logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۷
[ شناسه خبر : ۲۶۶۷۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
اهدا عضو، ناجی بیماران در انتظار پیوند

وقتی نوع دوستی حیات می‌بخشد/ سومین ایثار ماندگار سال جاری در زنجان ثبت شد

وقتی-نوع-دوستی-حیات-می‌بخشد-سومین-ایثار-ماندگار-سال-جاری-در-زنجان-ثبت-شد
زنجانی‌ها امسال در امر خدا پسندانه و انسان دوستانه پیش قدم شده و با اهدا اعضای ۳ بیمار مرگ مغزی به بیماران، حیات دوباره بخشیدند.

به گزارش موج رسا; اهدای عضو اوج بخشش یک انسان است، انسانی که در سخت‌ترین لحظه زندگی خود تصمیم می‌گیرد اعضای بدن یکی از عزیزانش را که دچار مرگ مغزی شده ببخشد.

اهدای عضو به این معنی است که یک فرد یا ولی دم او اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او صورت گیرد.

تنها راه ادامه حیات برای بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته قلب و کبد و بهترین درمان برای مبتلایان به نارسایی کلیه، پیوند عضو است، در هر‌ سال تعداد زیادی از بیماران نیازمند به پیوند عضو که در لیست انتظار هستند، می‌میرند و این در حالی است که اعضای سالم افراد دچار مرگ مغزی، زیر خاک مدفون می‌شوند.

و طبق آخرین آمار‌ها در کشور در حدود ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار دریافت ارگان‌های حیاتی از جمله قلب، کلیه‌ها، ریه و کبد هستند و با این حال هر دو ساعت، یک نفر از ۲۵ هزار نفر بیمار در لیست به دلیل عدم دریافت ارگان حیاتی مورد نیاز جان خود را از دست می‌دهد.

با این حال در استان زنجان نیز افرادی در این صف قرار گرفته‌اند و انتظار پیوند را می‌کشند این در حالی است که سالانه تعدادی از هم‌استانی‌ها به دلایلی دچار مرگ مغزی می‌شوند که تعدادی از این بیماران اصلا به دلیل وجود مشکلاتی در بافت‌ها در بدن شرایط اهدا عضو را ندارد، عده‌ای از بیماران نیز با اینکه شرایط اهدا را دارند اما خانواده راضی به اهدا عضو عزیز سفر کرده خود نمی‌شود اما با این حال هستند افرادی که برای نجات جان سایر هم‌طنان به اقدام بزرگی دست می‌زنند و راضی به اهدا عضو بیمار مرگ مغزی خود می‌شوند.

با تمام این‌ها در طول سال گذشته در استان زنجان ۲۲ بیمار مرگ مغزی با کسب رضایت خانواده اهدا عضو شدند و جان چندین تن از هموطنان را از مرگ حتمی نجات دادند.

در این راستا شهریار اماموردی، مسئول شبکه فراهم‌آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج‌رسا به اشاره به اینکه هر کس و در هر سن می‌تواند در صورت بروز مرگ مغزی و با رضایت بستگان، اهداکننده عضو یا نسج باشد اظهار داشت: شرایط پزشکی فرد در زمان مرگ مغزی، تعیین‌کننده قابلیت وی برای اهدا خواهد بود.

وی با بیان اینکه کارت اهدای عضو یکی از بزرگ‌ترین نمادهای فرهنگی در زمینه ارتقای فرهنگ اهدای عضو است افزود: آموزش به مردم در جهت افزایش آگاهی نسبت به اهدای عضو و نگرش مثبت ضروری به نظر می‌رسد، همچنین تبلیغات و فرهنگ‌سازی به خصوص به وسیله صداوسیما و رسانه‌ها می‌تواند در افزایش سطح آگاهی‌های مردم نسبت به اهدای عضو نتایج مثبتی را به دنبال داشته باشد.

مسئول شبکه فراهم‌آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: ناآشنا بودن عموم مردم با این مفهوم که امکان زنده شدن و برگشت دوباره فرد مرگ مغزی شده وجود ندارد و فرق آن با کما و فرهنگ‌سازی نادرست و پایین این امر در جامعه، باعث شده تا برخی از خانواده‌های این افراد به اهدای عضو رضایت ندهند.

وی عنوان کرد: از خانواده‌هایی که عزیزشان به هر علتی دچار مرگ مغزی شده است تقاضا داریم نسبت به این امر خیر، خداپسندانه و انسان‌ دوستانه پیشقدم باشند تا ضمن جلب رضای خداوند، جان چندین بیمار نیازمند عضو پیوندی که ماه‌ها و سال‌ها است در پی عضو پیوندی گرفتار بیماری بوده و مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف درمان هستند را نیز نجات دهند.

اماموردی با اشاره به اینکه دقیق نمی‌توان اعلام کرد که هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند نجات بخش چند بیمار دیگر باشد، تصریح کرد: اما هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند ۸ بیمار را از مرگ حتمی نجات دهد و این امر در افراد مختلف متفاوت می‌باشد چراکه ممکن است در یک فرد تمام اعضا قابلیت اهدا را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه در سال جاری اعضای بدن ۳ بیمار مرگ مغزی در استان زنجان با رضایت خانواده اهدا شده است، گفت: ۵ خرداد ماه زنده یاد هادی قاسمی نژاد جوان ۲۵ ساله ساکن زنجان به علت سانحه رانندگی علیرغم تلاش و پیگیری‌های پزشکان و کادر درمان دچار مرگ مغزی شد و برای اهدای ارگان‌ها به بیمارستان سینای تهران منتقل و این عمل خداپسندانه انجام شد که در نهایت با اهدای چهار عضو بدن، چند هموطن از مرگ حتمی نجات پیدا کردند./ب  

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر