logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۱
[ شناسه خبر : ۲۶۶۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر‌عامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

قانون بازدارنده برای جلوگیری از کشت برنج در استان زنجان وجود ندارد/ شالیکاری در طارم اثر منفی بر باغات زیتون دارد

قانون-بازدارنده-برای-جلوگیری-از-کشت-برنج-در-استان-زنجان-وجود-ندارد-شالیکاری-در-طارم-اثر-منفی-بر-باغات-زیتون-دارد-
مدیر‌عامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه با شرایط کم‌آبی حاضر؛ با کشت برنج در شهرستان طارم، باغات زیتون تحت تاثیر قرار می‌گیرد گفت: هیچ قانون مصوب و بازدارنده‌ای با ضمانت اجرایی برای جلوگیری از کشت برنج در استان زنجان وجود ندارد.

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه در وضعیت حاضر آب طارم به منجیل یا دریا وارد نمی‌شود، اظهار داشت: آب در استان کم است باید فکری شود تا ذخیره آب سد‌ها به حدی برسد تا در مواقع نیاز با کمبود و نبود آب مواجه نشویم.

وی با اشاره به اینکه بازنگری تخصیص میزان آب به استان را پیگیری هستیم تا شرایط متعادل شود، گفت: در شرایطی که کل ایران در حال خشک شدن است نمی‌توان برای ایجاد سد جدید مجوزی گرفت.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: وزرات نیرو و منابع آب کشور، سال گذشته به عنوان راهکار موقت تامین آب شالیزار‌های شهرستان طارم خرید آب از سد آیدوغموش میانه را پیشنهاد و عملی کرد و در طول دو ماه که آب رودخانه قزل‌اوزن خشک شد به طور موقت آب شالیزار‌ها تامین شد.

وی با اشاره به اینکا اگر امسال نیز شرایط سال گذشته تکرار شود و رودخانه قزل‌اوزن خشک شود چاره‌ای جز خرید آب از سد آیدوغموش ‌برای آبیاری شالیزار‌های طارم نیست، تصریح کرد: اما انجام این امر نیز شرایطی دارد چراکه مشخص نیست این سد نیز آب به اندازه کافی داشته باشد یا خیر؟ آنچه که مشهود است ورودی آب این سد نیز امسال کاهش یافته است.

افشاری ادامه داد: با چنین شرایط آبی نباید برنج‌کاری در شهرستان طارم انجام شود اما در این خصوص حتی جهاد کشاورزی نیز قانونی برای عدم کشت این محصول ندارد ‌و اگر قانونی هم تصویب شده باشد ضمانت اجرایی ندارد تا مانع از انجام کشت این محصول شود.

وی خاطر‌نشان کرد: هر کیلوگرم برنج در حاضر دارای قیمتی برابر با ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است، پیشنهادی که توسط جهاد برای کشت جایگزین وجود دارد محصول کلزا است که قیمتی بسیار پایین‌تر از برنج دارد، بنابراین هرچه به کشاورز توصیه عدم کشت هم شود باز هم مسیر خود را خواهد رفت.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: اگر آب سد آیدوغموش برای شالیزار‌ها امسال اختصاص نیابد، محصول قطعا خشک خواهد شد و همین موضوع باغات زیتون را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر