده و ناشی از سایر آلاینده‌ها نبوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه قوانین مربوط به محیط‌بانان باید اصلاح شود اما اصلاح آن زمان‌بر بوده و نیاز به تصویب قوانین دارد، گفت: محیط‌بانان حق عملیات آفندی را ندارند و فقط به‌صورت پدافندی باید عمل کنند.

وی با بیان اینکه 30 محور که می‌تواند در ارتقای حفاظت از محیط زیست کمک کند را احصا و به دادگستری اعلام کرده‌ایم، ابراز کرد: انون بسیاری از آرای قضایی بر اساس محورهای مذکور صادر می‌شود.

یافتیان خاطرنشان کرد: در سال گذشته یک مورد پلمپ واحد تولیدی، 53 مورد شکایت از صنایع استان و 108 مورد نیز پرونده در حوزه محیط طبیعی داشته‌ایم و در 2 ماهه اول سال جاری 9 مورد اعلام شکایت و 2 مورد درخواست پلمپ واحد تولیدی را کرده‌ایم و 35 مورد نیز پرونده محیط طبیعی داریم.

*‌ تکمیل پُست‌های بلاتصدی، بخشی از مشکلات کمبود محیط‌بان را حل می‌کند

وی در خصوص تعداد محیط‌بانان استان و تفاوت آن با استانداردهای جهانی گفت: استانداردهای جهانی را در خیلی از موارد رعایت نمی‌کنیم  اما نگاه ما به هر مساله‌ای باید ایده‌آل‌گرایانه و آرمانگرایانه و در مقابل، حرکت ما باید واقع‌گرایانه باشد یعنی ایده‌آل فکر کنیم اما واقع‌بینانه عمل کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه استاندارد جهانی به ازای هر یک هزار هکتار منطقه، یک محیط‌بان است، اظهار داشت: مجموع منایق حفاظت‌شده، پناهگاه حیات وحش و منطقه شکارممنوعه استان زنجان 500 هزار هکتار است که در این صورت باید 500 نفر نیروی محیط‌بانی داشته باشیم که منطقی نیست.

وی با بیان اینکه 55 درصد پُست‌های این اداره کل بلاتصدی هستند، اظهار داشت: اگر همین 55 درصد پُر شود تا حد زیادی از مشکلات حل می‌شود.

*‌ شرکت‌های دانش‌بنیان در پایش آنلاین به ما کمک کنند

یافتیان با بیان اینکه تکنولوژی را باید در دستور کار داشته باشیم، خاطرنشان کرد: پایش آنلاین، جزء اولین برنامه‌هایی است که با دانشگاه‌ها دنبال می کنیم که کمک کنند اما هم هزینه سنسورهای پایش بسیار بالاست و هم اینکه به دلیل مشکلات تحریمی امکان واردات آن وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهیم که در خصوص سنسورها و پایش‌های صنعتی و محیط طبیعی کمک کنند.

یافتیان با بیان اینکه نصب دوربین‌های ثابت در مناطق حفاظت‌شده نیز مطرح است، ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز به دنبال این است که انرژی اصلی در محیط‌بانی را به تجهیزات بگذارد که یکی از آن‌ها نصب دوربین‌های ثابت است و همکاران ما در این صورت به جای گشت‌زنی می‌توانند نظارت آنلاین به منطقه داشته باشند.

*‌ کاهش 36 درصدی آهوان منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان از کاهش 36 درصدی تعداد آهوان منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد در سال گذشته خبر داد و گفت: تعداد آهوان و سایر حیات وحش در مناطق دیگر افزایشی بوده اما در منطقه سرخ‌آباد کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: کَل و بز که گونه اصلی طارم است از 630 راس در سال 99 به 800 راس در سال 1400 افزایش یافته و قوچ و میش در ماهنشان و انگوران از 900 راس در سال 99 به 1030 راس در سال 1400 افزایش یافته است.

یافتیان خاطرنشان کرد: تعداد آهوان منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد نیز از 1350 راس در سال 99 به 900 راس در سال 1400 کاهش یافته است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر