logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۳
[ شناسه خبر : ۲۶۶۸۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]

تذکرات و هشدارهای رهبری را جدی بگیرید!

تذکرات-و-هشدارهای-رهبری-را-جدی-بگیرید!
اینکه نماینده ای با تبختر با موکلین خود برخورد کرده و بین کسانی که به او رای داده اند با نگاه شهروند درجه یک یا دو برخورد کند ، یقینا این شخص از شاخص مردمی بودن برخوردار نیست.

به گزارش موج رسا; حسن رشوند، دبیر گروه سیاسی روزنامه همشهری،‌ طی یادداشتی با عنوان «تذکرات و هشدارهای رهبری را جدی بگیرید» نوشت:

این چندمین بار است که رهبر حکیم انقلاب  در باب ویژگی های یک مجلس انقلابی و کارکردهای آن و شاخصه های یک نماینده انقلابی باب سخن باز کرده و در کنار تمجید از نماینده انقلابی ، به مجالس انذار هم می داده اند.دلیل این موضوع را باید در این نکته دانست که مجلس شورای اسلامی یکی از عمده ترین نهادهایی است که تجلی مردم سالاری دینی  است ؛ زیرا با توجه به میزان و کیفیت عملکرد این نهاد، براحتی می توان نتیجه  نقش آفرینی و رأی مردم در حوزه سیاست و امور کشور را مشاهده کرد. دفاع دوباره رهبر انقلاب از تعبیر سابق خود درباره مجلس یازدهم به عنوان مجلس انقلابی  و بیان شاخص های نماینده انقلابی و به طریق اولی ، کلیّت مجلس شورای اسلامی در واقع به مطالبه ای بر می گردد که ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب بر آن تاکید داشتند . اما  با وجود تغییرات عمده ای که مجلس یازدهم با مجالس گذشته داشته ، هنوز  این مجلس فاصله زیادی با مطلوب های مورد نظر دارد.

رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب می فرمایند:« اگر بی توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه هایی از تاریخ چهل ساله نمی بود - که متأسفانه بود و خسارت بار هم بود- بی شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی داشت.» بنابراین، یک منشأ مهم وجود آسیب در عملکرد مسئولان را می توان در نقیصه مذکور دانست؛ زیرا توجه به شعارهای انقلاب، منشأ انگیزه، دغدغه، تحرک و پویایی است و میدان دادن به جریان انقلابی نیز به معنای میدان دادن به کسانی است که در شرایط کمبود، سختی، تنگنا و فشار، با همت مضاعف، روحیه انقلابی و عمل جهادی، قادرند موانع را پشت سر بگذارند. رهبر معظم انقلاب در دیدار با نماینده های مجلس یازدهم در آغاز سومین سال فعالیت این مجلس هفت شاخص یک نماینده انقلابی را بیان فرمودند و بار دیگر بر ویژگی های یک نماینده انقلابی تاکید کردند.

۱- در حالی رهبر انقلاب از ساده زیستی و اسیر تجملات نشدن نماینده ها سخن می گفتند که در برخی ادوار مجلس شاهد آن بودیم که نماینده یا نماینده هایی  برای رسیدن به آلاف و الوف این دنیا از هیچ عمل خارج از قاعده و وظیفه نمایندگی خود پرهیزنداشتد. از واسطه گری برای ترخیص ماشین های لوکسی که غیر قانونی وارد کشور شده بود تا گرفتن موافقت های نامه های اصولی برای سرمایه گذاری یا لابیگری برای دیگران که شاید از رهگذر آن به طبقه ای از رفاه زدگی  و اعیان نشینی نائل آیند.

۲- ویژگی دومی که رهبر انقلاب بر آن تاکید داشتند « مسئولیت پذیری» بود و در توضیح آن فرمودند: «اینگونه نباشد که با آگاهی از رد شدن در شورای نگهبان یا ناتوانی دولت در اجرای آن، قانونی تصویب کنید تا فقط مسئولیت آن را از دوش خود بردارید». فراتر از آگاهی از رد مصوبه ای توسط شورای نگهبان ، در برخی ادوار مجلس شاهد بوده ایم برخی آقایان که سکان هدایت مجلس را بر عهده داشتند با یک قیام و قعود مصوبه ای را از تصویب مجلس می گذراندند که بدرستی می دانستند که حضرت امام( ره ) یا رهبر معظم انقلاب با این مصوبه مخالف هستند و حتی وقتی با مخالفت نماینده یا نماینده هایی مواجه می شدند در پاسخ می گفتند شما رای بدهید من با امام صحبت کرده و موافقت ایشان را جلب می کنم. این در حالی بود که نظر رهبر انقلاب یک نظر شخصی نبوده و ایشان از جایگاه ولایت فقیه موافقت یا مخالفت خود را مطرح می کردند. این سخن انقلاب گویای این واقعیت است که هرگونه آگاهی از مخالفت یا شائبه مخالفت یا غیر اجرایی شدن مصوبه ای خلاف قانونگذاری است و باید از آن پرهیز شود.

۳- مردمی بودن سومین شاخص یک نماینده انقلابی بود که رهبر انقلاب بر آن تاکید داشتند. اینکه نماینده ای با تبختر با موکلین خود برخورد کرده و بین کسانی که به او رای داده اند با نگاه شهروند درجه یک یا دو برخورد کند ، یقینا این شخص از شاخص مردمی بودن برخوردار نیست. هر چند یک نماینده مجلس باید ظاهرش نماد روشنی از مسئول در جمهوری اسلامی باشد ونمی توان صرف داشتن محاسن ، انگشتر و تسبیح  را از شاخص نماینده تراز  انقلاب دانست . چراکه نماینده ای انقلابی است که همه وقت و انرژی دوران نمایندگی خود را برای رتق و فتق امور موکلین خود در حوزه انتخابیه یا امور قانونگذاری کلان کشورکه بازخورد آن در بررسی لوایح و طرحهای مردمی خود را نشان می دهد ،کند.

۴- «اصلی – فرعی کردن مسائل کشور و مقدم داشتن حل مسائل اصلی» ، « اجتناب جدی از تبعیض و فساد» ، « همکاری با قوای دیگر و پرهیز از گروکشی و جو زدگی» ، « پایبندی به قانون اساسی و تکالیف آن» نیز از ویژگی های  نماینده های انقلابی بود که رهبر انقلاب بر آن تاکید داشتند.

 اینکه در مجلس ششم دیدیم تعدادی از این نماینده ها با تصویب طرح هایی در مجلس ،  فضای کشور را جولان تاخت و تاز به منافع و امنیت ملی کشور  می کردند و هر روز با طرح ها و لوایح چالشی  از قبیل « لوایح دوقلوی اختیارات رئیس جمهوری» و زیر پا گذاشتن اصول مسلم قانون اساسی خلاف رسالت نمایندگی خود عمل می کردند تا جایی که مجلس محل تحصن عده ای قرار گرفت که امروز در دامان اربابان آمریکایی خود سکنی گزیده اند، تجربه تلخی است که یادآوری آن با وجود آنکه بیش از ۲۰ سال از آن می گذرد، هنوز رنج آور است. درست مجلس ششم با هیچ یک از مجالس گذشته و مجلس فعلی قابل مقایسه نیست و دامان مجلس انقلابی یازدهم از همه آلودگی های مجلس ششم  پاک و منزه است اما اگر نمایندگان محترم به کوچکترین رفتار خود و این هشدار هایی که مکرر رهبر معظم انقلاب  نسبت به آن داشته اند ، توجه نداشته باشند چه بسا اصرار های نسنجیده بر مسائل فرعی وخود رایی های هزینه ساز، سرنوشت های مشابه - نه از جنس براندازانه مجلس ششم ولی از جنس برخی ادوار مجلس - که می توانست همکاری مجلس با قوای دیگر حلال  مشکلات مردم و کشور باشد، بجای التیام دردهای مردم، زخم دردهای کهنه ای شود که درمان آن به سختی صورت پذیرد.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر