logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۴
[ شناسه خبر : ۲۶۵۸۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرکل زنان و خانواده استانداری زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

آمار کودک همسری استان زنجان به روز نیست/ منع قانونی برای کودک همسری وجود ندارد

آمار-کودک-همسری-استان-زنجان-به-روز-نیست-منع-قانونی-برای-کودک-همسری-وجود-ندارد
مدیر کل زنان و خانواده استانداری زنجان با بیان اینکه به صورت قانونی نمی‌توان از کودک همسری ممانعت کرد، گفت: آمار کودک همسری در زنجان نیز به روز نیست و باید به صورت میدانی آمار احصا شود.

سیده فائزه موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه بحث کودک‌همسری در حال حاضر از جمله مسائلی است که توسط امور اجتماعی پیگیری می‌شود، اظهار داشت: البته موضوع کودک همسری توسط ارگان‌های مختلف نیز پیگیری می‌شود و ما نیز در حال بررسی این مسئله هستیم.

وی با اشاره به اینکه آمار کودک همسری در استان زنجان دقیق و قابل استناد نیست، افزود: آمار‌ها باید به صورت میدانی بررسی شود و سپس قابل استفاده باشد چراکه آمار میدانی کودک همسری یقینا متفات‌تر خواهد بود.

مدیر کل زنان و خانواده استانداری زنجان با اشاره به اینکه برخی اقدامات فرهنگی توسط مبلغین، سمن‌ها، روان‌شناسان در این حوزه در حال انجام است و در روستاها خصوصا در حال فرهنگ‌سازی‌ جلوگیری از کودک همسری هستند، گفت: به صورت منع قانونی نمی‌توان از کودک همسری جلوگیری کرد و باید این امر با فعالیت‌های اجتماعی در جامعه و در سطح روستاهایی که کودک‌همسری در آن در حال وقوع است انجام پذیرد.

وی با بیان اینکه باید در خصوص سن کودک همسری مطالعات دقیق‌تری انجام شود، گفت: از سن بسیار پایین تا سن ۱۵ سال گاها کودک همسری تلقی شده و آمار این سن نیز در بحث کودک همسری ارائه شده است که نیاز است تا آمار‌ها بر اساس محدوده سنی به روز شود.

موسوی با اشاره به اینکه در برخی سال‌ها ظاهرا کودک همسری در استان زنجان بالا بوده است، خاطر‌نشان کرد: به نظر می‌رسد در حال حاضر این روند ادامه دار نباشد، با این وجود تعدادی از استان‌ها به مراتب شرایط بدتری به لحاظ کودک همسری نسبت به استان زنجان دارند. با این حال نمی‌توان رتبه عددی برای کودک همسری در استان زنجان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه کودک همسری ثبت با سند نمی‌شود، گفت: کودک همسری بیشتر به صورت صیغه محرمیت انجام می‌شود به همین دلیل سند ازدواج محضری نیز وجود ندارد حتی ممکن است تا رسیدن به سن قانونی و ثبت عقد در محضر نیز فرزندانی از مادرانی که خود کودک هستند متولد شود که در آمار گنجانده نشده باشد بنابراین اگر نیاز به آمار بارداری سنین زیر ۱۵ سال دختران باشد باید این آمار نیز به صورت میدانی بدست آید./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر