logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۰
[ شناسه خبر : ۲۶۵۸۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]
در نشست خبری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان مطرح شد؛

مشکل تعاونی علوم پزشکی زنجان در بازه کوتاه مدت حل می‌شود/ سامانه جامع روابط کار معیار وجود قرارداد بین کارگر و کارفرما می‌شود

مشکل-تعاونی-علوم-پزشکی-زنجان-در-بازه-کوتاه-مدت-حل-می‌شود-سامانه-جامع-روابط-کار-معیار-وجود-قرارداد-بین-کارگر-و-کارفرما-می‌شود
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه امیدواریم در بازه زمانی نه چندان طولانی شاهد حل مشکل تعاونی علوم پزشکی زنجان باشیم، گفت: رویکردی که داریم این است که ساختار تصمیم‌گیری برای اعضای تعاونی‌ها با هیات‌مدیره یا بازرس باشد و انتخابات تعاونی‌ها نیز به‌موقع باید برگزار شود.

به گزارش موج رسا; طیب جعفری، ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دستگاهی است که در کنار تمام دستگاه‌های متولی مسائل اقتصادی، ماموریت پیگیری پیوست‌های اجتماعی، فعالیت‌های اقتصادی را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه صنعت، یارانه و تعاونی از جمله این فعالیت‌های اقتصادی هستند، خاطرنشان کرد: تعاونی‌ها مجرای توزیع عادلانه ثروت در جامعه هستند که با رویکرد اجتماعی، پیگیر آن هستیم.

جعفری با بیان اینکه مسائل رفاهی، بیمه، توزیع عادلانه ثروت، حداقل دستمزد کارگران و... در راستای مسائل اجتماعی و معیشتی مردم است، تصریح کرد: هیچ کدام از این عوامل نه تنها منافاتی با رشد اقتصادی کشور ندارد بلکه مطابق با آن است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: این قانون به دنبال آن است که امتیازات، مشوق‌ها و تسهیلگری‌هایی انجام دهد که در نتیجه آن شاهد افزایش نرخ رشد جمعیت در کشور باشیم.

*‌ پنجره جمعیتی کشور تا سال 1430 باز خواهد بود

وی با بیان اینکه پنجره یا فرصت جمعیتی، محور جهش اقتصادی کشور است، اظهار داشت: این پنجره از سال 1380 و با عبور جمعیت 14 تا 65 سال از 50 درصد جمعیت کشور، باز شده و جمعیت در سن کار به حداکثر خود رسیده که شتاب رشد اقتصادی را افزایش می‌دهند و پنجره جمعیتی احتمالاً تا سال 1430 ادامه خواهد داشت.

جعفری با بیان اینکه با ورود به سال 1430 تعداد افراد سالمند در کشور افزایش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: اگر از این پنجره و بازه زمانی به خوبی استفاده کنیم، رشد اقتصادی مطلوب را در کشور تجربه خواهیم کرد وگرنه این فرصت را از دست خواهیم داد.

وی با بیان اینکه هر کاری که در مورد معیشت کارگران انجام شود، هزینه نیست یلکه سرمایه‌گذاری است که اثر اقتصادی دارد، افزود: کمک به معیشت کارگران، آینده کشور از لحاظ حفظ مشارکت اقتصادی موجود را تضمین می‌کند.

*‌ وظایف اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی جنبه خدماتی دارد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه وظایف ما جنبه خدماتی دارد، گفت: واحد روابط کار، مسئولیت صیانت از نیروی کار و حفظ ساختار سه‌جانبه‌گرایی حوزه کارگری و کارفرمایی را دارد.

وی با بیان اینکه بیش از 4 هزار پرونده در طول سال در حوزه کارگری و کارفرمایی در هیات‌های حل اختلاف، بررسی و حل می‌شود، خاطرنشان کرد: آرای هیات‌های حل اختلاف، طبق قانون بوده و قابلیت اجرایی دارند  همچنین سالانه 8 هزار بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی انجام می‌شود.

جعفری با بیان اینکه مسائل رفاهی، بهداشت محیط کارگری و مسائل فرهنگی در این حوزه پیگیری می‌شود، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تا بازرسی‌ها هوشمندتر و هدفمندتر باشد.

وی با اشاره به حوزه تعاون افزود: تعاون، بهترین مجرا و فرصت برای ایجاد درآمد و توزیع عادلانه ثروت است و در صورتی که به درستی عمل شود، می‌تواند به توزیع عادلانه ثروت کمک کند که به دنبال توسعه کیفی و نظارت بر تعاونی‌ها هستیم.

جعفری با بیان اینکه حوزه امور اجتماعی نیز مسائلی ماند ورزش کارگری، توسعه ظرفیت‌ها در این بخش و مسائل فرهنگی و اجتماعی کارگران را پیگیری می‌کند، ادامه داد: برای مثال؛ اعتیاد در محیط‌های کارگری، یکی از آسیب‌هایی است که با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان پیگیری می‌شود و استان زنجان، کمترین میزان این آسیب را دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه این دستگاه، متولی هیچکدام از بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات در اشتغال نیست اما متولی پیوست اشتغال طرح‌های اقتصادی است، گفت: سامانه کشوری رصد اشتغال هرگونه فعالیت اقتصادی استان‌ها که منجر به اشتغال می‌شود را رصد می‌کند و در این زمیه، اشتغال خُرد را جدی‌تر از گذشته دنبال می‌کنیم تا نیاز کوتاه‌مدت به فرصت‌های شغلی را تامین کنیم.

وی افزود: کارآفرینی نیز موضوع فرابخشی است اما اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز مسئولیت‌هایی در این زمینه بر عهده دارد.

*‌ اظهارنظرها در خصوص بخش‌های غیردولتی باید به بهبود وضعیت کمک کند

جعفری در خصوص مشکلات مربوط به تعاونی‌ها از جمله تعاونی علوم پزشکی اظهار داشت: تعاونی‌ها غیردولتی بوده و متعلق به مردم هستند لذا در هرگونه اظهارنظر باید به این موضوع توجه کرد که آیا این اظهارنظر به بهبود وضعیت فعلی کمک می‌کند یا نمی‌کند!

وی با اشاره به فرآیندی که در تعاونی علوم پزشکی زنجان طی شده است، خاطرنشان کرد: آگهی تغییرات هیات‌مدیره، قبل از حضور بنده در راس این اداره کل (اسفند 1400) در روزنامه رسمی انتشار یافته و طبق صورتجلسه‌ای که به امضای چند دستگاه استان رسیده، هیات‌مدیره بر روی کار آمده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه هیات‌مدیره باید کارها را انجام دهند و ما فقط حامی هستیم، گفت: قانونی بودن یا نبودن حضور 7 نفر در هیات‌مدیره تعاونی علوم پزشکی زنجان را شما (خبرنگاران) بهتر از بنده می‌دانید!!! اما اعضای هیات‌مدیره در صورت استفاده از مزایای تعاونی‌ها باید از عضویت در هیات‌مدیره خارج شوند.

*‌ کمیته رفع مشکلات تعاونی‌ها با نگاه اجتماعی و حقوقی احیا شد

وی با بیان اینکه وظیفه ما حرکت رو به جلو برای رفع مشکل تعاونی است، اظهار داشت: با دستگاه‌های مختلفی مذاکره کرده‌ایم و کمیته‌ای که سال‌های گذشته برای رفع مشکلات تعاونی‌ها بود را مجددا با نگاه حقوقی و اجتماعی، احیا کردیم تا در عین اجرای قانون، منافع مردم نیز رعایت شود.

جعفری با تاکید بر اینکه کمیته مذکور نه فقط برای تعاونی علوم پزشکی بلکه برای تمام تعاونی‌های مشکل‌دار احیا شده و فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: پیچیدگی‌های ابتدای کار، زیاد است اما خیلی خوشبین هستیم که مسائل مربوط به پروژه تعاونی علوم پزشکی حل شود ضمن اینکه بخشی از مشکلات تعاونی‌ها نیز زمین است نه مسکن؛

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه امیدواریم در بازه زمانی نه چندان طولانی شاهد حل این مشکل باشیم، گفت: در اظهارنظر نسبت به تعاونی‌ها می‌سنجیم که آیا این اظهارنظر به وضعیت فعلی کمک می‌کند یا خیر؛ ضمن اینکه رویکردی که داریم این است که ساختار تصمیم‌گیری برای اعضای تعاونی‌ها هیات‌مدیره یا بازرس باشد و انتخابات تعاونی‌ها نیز به‌موقع باید برگزار شود.

وی افزود: شفافیت مالی تعاونی‌ها برای اعضا نیز مورد تاکید است که اصل تفکیک پروژه‌ها را باید رعایت کنند البته رویکرد این نیست که وارد جزئیات شویم و تعاونی‌ها استقلال خود را از دست بدهند.

*‌ بخش عمده‌ای از رشد اقتصادی 8.7 درصدی استان از محل بهره‌وری محقق می‌شود

جعفری با اشاره به تصویب برنامه جامع برای تحقق رشد اقتصادی 807 درصد در مراجع تصمیم‌گیر و برنامه‌ریز استان ابراز کرد: بخش عمده‌ای از این رشد باید از طریق بهره‌وری اتفاق بیفتد که بخش قابل توجه بهره‌وری نیز از آموزش‌های مهارتی است و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان در این زمینه ورود کرده و آموزش‌های مهارتی جوار کارگاهی برای واحدهایی که طرح توسعه دارند را در دستور کار خود قرار داده است.

وی در خصوص کسب‌وکارهای اینترنتی خاطرنشان کرد: ما متولی نظارت و توسعه کسب‌وکار در فضای مجازی نیستیم و دستگاه‌های مربوطه نظارت را انجام می‌دهند اما نگاه حمایتی از این کسب‌وکارها مهمتر از نظارت است چرا که اقتصاد دیجیتال در این بستر انجام می‌شود لذا بیشتر از نظارت باید به فکر توسعه و حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی باشیم و نقش ما هم حمایتی و تسهیلگری است.

*‌ صاحبان ساختمان‌ها قبل از شروع عملیات نسبت به حوادث کارگری توجیه می‌شوند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به حوادث ناشی از کار در استان گفت: این میزان طی سال‌های 1399 و 1400 به ترتیب 287 و 281 مورد و تعداد فوتی‌ها نیز طی این مدت به ترتیب 12 و 10 نفر بوده است.

وی ابراز کرد: برای کاهش حوادث ناشی از کار، تکیه بر روی بازرس کار است اما کارشناسان ایمنی کار مستقر در واحدهای تولیدی و صنعتی را باید هم افزایش داده و هم آموزش دهیم ضمن اینکه کمیته‌ها حفاظت فنی نیز باید توسعه یابند.

جعفری با بیان اینکه بخش عمده‌ای از حوادث کار در ساختمان‌ها اتفاق می‌افتد، ادامه داد: تفاهم اولیه با شهرداری زنجان انجام شده که به سایر شهرها هم تسری خواهد یافت این است که هنگام صدور پروانه ساختمانی و قبل از ظروع عملیات احداث، مشخصات ساختمان مذکور در اختیار بازرسان کار قرار گیرد تا در همان ابتدای کار، توصیه‌ها و تذکرات به صاحبان ساختمان‌ها داده شود که اثربخش بوده و به کاهش حوادث کمک می‌کند.

*‌ سامانه جامع روابط کار معیار وجود قرارداد بین کارگر و کارفرما خواهد بود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در پاسخ به سوال خبرنگار موج رسا؛ مبنی بر قراردادها سفید و کوتاه‌مدت یک و سه‌ماهه کارگری و همچنین تعویق چندماهه حقوق کارگران اظهار داشت: منکر قراردادهای سفید و کوتاه‌مدت نیستیم اما کارفرمایان انگشت‌شماری هستند که این کم‌لطفی را ابتدا در حق خود و سپس کارگر می‌کنند چرا که اگر کارگر احساس کند که کارفرما رفتار دلسوزانه دارد، اثر آن رفتار تبدیل به یک اثر اقتصادی به کارفرما می‌شود.

وی با بیان اینکه کارفرمایی که قرارداد سفید و کوتاه‌مدت امضا می‌کند ابتدا به خود و سپس به کارگر، بی‌مهری می‌کند، خاطرنشان کرد: هر چند تعداد چنین کارفرمایانی در استان زنجان کم است اما حتی یک مورد هم زیاد است ضمن اینکه یک نسخه از قراردادهای کارگری طبق قانون باید به اداره کار ارسال شود.

جعفری با بیان اینکه سامانه جامع روابط کار برای بارگزاری قراردادهای کار پیش‌بینی شده است، افزود: معیار برای وجود قرارداد کتبی بین کارگر و کارفرما همین سامانه است اما چون قانون، قرارداد موقت را مجاز می‌داند نمی‌توانیم مخالفت کنیم اما چون نگاه اجتماعی به موضوع داریم اگر کارفرمایان به لحاظ قرارداد کارگری، ذهنیت کارگران را امن‌تر کنند به سود هر 2 طرف است و البته بیشتر به سود کارفرما است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در پاسخ به سوال بعدی خبرنگار موج رسا؛ در خصوص تعویق چندین ماهه پرداخت حقوق کارگران مجموعه فرهنگی، ورزشی و تفریحی کارگران زنجان گفت: در پی تعطیلی باشگاه‌های ورزشی به دلیل شیوع ویروس کرونا از اسفند سال 1398 و اُفت درآمد این مجموعه، حقوق کارکنان به تعویق افتاده بود اما حقوق و بیمه کارکنان ورزشگاه کارگران زنجان تا پایان فروردین سال جاری پرداخت شده و به‌روز است.

وی با بیان اینکه پیمانکار مجموعه، اقدامات مربوط به تعمیرات استخر را آغاز کرده است، اظهار داشت: فعالیت استخر نیز بعد از اتمام تعمیرات آغاز می‌شود و درآمد آن نیز به مجموعه برمی‌گردد و استفاده مردم و کارگران از ظرفیت‌های مجموعه ورزشی کارگران نیز خیلی مهم است.

جعفری افزود: سالن ورزشی و چمن ورزشی نیز استفاده می‌شود و با شورای شهر زنجان تفاهم کرده‌ایم تا ظرفیت‌های جدید جهت پررونق کردن فعالیت‌های مجموعه و به سود کارگران ایجاد کنیم.

*‌ یارانه برای بیش از 90 درصد مردم استان زنجان پرداخت شده است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به وجود 4721 تعاونی در این استان گفت: متاسفانه تعداد زیادی از این تعاونی‌ها غیرفعال هستند که تعیین تکلیف می‌کنیم تا تعاونی‌های غیرقابل احیا، منحل شوند همچنین 645 تعاونی با 1819 عضو در حوزه بانوان در استان وجود دارد که 134 مورد فعال هستند.

وی در خصوص یارانه اخیر که بعد از مردمی‌سازی و عادلانه‌سازی یارانه‌ها به حساب خانوارها پرداخت شده است، بیان کرد: یارانه 400 و 300 هزار تومانی به حساب بیش از 89 درصد خانواده‌های استان پرداخت شده بود و بعد از اعتراض و درخواست تجدید نظر برخی افراد به حساب آن‌ها نیز واریز شده که این میزان اکنون بیش از 90 درصد است.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر