logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۲
[ شناسه خبر : ۲۶۷۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
به مناسبت سالگرد قیام خونین 15 خرداد؛

15 خرداد؛ عزای عمومی و سرآغازِ بهار آزادی

15-خرداد؛-عزای-عمومی-و-سرآغازِ-بهار-آزادی
15 خرداد 1342 به عنوان نقطه عطف و سرآغاز نهضت مبارزاتی امام خمینی(ره) بود که به دلیل شهادت بسیاری از هموطنان به عنوان روز عزای عمومی اعلام شد اما نتیجه‌اش همان بهار آزادی در 22 بهمن 57 شد که جای شهدا نیز خالی بود.

به گزارش موج رسا; نهضت مبارزاتی امام خمینی(ره) از 15 خرداد 1342 آغاز شد البته امام راحل قبل از ان نیز سخنرانی‌هایی در اعتراض به لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی داشتند که سرانجام در 15 خرداد به دست ماموران رژیم ساواک، دستگیر و راهی زندان شد. پس از انتقال امام خمینی(ره) به زندان قصر تهران، خبر دستگیری ایشان ابتدا در قم و سپس در شهرهای دیگر به سرعت پیچید و واکنش‌هایی را به‌دنبال داشت که مردم در تهران، قم، ورامین و سایر شهرها به خیابان‌ها ریختند و تظاهرات کردند و علیه رژیم سابق، شعار دادند که این قیام‌ها توسط نیروهای امنیتی سرکوب شد.

15 خرداد 1342 روز تلخی در این کشور برای مبارزان انقلابی بود و هموطنان بسیاری در این روز به شهادت رسیدند به‌گونه‌ای که امام خمینی(ره) 15 خرداد را برای همیشه، عزای عمومی اعلام کردند و امروز بعد از گذشت قریب 6 دهه از این حادثه تاریخی همواره نام و یاد شهدای این حادثه را گرامی می‌داریم و 15 خرداد، یکی از روزهای تعطیل رسمی در تقویم کشورمان است.

*‌ امام خمینی(ره) 15 خرداد را برای همیشه تاریخ، عزای عمومی اعلام کردند

حجت‌الاسلام علی ناصر، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: در این ایام، ویژه‌برنامه‌هایی به مناسبت 14 و 15 خرداد به یاد امام راحل عظیم‌الشان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه 15 خرداد، نقطه عطف شروع انقلاب اسلامی ایران است، گفت: امام خمینی(ره) از این روز به عنوان عزای عمومی برای همیشه تاریخ یاد کرده‌اند.

حجت‌الاسلام ناصر با بیان اینکه برنامه‌های 14 و 15 خرداد امسال بعد از 2 سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا با شور و حال بیشتر و با حضور باشکوه مردم برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: مردم با حضور در مراسم و برنامه‌ها به راه و مسیر امام راحل، صحه می‌گذارند و ضمن تجدید عهد و میثاق با آرمان‌های امام(ره) و شهدا میثاقی مجدد با نایب برحق و خلف صالح ایشان می‌بندند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: 15 خرداد به عنوان یک روز عظیم، مقدمه‌ای برای نهضت انقلاب اسلامی بود.

وی ابراز کرد: 15 خرداد به عنوان یک روز تا ابد عزای عمومی از سوی امام خمینی(ره) اعلام شده و هر سال، این روز گرامی داشته می‌شود.

*‌ حکومت پهلوی 15 هزار نفر را در 15 خرداد شهید کرد

آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان نیز در خطبه‌های نماز جمعه 13 خرداد گفت: امام خمینی(ره) صبح روز ۱۵ خرداد در خانه خود بازداشت و در تهران به سلول انفرادی منتقل شد و بعد از رسیدن خبر بازداشت امام(ره)، مردم قم قیام کردند و پس از قیام مردم قم نیز مردم مشهد، شیراز و... قیام کردند.

وی با اشاره به سرکوب قیام ۱۵ خرداد خاطرنشان کرد: نقل است که حکومت پهلوی ۱۵ هزار نفر را در این روز شهید کرد.

آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد: شاه در خیال خود، فکر می‌کرد که با سرکوب این قیام، انقلاب به خاموشی و فراموشی می‌رود اما نور الهی هرگز خاموش نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: دلایل پیروزی هر انقلاب شامل آرمان، رهبری و انقلابیون یا مردم هستند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بعد از تقدیم شهدای بسیاری در سال ۵۷ به پیروزی رسید، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از امام خمینی(ره) با صلابت و اقتدار کامل این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران را رهبری کرده است.

*‌ جهاد تبیین در برنامه‌های 14 و 15 خرداد مورد توجه قرار گیرد

ابوالفضل رفیعی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز گفت: جهاد تبیین، نکته‌ای است که در تمام برنامه‌های 14 و 15 خرداد باید در نظر گرفته شود.

وی اظهار داشت: در شرایط ویژه‌ای به سر می‌بریم و رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان دیده‌بان و راهبر اصلی نظام، جهاد تبیین را مطالبه کرده‌اند لذا وظیفه داریم در تمام برنامه‌ها به این امر توجه داشته باشیم.

رفیعی خاطرنشان کرد: این ایام، فرصتی برای تبیین مجموعه دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و اعتلای پرچم اسلام در سراسر جهان است که هدف و آرمان امام راحل نیز تحقق همین موضوع بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه از این فرصت باید برای تبیین ارزش‌ها و داشته‌هایمان به خوبی استفاده کنیم، گفت: ابعاد مختلف شخصیتی و تاثیرگذاری امام راحل فقط محدود به داخل کشور نیست بلکه به خارج از مرزها نیز ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه ما میراث‌دار بنایی هستیم که امام راحل نهاده است، ابراز کرد: در طی این مسیر باید از آرمان‌های امام راحل به خوبی استفاده کنیم که لازمه‌اش شناخت و پافشاری است تا بتوانیم از گردنه‌های سختی که دشمن ایجاد کرده، عبور کنیم و به تمدن‌سازی نوین اسلامیِ مورد اشاره رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب برسیم.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر