logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۶
[ شناسه خبر : ۲۶۶۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در راستای خطر شیوع بیماری تب کریمه کنگو:

هشدار دامپزشکی در خصوص احتمال شیوع تب کریمه کنگو در زنجان/ موردی از ابتلا به تب کنگو در زنجان مشاهده نشده است

هشدار-دامپزشکی-در-خصوص-احتمال-شیوع-تب-کریمه-کنگو-در-زنجان-موردی-از-ابتلا-به-تب-کنگو-در-زنجان-مشاهده-نشده-است
بیماری تب کریمه کنگو در سطح کشور در حال گسترش است و چندین تن در استان‌های مختلف کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند؛ دامپزشکی استان زنجان نیز در خصوص احتمال شیوع این بیماری هشدار صادر کرده است.

به گزارش موج رسا; تب خونریزی دهنده کریمه کنگو برای اولین بار در منطقه کریمه مشاهده و  چند سال پس از آن در کنگو شناسایی شد و با توجه به، به همراه بودن بیماری با تب و خونریزی به نام "تب خونریزی دهنده کریمه کنگو" مشهور شده است.

این بیماری، یک بیماری ویروسی کشنده مشترک بین انسان و دام است که در انسان معمولا با تب آغاز می‌شود و بیمار پس از تب کردن علائمی مثل حالت تهوع، بی‌اشتهایی، اسهال، استفراغ خونی، ضعف و درد شدید عضلانی و خونریزی زیر پوستی را تجربه می‌کند و احتمال مرگ در مبتلایان زیاد است.

با این حال دامداران، دامپزشکان، قصاب‌ها و کارگران کشتارگاه‌ها، زنان خانه‌دار بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند و لازم است تا این افراد در زمان کار باید ضمن رعایت نکات بهداشتی، از لباس کار، دستکش و چکمه مناسب استفاده کنند و سلاخان و کارکنان کشتارگاه نیز باید حین کار از خوردن و آشامیدن پرهیز کنند. خانم‌های خانه‌دار نیز برای جلوگیری از انتقال احتمالی بیماری زمان قطعه قطعه کردن گوشت باید از دستکش یک بار مصرف استفاده کنند.

با این حال این بیماری در سطح کشور در حال گسترش است و چندین تن در استان‌های مختلف کشور به تب‌کریمه گنگو مبتلا شده‌اند.

در این راستا محمد باقر حاج کاظمی، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان اظهار داشت: فصل گرما و تکثیر و فعالیت کنه‌ها، احتمال بروز و شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو افزایش پیدا می‌کند که با اقدامات پیشگیرانه می‌توان از وقوع این بیماری جلوگیری نمود.

وی گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق گزش کنه، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت های آلوده دام قابل انتقال است و افراد در تماس با دام و فرآورده های دامی شامل دامداران، توزیع کنندگان فرآوردهای خام دامی، سلاخان، قصابان و همچنین بانوان خانه دار افراد در معرض این بیماری قرار دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: مهمترین عامل در انتقال این بیماری از دام به دام و از دام به انسان کنه‌ها می‌باشند، به همین دلیل در صورت مشاهده کنه بر روی بدن دام، نباید کنه را له نمود که این امر، باعث انتقال ویروس این بیماری از طریق منافذ پوستی می‌شود.

حاج کاظمی، مهمترین نشانه بیماری تب کریمه کنگو در دام را تب عنوان کرد و گفت: دام‌های مبتلا به کریمه کنگو چند روزی دچار تب گذرا و کمی بی‌اشتهائی شده که معمولاً برای دامداران و حتی دامپزشکان قابل تشخیص نیست که این مدت زمان پخش ویروس است که حتی بدون درمان هم بهبودی در دام حاصل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در فصل گرما نظارت‌های بهداشتی بر کشتارگاه‌ها تشدید می شود، یادآور شد: شهروندان گوشت موردنیاز خود را از واحدهای تحت‌نظر دامپزشکی خریداری کرده و یا از گوشت‌های بسته‌بندی شده هویت دار استفاده کنند.

حاج‌کاظمی با تاکید بر اینکه مردم باید از مصرف گوشتی که در خارج از کشتارگاه ذبح می‌شود پرهیز کنند، گفت: لاشه ها در کشتارگاه ها به مدت ۲۴ ساعت در اتاق پیش سرد نگهداری شده و بعد اجازه ترخیص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه شهروندان باید به این نکته توجه داشته باشند که گوشت دام های ذبح شده در مراسم ملی، مذهبی و قربانی را ۲۴ ساعت و امعاء و احشای دام را ۴۸ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال معمولی نگهداری کنند، خاطرنشان کرد: با نگهداری لاشه به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه، pH گوشت کاهش می‌یابد و به عبارت دیگر گوشت حالت اسیدی به خود می‌گیرد و ویروس کریمه کنگو و بسیاری از عوامل بیماری زای دیگر به دلیل حساس بودن به pH اسیدی، از بین می‌رود.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: بیماری تب‌کریمه کنگو همان‌طور که ذکر شد در دام قابل تشخیص نیست اما اینکه موردی از بیماری در استان مشاهده شده یا خیر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زنجان بهتر می‌توانند پاسخ دهند.

در این خصوص مشهود تقی‌لو، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه در سطح کشور مواردی از بیماری تب کریمه کنگو گزارش شده است گفت: خوشبختانه تا حال حاضر هیچ مورد مشکوکی از ابتلا مردم به بیماری خون‌ریزی دهنده تب کریمه‌کنگو در استان زنجان مشاهده نشده است.

وی بیان کرد: این بیماری به دلیل اینکه بین انسان و دام مشترک است می‌تواند جان‌ انسان‌ها را در معرض خطر قرار دهد، بنابراین باید مردم هشدار‌ها را جدی بگیرند تا مانع از بروز احتمالی این بیماری در استان شوند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر