logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۶
[ شناسه خبر : ۲۶۶۳۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

تقویت سامانه‌های اطلاعاتی به تصمیم‌گیری در حوزه منابع انسانی کمک می‌کند/ 792 نفر از کارکنان ایثارگر طی برنامه ششم توسعه در زنجان تبدیل وضعیت شده‌اند

تقویت-سامانه‌های-اطلاعاتی-به-تصمیم‌گیری-در-حوزه-منابع-انسانی-کمک-می‌کند-792-نفر-از-کارکنان-ایثارگر-طی-برنامه-ششم-توسعه-در-زنجان-تبدیل-وضعیت-شده‌اند
معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: تقویت سامانه‌های اطلاعاتی در حوزه منابع انسانی به تصمیم‌گیری‌های این حوزه در سطح کلان و حتی خُرد در استان‌ها بسیار می‌تواند کمک کند.

ناهید نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: 102 دستگاه اجرایی در استان زنجان مستقر است که عضو شورای اداری استان هستند.

وی با بیان اینکه 47 درصد از این دستگاه‌ها زیرمجموعه وزارتخانه‌ها هستند، خاطرنشان کرد: 6 درصد از دستگاه‌ها در قالب نظامی و انتظامی، 8 درصد دانشگاه‌ها، 10 درصد شرکت‌های دولتی، 14 درصد بیمه و بانک‌ها، 8 درصد نهادهای عمومی غیردولتی و 7 درصد نیز شامل سایر دستگاه‌ها است.

نجفی با بیان اینکه دستگاه‌ها در 8 شهرستان استان مستقر هستند، افزود: تعداد دستگاه‌ها و نمایندگی‌های مستقر در شهرستان‌ها به تفکیک، احصا شده‌اند که بعضی شهرستان‌ها به لحاظ ساختار تشکیلاتی، کمبودهایی دارند و بعضی دیگر نیز به‌صورت نمایندگی و مرکز هستند.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به جمع‌آوری اطلاعات و بررسی آخرین وضعیت 73 دستگاه اجرایی استان گفت: دستگاه‌های مذکور 25769 پُست مصوب دارند که 64 درصد پُست‌ها در حال حاضر با تصدی و 36 درصد پُست‌ها بلاتصدی هستند.

وی، مجموع کارکنان 73 دستگاه مذکور را 36419 نفر بیان کرد و اظهار داشت: وضعیت استخدامی 61 درصد از این کارکنان به‌صورت رسمی، 10 درصد پیمانی، 9 درصد قرارداد کار معین، 9 درصد قرارداد کارگری و 11 درصد نیز در قالب سایر است.

نجفی با بیان اینکه در مجموع از سال 1387 تاکنون روند تعداد نیروهای رسمی و پیمانی به نسبت رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: کارکنان رسمی به دلیل بخشنامه ابلاغی در راستای تبدیل وضعیت ایثارگران در حال افزایش است و کارکنان دارای قرارداد کار معین و کارگری و شرکتی هم در سال 1399 افزایش را نشان می‌دهد که در اثر اضافه شدن آمار بانک سپه است که در اثر ادغام بانک‌ها ایجاد شده است.

وی با اشاره به تفکیک جنسیتی کارکنان دستگاه‌های اجرایی مذکور افزود: 59 درصد نیروها را آقایان و 41 درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که بیشترین آمار خانم‌ها در شهرستان خدابنده و کمترین نیز در ستاد شهرستان زنجان است.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در خصوص ترکیب تحصیلی کارکنان دستگاه‌های اجرایی گفت: 26 درصد دارای تحصیلات زیر لیسانس، 49 درصد لیسانس 25 درصد نیز بالاتر از لیسانس هستند.

وی با بیان اینکه این ترکیب در بین آقایان و خانم‌ها تقریباً برابر است، افزود: فقط در بین کارکنان دارای تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم، تعداد خانم‌ها خیلی پایین‌تر از آقایان است.

نجفی با اشاره به برخی دغدغه‌ها و چالش‌های حوزه منابع انسانی در استان زنجان گفت: یکی از مهمترین مسائل این حوزه، بازنگری و اصلاح یا ایجاد ساختارها و چارت سازمانی در شهرستان‌ها به‌خصوص شهرستان‌های جدید تاسیس است که بعضی از سازمان‌های مرکزی هنوز بازنگری در چارت‌ها را انجام نداده‌اند و این شهرستان‌ها فاقد چارت هستند در حالی که بازنگری در چارت و ساختار سازمانی، خیلی می‌تواند چاره‌ساز باشد.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان اظهار داشت: تقویت سامانه‌های اطلاعاتی در حوزه منابع انسانی به تصمیم‌گیری‌های این حوزه در سطح کلان و حتی خُرد در استان‌ها بسیار می‌تواند کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد و سامانه‌ها پشتیبانی شوند، دیگر نیازی به جمع‌آوری اطلاعات به‌صورت دستی از دستگاه‌ها نیست ضمن اینکه با این کار از تولید اطلاعات مغایر نیز جلوگیری می‌شود.

نجفی افزود: چالش بعدی حوزه منابع انسانی این است که شاید تعداد نیروی انسانی بیشتر از تعداد پُست‌ها باشد اما تعداد نیروهای متخصص، کارآمد و باکیفیت مورد نظر است که سهمیه‌های استخدامی باید به نحوی باشد که نیروهای متخصص در سازمان‌ها به‌کارگیری شوند و کیفیت در سازمان‌ها افزایش یابد.

وی در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران طی برنامه ششم توسعه از سال 1396 تا 1400 ابراز کرد: 792 مورد طی این مدت تبدیل وضعیت شده‌اند که 66 درصد مربوط به آقایان و 34 درصد نیز مربوط به زنان بوده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر