logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۳۴
[ شناسه خبر : ۲۶۵۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان:

عرضه گندم در بورس کالای ایران غیرقانونی است/ باز شدن پای دلالان بزرگ به عرصه خرید گندم

عرضه-گندم-در-بورس-کالای-ایران-غیرقانونی-است-باز-شدن-پای-دلالان-بزرگ-به-عرصه-خرید-گندم

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان با اشاره به عرضه گندم استان زنجان در بورس کالای ایران و غیرقانونی بودن این روش گفت: پای دلالان بزرگ به عرصه خرید گندم باز شده است.

علی خان‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا;با اشاره به عرضه گندم استان زنجان در بورس اظهار کرد: کار بورس برای محصولات رقابتی و توافقی است و چون خرید گندم تضمینی است، عرضه گندم در بورس سبب شده تا صدای پای دلالان بیشتر شنیده شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان ما از این وضعیت راضی نیستند، ابراز کرد: بر اساس قانون توسعه ۱۴۰۴ نیز عرضه گندم در بورس پیش‌بینی نشده و خرید تضمینی مورد تاکید قرار گرفته است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان گفت: بورس نمی‌تواند آن کارهایی در خرید تضمینی است را انجام دهد و از نظر بخش کشاورزی و از نظر ما اگر بر اساس کیفیت برنامه‌ریزی شود کشاورزان ما به سمت تولید محصولات با کیفیت پیش می‌روند اما اگر بخواهد به این صورتی که اکنون در بورس شاهدیم باشد متاسفانه ما فاتحه بخش کشاورزی خودمان را خواهیم خواند.

وی با بیان اینکه در آینده گمان نمی‌کنم کشاورز ما اعتماد کند که در محصولات استراتژیک سرمایه‌گذاری کند، عنوان کرد: ما سال گذشته نیز اعلام کردیم که دولت محترم قیمت را سریع‌تر اعلام کند تا کشاورزان تکلیف خودشان را مشخص کنند و امسال نیز با اینکه وضعیت خوبی هم در تولید گندم در مناطق مختلف کشور نداریم با رفتن گندم به بورس به طور یقین آینده خوبی برای بخش کشاورزی نخواهد بود.

خان‌محمدی با اشاره به اینکه ما مخالف عرضه گندم در بورس هستیم، گفت: اگر دولت بر اساس کیفیت و بهره‌وری بالا امتیازاتی را بدهد ما در تولید گندم پایداری را به دست خواهیم آورد اما اگر تکلیف مشخص نباشد رکوردی که سال گذشته داشتیم و امسال نیز به آن حد می‌رسد در آینده این پایداری را از دست خواهیم داد.

وی با بیان اینکه با این روش بورسی دلالان کوچک، دلالان بزرگ را دور خودشان جمع کردند، اضافه کرد: عناوین اکنون تقسیم شده یعنی اگر ما قبلا دلالان ریز داشتیم و در بخشهای کوچکی فعالیت می‌کردند اکنون خود غله در بیرون از بخش یک دلالالی بزرگی بین خودشان ایجاد کرده‌ است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان با تاکید بر اینکه اکنون قسمت دلالی تقویت می‌شود، اظهار داشت: در اصل کار را غله انجام می‌دهد یعنی اگر ما بورس را برای ایجاد رقابت در نظر می‌گرفتیم مشکلی نبود و در این صورت تشکلها و بخشها برای تولید برنامه‌ می‌دادند و خودشان نیز خرید می‌کردند اما اکنون غله خرید می‌کند و به بورس می‌دهد.

وی بیان کرد: ما سه نامه به بخشهای مختلف در این خصوص نوشتیم و در سیلوها نیز دیدیم که دلال بازی ۱۰ برابر شده است، بر اساس شکایت کشاورزان و گزارشات بنیاد گندم و همکاران خودمان دلال بازی روز به روز افرایش پیدا می‌کند.

خان‌محمدی گفت: در قانونی که مجلس برای خرید تضمینی مصوب کرده، خرید تضمینی را به هیچ عنوان برای بورس اعلام نکرده است و گفته دولت موظف است هر ساله گندم را از کشاورزان خرید و بهای آن را پرداخت کند و قیمت تظمینی نیز قبل از سال زراعی اعلام شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه امسال برخلاف قانون پای بورس به موضوع خرید گندم باز شده است، اظهار داشت: دولت گفته که ما نگران این نباشیم که بورس خرید می‌کند چرا که خود غله خرید را انجام می‌دهد اما ما از این طرف نگرانیم که چقدر کشاورز بازیچه دلالی شده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان عنوان کرد: سال گذشته نیز چون بهای گندم دیر به کشاورزان پرداخت کردند امسال نیز گندم ۸۵۰ و ۹۰۰ تومان از کشاورز خریداری شده و همان گندم به سیلو یا غله به قیمت ۱۳۰۰ داده شده است و اینهاست به کشاورز ضربه می‌زند.

وی تصریح کرد: مسئولان می‌توانند از همین الان که دیر نشده به آن وضعیت قبل برگردند و غله خرید را انجام دهد و اگر می‌خواهد در بورس عرضه کند خودش این کار را انجام دهد و بورس را به رخ مردم نکشد.

خان‌محمدی بیان کرد: امسال با فرصت‌هایی که به دست آمده گندم به سیلوها می‌رود و سیلو نیز با هزاران بهانه مانند گرمازدگی و مشکلات دیگر خرید را انجام نمی‌دهد و کشاورز نیز مجبور است گندم خود را بفروشد و دلالانی توسط سیلوها در ورودی‌ها وجود دارند که بازیر قیمت از کشاورزان خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما اعتراضاتی نسبت به این موضوع دلالی داشتیم، ابراز کرد: پاسخ سیلوها به ما این بود که دلالان گندم‌ها را با گندم با کیفیت مخلوط می‌کنند اما پاسخ ما این است که اگر قرار بر مخلوط کردن است خود سیلوها این کار را انجام دهند.

خان‌محمدی به جلسه‌ای که در استانداری زنجان قبل از آغاز خرید گندم برگزار شده بود اشاره و خاطرنشان کرد: قبل از اینکه خردی گندم آغاز شود جلسه‌ای با حضور تمامی مسئولان مرتبط در سالن امام علی(ع) استانداری زنجان برگزار شد و در این جلسه مسئولان قول دادند که گندم‌های سن زده و گرمازده را جداگانه خریداری کنند.

وی افزود: با تصمیم مسئولان قرار بر این شد که سیلوی ولایت سلطاینه کار خرید گندم‌های سن زده و گرمازده را انجام دهد اما اکنون آن چیزی که شاهد هستیم این است که دلالان گندمهای سن زده را با گندم‌های با کیفیت مخلوط می‌کنند و به کل سیلوهای استان می‌دهند که این کار کل گندم استان را زیر سوال می‌برد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان اظهار داشت: وضعیتی که ما مشاهده می‌کنیم این است که کشاورزان گندم را با قیمت ۸۰۰، ۹۰۰ و یا ۱۰۰۰ به دلالان می‌فروشند و دلالان با قیمت ۱۳۰۰ گندم را به سیلوها میدهند این مضوع فقط به خاطر بهانه‌های سیلوها و نخریدن گندم از خود کشاورز است.

وی با بیان اینکه نظارتی بر این موضوع وجود ندارد، ابراز کرد: کدام نظارت در سیلوها وجود دارد که ما از آن بی خبریم؟ کشیدن پای بورس به موضوع گندم آینده کشاورزی ما را دچار مشکل خواهد کرد.

به گزارش موج رسا؛ دولت امسال مقرر کرده است تا محصول گندم استان‌های مرکزی، خراسان شمالی، اردبیل و زنجان از طریق بورس کالای ایران برای مصارف صنف و صنعت معامله شود.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر