logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۰
[ شناسه خبر : ۲۶۸۱۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

90 درصد منابع آب‌های زیرزمینی کشور مصرف می‌شود/ ایران دچار تنش آبی شده است

90-درصد-منابع-آب‌های-زیرزمینی-کشور-مصرف-می‌شود-ایران-دچار-تنش-آبی-شده-است
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سفره‌های زیرزمینی کشور در 50 سال گذشته 25 متر پایین رفته است، گفت: طبق استانداردهای جهانی اگر کشوری حداکثر 40 درصد از منابع آب تجدید شونده خود را مصرف کند دچار تنش آبی خواهد شد در حالی که ایران 90 درصد این منابع را مصرف می‌کند و چند کشور معدود در دنیا مثل ایران هستند.

به گزارش موج رسا; احمدرضا لاهیجان‌زاده، ظهر امروز در اولین نشست شورای حفاظت محیط زیست استان زنجان ضمن گرامیداشت دهه کرامت اظهار داشت: سالروز ولادت امام رضا(ع) در تقویم سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان روز محیط‌بان نامیده شده و بیش از یک دهه است که تجیلی از محیط‌بانان در این روز انجام می‌شود و حتی این مراسم در برخی سال‌ها در مشهد مقدس برگزار می‌شد.

وی با بیان اینکه 150 نفر از محیط‌بانان مظلوم در جهت حفاظت از انفال به مقام شامخ شهادت رسیده و بیش از 300 نفر نیز مصدوم و مجروح شده‌اند، خاطرنشان کرد: به دلیل ضعف در قانون نسبت به دریافت عنوان شهید و جانباز برای بسیاری از این عزیزان دچار مشکل هستیم اما این موضوع در حال پیگیری است تا حل شود.

لاهیجان‌زاده با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه محیط زیست گفت: این سیاست‌ها در سال 1394 ابلاغ شده و قدم‌هایی نیز برداشته شده اما با گذشت بیش از 6 سال از ابلاغ این سیاست‌ها آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز کرد: دولت سیزدهم به‌صورت جدی برای اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، ورود کرده است.

وی با بیان اینکه از خط قرمزها در تمام آستانه‌های مربوط به محیط زیست عبور کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: امروز از این مرحله خارج شده‌ایم که بگوییم فقط محیط زیست، آسیب می‌بیند چرا که تنش‌ها در این حوزه حتی به موضوعات امنیتی و اجتماعی نیز رسیده است.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه آب، مهمترین چالش کشور است، افزود: اتفاقاتی در حوزه آب افتاده که برخی از آن‌ها غیر قابل جبران بوده و جبران برخی دیگر نیز به هزینه‌های زیادی نیاز دارد ضمن اینکه میانگین بارندگی‌ها در درازمدت نیز کاهش یافته است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: منابع آب تجدیدشونده کشور در سال 1373 معادل 130 میلیارد مترمکعب بود که این میزان در سال 1399 به 103 میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی ابراز کرد: از سال 1387 وارد مرحله تنش آبی شده‌ایم چون سرانه منابع آبی تجدیدپذیر، کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک وارد مرحله بحران شویم.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه برداشت آب‌های زیرزمینی در دوران دفاع مقدس، کم بود، خاطرنشان کرد: بعد از سال 1369 و به‌ویژه از سال 1374 وارد برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی شده‌ایم که یا برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز بوده و یا برداشت از چاه‌های مجاز نیز بیش از اندازه و بی‌رویه بوده است.

وی با بیان اینکه سفره‌های زیرزمینی کشور در 50 سال گذشته 25 متر پایین رفته است، اظهار داشت: طبق استانداردهای جهانی اگر کشوری حداکثر 40 درصد از منابع آب تجدیدشونده خود را مصرف کند دچار تنش آبی خواهد شد در حالی که ایران 90 درصد این منابع را مصرف می‌کند و چند کشور معدود در دنیا مثل ایران هستند.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در استان زنجان 166 درصد یعنی 66 درصد بیشتر از برنامه‌ریزی‌های ابلاغی است.

وی با بیان اینکه فرونشست زمین در اغلب دشت‌های کشور اتفاق می‌افتد و شرایط در برخی استان‌ها مانند کرمان و اصفهان حاد است، اظهار داشت: کشور از سال 1379 وارد خشکسالی شده و به جز سال 1398 که پرآب بود در سایر سال‌ها خشکسالی کماکان دامن کشور را گرفته و پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت تا سال 2030 و حتی 2050 میلادی ادامه داشته باشد.

لاهیجان‌زاده با اشاره به مقایسه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با ترکیه افزود: این میزان تا سال‌های 2007 و 2008 در شرایط یکسان بوده اما در سال 2020 فقط 850 مگاوات توانسته‌ایم تولید کنیم در حالی که ترکیه توانسته 15500 مگاوات تولید داشته باشد.

وی ادامه داد: ایران، هشتمین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در دنیا است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سیاست‌های کلی حفاظت محیط زیست در سال 1394 از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده است، گفت: 15 سیاست در این حوزه تبیین شده و هیچ نقطه‌ای مغفول نمانده و یک جامع‌نگری اتفاق افتاده است.

وی افزود: با ورود دستگاه قضایی به حوزه محیط زیست، دستگاه‌ها موظف به عمل هستند و عملکرد دستگاه‌ها از سال 1394 تا 1400 باید ارسال شود وگرنه ترک فعل است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر