logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۵
[ شناسه خبر : ۲۶۶۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
ناظر فنی طرح جهش تولید در دیمزارهای استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

رکورد مبارزه با سن مادری گندم در سطح استان زنجان شکست/ انجام عملیات سمپاشی در ۸۰ هزار هکتار از گندم‌زار‌های استان زنجان

رکورد-مبارزه-با-سن-مادری-گندم-در-سطح-استان-زنجان-شکست-انجام-عملیات-سمپاشی-در-۸۰-هزار-هکتار-از-گندم‌زار‌های-استان-زنجان-
ناظر فنی طرح جهش تولید در دیمزارهای استان زنجان گفت: با توجه به تجهیز امکانات و استفاده از جنبه‌های حمایتی طرح، رکورد سطح مبارزه با سن مادری گندم در سطح استان شکست و بالغ بر ۸۰ هزار هکتار عملیات سمپاشی انجام شد.

مجید خیاوی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم این استان تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها قرار گرفته است، اظهار داشت: در اولین سال اجرایی، سهمیه ابلاغی استان زنجان در طرح جهش تولید در دیمزارها، ۲۰۰ هزار هکتار ویژه محصولات گندم، جو، حبوبات شامل نخود، عدس، گیاهان علوفه‌ای، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی دیم بود که در سال زراعی جاری قرار‌داد کشت در سطح ۲۰۲ هزار و ۱۹۴ هکتار منعقد و تاکنون ۱۹۸ هزار و ۷۴۹ هکتار در ۸ شهرستان و ۶۴۶ روستا با تعداد ۷ هزارو ۱۶۵ بهره‌بردار نیز کشت شده است.

وی افزود: سطح بیمه محصولات در طرح جهش تولید ۶۳ هزارو ۲۷۳ هکتار است که در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. به طوری که بازای هر هکتار سطح بیمه مبلغ ۲۵۰ هزار ریال بعنوان یارانه از طرف ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) پرداخت شده است.

ناظر فنی طرح جهش تولید در دیمزارهای استان زنجان گفت: به منظور تجهیز ناوگان مکانیزاسیون عرصه دیم استان، با استفاده از تسهیلات قرض الحسنه کم بهره با اعتباری بالغ بر ۱۷۳ میلیارد ریال تعداد ۱۴۴ دستگاه انواع ادوات معادل ۱۳۵ میلیارد ریال جذب و تعداد ۱۱۰ دستگاه تحویل بهره‌برداران ذینفع دیمکار در سطح استان شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به تجهیز امکانات و استفاده از جنبه‌های حمایتی طرح، رکورد سطح مبارزه با سن مادری گندم در سطح استان شکست و بالغ بر ۸۰ هزار هکتار عملیات سمپاشی انجام گرفت، عنوان کرد: علاوه بر تخصیص ۳۲ تن کود بذر مال و تیمار ۸ هزار تن بذر مورد استفاده در زمان کاشت، بالغ بر ۲۴۰ تن انواع کود اسید امینه و n.p.k+zn به منظور محلول پاشی مزارع تحت پوشش در فصل بهار تخصیص یافت و تاکنون درسطح ۶۲ هزارو ۳۳۳ هکتار مزارع عملیات محلول پاشی انجام گرفته است.

خیاوی با بیان اینکه میزان بارش استان زنجان در سال زراعی جاری از اول مهر تا پایان ۲۷ اردیبهشت ماه جاری برابر با ۲۱۶.۳ میلی‌متر بود، تصریح کرد: این میزان بارش نسبت به سال گذشته ۲۶.۲ درصد افزایش و نسبت به بلند مدت ۲۳.۳ درصد کاهش یافته است. به لحاظ پراکنش بارندگی متاسفانه در ماه‌های مهر و آبان بارش قابل توجهی نبوده و اکثریت بارش‌ها در فصل بهار اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه برای پیشبرد بهتر و رسیدن به اهداف طرح برخی اقدامات همچون برگزاری جلسات هماهنگی شهرستانی، ستادی، استانی و کشوری و ارتباط تنگاتنگ و اطلاع رسانی به موقع انجام گرفت، گفت: ایجاد تشکل‌های فنی و کارشناسی در فضای مجازی شهرستانی، استانی و کشوری و اطلاع‌رسانی آنلاین، ایجاد گروه کشاورزان پیشرو و استفاده از این قشر به لحاظ عینیت بخشیدن به رسالت و اهداف این طرح مردمی و کشاورز محور، آشنایی کشاورزان با نکات فنی و کلیدی نوین در زراعت کشت محصولات پاییزه، انتظاری و بهاره دیم در این طرح پیگیری می‌شود.

ناظر فنی طرح جهش تولید در دیمزارهای استان زنجان ادامه داد: تغییر در سیستم‌های کاشت و آشنایی با محصولات جدید و اجرای تناوب محصولی، تجهیز و تکمیل ناوگان مکانیزاسیون عرصه دیم و حرکت بسوی تبدیل کشاورزی سنتی دیم به مکانیزه و مدرن، آشنایی کشاورزان با سیستم تغذیه مناسب و متعادل در زراعت دیم، آشنایی کشاورزان با ارقام جدید و اصلاح شده و پرپتانسیل محصولات کشاورزی دیم از جمله اهداف اجرای طرح است.

وی گفت: ترویج و توسعه فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی دیم، ایجاد امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل در اراضی دیم، ايجاد و برقراری ارتباط مستمر بهره برداران با کارشناسان، و نهایتا دستیابی به افزایش تولید در واحد سطح، افزایش بهره‌وری در تولید محصولات دیم و توسعه کشت گیاهان جایگزین به ویژه نباتات علوفه‌ای، حبوبات، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی نیز از دیگر اهداف مهم اجرای طرح مطرح است./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر