logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۸
[ شناسه خبر : ۲۶۶۶۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
لزوم توجه به بازی‌های بومی و محلی:

غبار فراموشی بر بازی‌های بومی و محلی/ ۳۰ نوع بازی بومی و محلی در استان زنجان اجرا می‌شود ‌

غبار-فراموشی-بر-بازی‌های-بومی-و-محلی-۳۰-نوع-بازی-بومی-و-محلی-در-استان-زنجان-اجرا-می‌شود-‌
بازی‌های بومی و محلی نماد فرهنگ و اصالت هر قوم و رگ حیات فرهنگ سنتی هر کشوری به شمار می‌رود، اما با گسترش تکنولوژی غبار فراموشی بر روی این بازی‌ها نشسته و این بازی‌های مهیج رایج در گذشته جای خود را به سرگرمی‌های رایانه‌ای داده است.

به گزارش موج رسا; بازی‌های بومی محلی عموما دارای بار فرهنگی در هر منطقه هستند، که علاوه بر بار فرهنگی، جذابیت‌های بسیاری برای سرگرم کردن کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان در دوران‌های مختلف دارند، این بازی‌ها با حداقل امکانات موجود انجام می‌شود و اوقات فراغت را پر می‌کند.

در دهه‌های گذشته با گرم شدن هوا و تعطیلی مدارس در فصل تابستان، صدای کودکان در کوچه پس کوچه‌های شهرها و روستاها می‌پیچید، دخترکان و پسرکانی که در آن دوران سهم‌شان از امکانات ورزشی در بهترین حالت یک توپ چهل تیکه، چند تکه چوب و گچ‌های رنگی بود، لی لی بازی، هفت سنگ، نون ببر کباب بیار و الک دولک بازی مورد علاقه تمامی کودکان در دوران گذشته بود.

اما کودکان امروزی بیش‌تر وقت خود را با بازی با تلفن‌همراه، رایانه و دیدن تلویزیون پر می‌کنند، این مسئله سبب شده است کم کم کودکان در چهار دیواری خانه حبس شوند و عواقب این بی‌تحرکی در آینده‌ای دور یا نزدیک گریبانگیر جامعه خواهد شد، شیوع بیماری کرونا نیز به این مسئله دامن زده است.

اما می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب بازی‌های بومی و محلی را به زنگ ورزش در مدارس بکشانیم، قطعا این مسئله نیازمند امکانات خاصی نیست و می‌توان با حداقل امکانات این ورزش‌ها را در مدارس توسعه داد.

با این حال ورزش‌های بومی و محلی بسیاری در استان وجود دارد که بسیاری از افراد جامعه از نحوه انجام آن اطلاع خاصی ندارد، بنابراین می‌توان با آموزش، این بازی‌ها را سینه به سینه به نسل جدید نیز منتقل کرد اما متاسفانه با پیشرفت تکنولوژی کم کم این بازی‌ها به گرد فراموشی سپرده شده است.

در این راستا محمد‌رضا محمد‌پور، معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج‌رسا اظهار داشت: بازی‌های بومی محلی جزوی از فرهنگ یک منطقه محسوب می‌شوند که از جذابیت‌های خاصی در میان اهالی آن منطقه برخوردار هستند و از نسلی به نسل دیگر منتقل‌ شده‌اند.

وی با بیان اینکه در سطح استان زنجان خصوصا در شهرستان‌ها و روستا‌ها بازی‌های بومی زیادی اجرا می‌شود، افزود: بیشتر این بازی‌ها به صورت گروهی در بین جوانان روستایی اجرا می‌شود.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: هدف اولیه اجرای بازی‌های بومی و محلی در مرحله اول تحرک و ورزشی است که در بازی‌ها نهفته است اما ایجاد همبستگی، تعامل، ایجاد روحیه و نشاط بین جوانان شرکت کننده در مسابقه نیز از اهداف ثانویه اجرای این بازی‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جشنواره بازی‌‌های بومی و محلی گاها در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها اجرا می‌شود عنوان کرد: اگر سیاست اجرای جشنواره بازی‌های بومی و محلی در سطح شهرستان‌ها و روستاهای استان زنجان نیز اتفاق بیفتد علاوه بر اینکه موثر بر حفظ بازی‌ها در منطقه و انتقال آن به نسل‌ها خواهد شد در شناساندن این بازی و ورزش به سایر نقاط کشور و استان نیز اثر خواهد داشت. با این حال با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم به زودی این جشنواره‌ها در استان تشکیل شود.

محمد‌پور با اشاره به اینکه اگر قرار بر اجرای جشنواره بازی‌های بومی و محلی شود بهتر است اطلاع‌رسانی گسترده در سایر استان‌ها نیز انجام شود و برنامه‌ریزی لازم برای اجرای با کیفیت و حضور شرکت کنندگان از سایر استان‌ها نیز صورت گیرد، ادامه داد: چراکه این امر تاثیر قابل توجهی در جذب گردشگر در استان خواهد داشت از سویی دیگر با ایجاد بازارچه‌های فروش صنایع دستی، محصولات لبنی و کشاورزی روستائیان در جشنواره، اقتصاد روستا‌ها نیز رونق خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه میراث فرهنگی استان زنجان در خصوص ثبت بازی‌های بومی و محلی که به عنوان یک میراث ناملموس است اقداماتی را در طول سال‌های گذشته انجام داده است، گفت: در سطح استان زنجان در حدود ۲۰ تا ۳۰ نوع بازی بومی محلی از جمله کولونی آغاجی، هفت سنگ، زو، توپ آغاجی، ابه داش، آرادان گشیدی، ارقه ارقه، یولداش سنی کیم آپاردی وجود دارد که در کل تعداد این بازی‌ها در استان به ۲۰ تا ۳۰ نوع می‌رسد که چندین بازی بومی و محلی نیز ثبت ملی شده است.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان عنوان کرد: بازی آرادان گشیدی مختص روستای آقچه‌کند شهرستان ابهر به شماره ۲۱۸۱ در تاریخ ۱۳۹۹.۰۶.۱، بازی کولونی آغاجی شهرستان زنجان نیز با شماره ۱۹۷۷ در تاریخ ۱۳۹۸.۰۴.۰۵ به ثبت ملی رسیده‌اند این در حالی است که بازی ارقه ارقه روستای آقچه‌کند شهرستان ابهر نیز ثبت ملی شده و در انتظار ابلاغ شماره ثبت بازی است.

وی ابراز داشت: متاسفانه با گسترش استفاده از گوشی و فضای مجازی بسیاری از بازی‌های بومی و محلی غبار فراموشی به خود گرفته است و بازی‌های رایانه‌ای جایگزین این بازی‌ها شده‌اند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر