logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۳
[ شناسه خبر : ۲۶۵۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
استاندار زنجان مطرح کرد:

لزوم تمرکز بر مسائل ملی و فرزند‌آوری/ نباید با برنامه‌ریزی‌های غلط زندگی را برای آیندگان بدتر کرد

لزوم-تمرکز-بر-مسائل-ملی-و-فرزند‌آوری-نباید-با-برنامه‌ریزی‌های-غلط-زندگی-را-برای-آیندگان-بدتر-کرد
استاندار زنجان با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت در کشور و استان زنجان پایین است گفت: باید با برنامه‌ریزی و اقدامات درست، نرخ موالید در استان زنجان در دو سال آینده رشد معنا داری پیدا کند.

به گزارش موج رسا; محسن افشارچی امروز در جلسه قرارگاه استانی خانواده و جمعیت استان زنجان اظهار داشت: در حکم‌رانی گاهی اقدامات و تصمیماتی که گرفته شده و به اجرا گذاشته می‌شود نتایج و تبعاتی دارد که بعد از گذشت مدتی مشخص می‌شود، گاهی اوقات نیز تبعات اقداماتی که انجام نشده دامن گیر جامعه می شود. فرضا ۱۰ سال ساخت مسکن در کشور متوقف شد، و این روزها بیشتر مردم از افزایش نرخ اجاره منازل و هزینه خرید مسکن گله‌مند هستند و این امر تبعات همان نساختن یک دهه‌ای مسکن است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مسائلی که به آن نیز کمتر پرداخته شده و باید بر روی آن تمرکز شود، بحث فرزند ‌آوری است افزود: در حال حاضر نرخ باروی به زیر سطح جایگزینی نزدیک می‌شود، با اینکه باید به ازای هر خانم ۲.۱ فرزند وجود داشته باشد اما شرایط اصلا چنین نیست. متاسفانه در کشور نرخ باروی به ۱.۷ تا ۱.۹ رسیده است.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه ما از استراتژی رفع تحریم به استراتژی رفع‌ تحریم و مقابله با تحریم گذر می‌کنیم گفت: اقداماتی که در حوزه یارانه‌ها و سایر امور انجام می‌شود به این دلیل است که ما می‌خواهیم روی پای خودمان با‌یستیم بنابراین نباید همیشه به فکر گره خوردن تصمیمات کشورمان به تصمیمات سایر کشور‌ها در سر دیگر دنیا باشیم.

وی با بیان اینکه در چند سال آینده گشایش‌هایی در هر امور در کشورمان رخ خواهد داد و وضعیت اقتصادی بهتر خواهد شد، تصریح کرد: بنابراین نباید مسائل اقتصادی را دلیلی برای عدم فرزند‌آوری گذاشت.

افشارچی با بیان اینکه ضعف‌هایی در برخی حوزه‌ها وجود دارد و نمونه آن عدم تولید و تامین مواد اولیه کالایی همانند پوشاک هستیم، ابراز داست: در برخی مواقع ما اصلا به فکر تامین مواد اولیه نبوده ایم و همیشه به فکر گشایش از طریق رفع تحریم بوده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه ما نباید ۱۵ سال آینده را از حال حاضر تعطیل کنیم، خاطر‌نشان کرد: بیشتر افراد جامعه وارد دوره کهن‌سالی می‌شود اما باید گفت ایران همیشه هست و خواهد بود بنابراین باید برای بقای نسل کشور تصمیمات و اقدامات جدی انجام شود.

استاندار زنجان عنوان کرد: یک مسئله بسیار بدی که در کشور وجود دارد این است زمانی یک فردی در بدنه دولت اقدام به تصمیم خاصی می‌گیرد، فرد دیگر به خاطر منفعت حزبی تصمیم قبلی را پاک می‌کند، اما نکته ای که باید توجه شود این است که باید به منافع ملی بیشتر پرداخته شود.

وی گفت: در کشوری همانند روسیه در دوران بارداری معادل ۹ هزار دلار برای قرص‌هایی که در تقویت مادر و جنین موثر است سرمایه‌گذاری و هزینه می‌شود، در کل اتحادیه اروپا به دلیل اینکه ترس جذب مهاجر سیاه وجود دارد برای فرزند‌آوری جمعیتی که تابع کشورشان هستند اقدامات بسیار چشمگیری همچون افزایش مرخصی زایمان انجام می‌گیرد. در کشوری همچون ایرلند علاوه بر مادر که ۶ ماه مرخصی زایمان می‌گیرد به پدر نیز ۶ ماه مرخصی می‌دهند تا مادر و پدر در عرض ۶ ماه با هم در کنار فرزندشان باشند، بنابراین باید منافع ملی در کشور ما نیز جدی گرفته شود.

افشارچی با اشاره به اینکه ما در ایران ۷۰ سال عمر می‌کنیم و نباید تصمیم‌گیری‌ها را طوری انجام دهیم که فرزندانمان در آینده با شرایط بدتری زندگی کنند، گفت: ما در حال جنگ اقتصادی هستیم و در این مسیر خوب پیش می‌رویم، با این حال امیدوارم گشایش‌های بسیار خوبی نیز انجام پذیرد.

وی با بیان اینکه باید تولد در استان زنجان در دوسال بعدی رشد معنا دار داشته باشد، عنوان کرد: گزارش‌هایی که داده می‌شود درست است، اما باید نتایج این گزارش‌ها نیز اعلام شود باید با عدد و رقم پیش رفت و نسبت با این عدد و رقم سنجش را انجام داد، بنابراین باید افزایش آمار ازدواج و فرزند‌آوری، فرزند دوم و سوم را در سطح استان شاهد باشیم.

استاندار زنجان ادامه داد: در کشوری مثل کانادا دولت برای پذیرش ۴۰۰ هزار نفر مهاجر در سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی می‌کند چراکه هدف این است تا تعداد افراد کشورشان را به ۱۰۰ میلیون نفر افزایش دهند.

وی افزود: در برخی کشور‌ها برای جذب مهاجر برنامه‌ریزی می‌شود تا مهاجران طبق سیاستی که این کشور‌ها در نظر گرفته‌اند رفتار کنند، و در این راستا یکی از برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده فراخوان جذب در شغلی خاص از مهاجران داده شده است، تمام این امور نشان می دهد کل کشور‌های دنیا حواس جمع آینده هستند ما نیز برای این امر باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم.

افشارچی در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه باید مفاهیم کلی به زبان ساده به مردم بیان شود، گفت: در حوزه تورم در استان سواد لازم را نداریم باید سازمان برنامه و بودجه در این راستا صحبت کند و مردم با مفاهیم آشنا شوند، اگر این امر انجام شود مردم نیز نگران نخواهند شد و هزینه‌ای بر آن‌ها نیز تحمیل نخواهد شد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر